افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

جلیلی: زن، زندگی و آزادی نقطه قوت اندیشه دینی جمهوری اسلامی است/ هابیل و قابیل با هم برادر بودند اما یکی از آنها برادرش را کشت.

  • کد خبر : 374293
جلیلی: زن، زندگی و آزادی نقطه قوت اندیشه دینی جمهوری اسلامی است/ هابیل و قابیل با هم برادر بودند اما یکی از آنها برادرش را کشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید جلیلی در شصت و نهمین نشست از سلسله نشست های خود با اقشار مختلف مردم با عنوان «اتفاق» با هدف بررسی مبانی نظری «اتفاق» در اندیشه سیاسی اسلام در قرآن. الف، گفت: گاهی اختلافات در جامعه شکل می گیرد و ریشه آن ها اساسی و اساسی است. برخی از مواضع […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید جلیلی در شصت و نهمین نشست از سلسله نشست های خود با اقشار مختلف مردم با عنوان «اتفاق» با هدف بررسی مبانی نظری «اتفاق» در اندیشه سیاسی اسلام در قرآن. الف، گفت: گاهی اختلافات در جامعه شکل می گیرد و ریشه آن ها اساسی و اساسی است. برخی از مواضع نظری نیز مطرح می شود که خوب است، اما به زندگی امتداد نمی یابد و کار بزرگ امام خمینی (ره) این بود که اسلام را به زندگی روزمره رساند و آن را گسترش داد.

به نقل از مهر، وی افزود: سخنان ملاصدرا بسیار گسترده بود، اما در عرصه سیاست و جامعه امتداد پیدا نکرد و در غرب، اندیشه های دکارت به سیاست، هنر و جامعه سرایت کرد. یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم این است که بتوانیم مفاهیم اساسی اسلامی را درک کنیم.

جلیلی بیان کرد: باید بدانیم بحث های نظری چگونه در سیاست، اقتصاد، جامعه و موضوعات مختلف گسترش می یابد. باید درستی مفاهیم اساسی را درک کنیم و به رویدادها و موضوعاتی توجه کنیم که بر اساس آن موضوعات اساسی درست است. این مبحث در تمامی زمینه ها از جمله سیاست خارجی، اقتصاد و مسائل مختلف اجتماعی کاربرد دارد و همچنین می توان در مورد موضوعات و حوادثی مانند معدن صحبت کرد.

این عضو هیأت سنجش شایستگی همچنین بیان کرد: توجه به حقوق فردی که در معدن کار می کند و آسایش خانواده او مهم است. به عنوان مثال چگونه می توانیم در معدن شغل و ارز ایجاد کنیم؟

جلیلی به سالگرد عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: ما علاوه بر فرصت‌هایی که در منطقه و در حوزه سیاست خارجی داریم، فرصت‌هایی داریم که به زودی سالگرد عملیات طوفان الاقصی خواهد بود و می‌توانیم به آن توجه کنیم. این مشکلات در مجموع باید به نقاط قوت سیاست خارجی توجه کرد و در صورت وجود ضعف آن را اصلاح کرد. باید حکمت سیاسی اسلام را در قرآن بسط داد و در مناظره نمود پیدا کرد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که پایه های اندیشه دینی که مبتنی بر حق است و همان چیزی است که پیامبر اکرم (ص) برای ما آورده و خداوند بر انسان ها نازل کرده است، برای سعادت آینده ما لازمه امتداد حیات است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به مفاهیم را ضروری دانست و گفت: گاهی مفاهیم به ظاهر خوبی مطرح می شود. مثلاً به تنش زدایی اشاره می کنند و این حرف درستی است که تا جایی که بتوانیم برای یک ملت و یک کشور تنش کم کنیم، قطعاً کار خوبی است، اما سوال اینجاست که چگونه؟ اگر اینطور باشد که یک طرف برای کاهش تنش همیشه مواضع خود را پایین بیاورد، طرف دیگر همیشه می تواند امتیاز کسب کند و این در حوزه سیاست و حکومت نیز صادق است.

جلیلی رفع تهدید را موضوع مهمی دانست و اظهار داشت: باید ملاک باشد که وضعیت تهدید برای کاهش تنش به وجود نیاید. مفاهیمی مانند تنش زدایی در جامعه شکل می گیرد که باید گفت به چه قیمتی و این موضوع نیز باید منجر به رفع تهدید شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مفهوم اعتدال که واژه خوبی است اما در چه چارچوب و تعریفی از آن پیروی می کنند؟ در فضای سیاسی جامعه ما موضوعی تحت عنوان آشتی مطرح شده است و این هم بحث خوبی است و قرآن هم می فرماید: «وَ لَا تَفْرَقُوا الَّذِینَ أَفْرَقُونَ» و در آیات بعدی سوره آل عمران آمده است که انسان باید حق را بپذیرد و وقتی موضوعی محل اختلاف است باید به درستی و نادرستی توجه کنیم.

جلیلی همچنین اظهار داشت: همه انسان ها با هم برادر بودند، اما هابیل و قابیل با هم برادر بودند، یکی از آنها درگیر شد و برادرش را کشت. در زندگی امروز شاهد زندگی آزادی زن هستیم و این سه موضوع از نقاط قوت اندیشه دینی جمهوری اسلامی است. من شاهد هستم که سال گذشته هزاران زن به قتل رسیده اند و زندگی آنها نسبت به آنها بی تفاوت است که 40 هزار زن و کودک به قتل رسیده اند.

وی ادامه داد: وحدت و سعادت باید در مورد صراط مستقیم باشد که خداوند در قرآن فرموده است: «و هذا صراط مستقیماً فَتَبْعُوا وَ مَا تَجْبُعُوا مَا تَبْعُونَهُمْ إِلَیْهِ أَنْ أَسْسَطُ الْمُسْتَقِیمٌ». . دوستی ها باید بر اساس صداقت و پاکی باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از سخنان خود به ذکر نمونه هایی از وقایع جامعه و مقایسه آن با وقایع زمان پیامبر(ص) پرداخت و گفت: پیامبر در اصول کوتاهی نکردند. حق و اساس کلام خداست. حتى خداوند در قرآن فرموده است كه حتى فرزندان و برادران و والدين شما اگر ايمان نداشته باشيد و انتخاب نكنيد; حقیقت را انتخاب کنید.

29219

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.