افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

جزئیات یک توافق نامه نانوشته

  • کد خبر : 190217
جزئیات یک توافق نامه نانوشته

در بحبوحه گسترش دامنه بحران غزه و همزمان با سفر سفرای آمریکا به پاریس و دوحه مطرح شد. آفتاب نیوز: به گفته دو مقام ارشد دولت بایدن، مذاکره‌کنندگان آمریکایی به سوی توافقی برای کاهش تنش پیشرفت کرده‌اند. توافقی که بر اساس آن اسرائیل عملیات نظامی علیه حماس در غزه را به مدت دو ماه در […]

در بحبوحه گسترش دامنه بحران غزه و همزمان با سفر سفرای آمریکا به پاریس و دوحه مطرح شد.

آفتاب نیوز:

به گفته دو مقام ارشد دولت بایدن، مذاکره‌کنندگان آمریکایی به سوی توافقی برای کاهش تنش پیشرفت کرده‌اند. توافقی که بر اساس آن اسرائیل عملیات نظامی علیه حماس در غزه را به مدت دو ماه در ازای آزادی بیش از 100 اسیر اسرائیلی که در حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل اسیر شده بودند، متوقف می کند.

این مقامات که به شرط ناشناس ماندن در مورد مذاکرات حساس صحبت کردند، روز شنبه گفتند که شروط نوظهور توافقی که هنوز فاش نشده است در دو مرحله اجرا خواهد شد. در مرحله اول، نبرد برای آزادی زنان، سالخوردگان و اسرای مجروح اسرائیلی که در دستان حماس باقی مانده اند، متوقف می شود. اسرائیل و حماس سپس جزئیات را در طول 30 روز اول توقف، برای مرحله دوم، که در آن سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی آزاد خواهند شد، بررسی خواهند کرد. توافق جدید همچنین اسرائیل را ملزم می کند که اجازه دهد کمک های بشردوستانه بیشتری وارد غزه شود. در حالی که توافق پیشنهادی به جنگ پایان نمی دهد، مقامات آمریکایی امیدوارند چنین دستاوردی بتواند راه را برای راه حلی پایدار برای مناقشه هموار کند.

کانال های مخفی
نیویورک تایمز برای اولین بار روز شنبه گزارش داد که پیشرفت هایی به سمت توافقی برای پایان دادن به درگیری در ازای باقیمانده اسرای اسرائیلی حاصل شده است. انتظار می رود بیل برنز، رئیس سیا، روز یکشنبه در فرانسه با دیوید بارنیا، رئیس اطلاعات اسرائیل موساد، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر، در فرانسه دیدار کند تا در مورد خطوط توافق در حال ظهور گفتگو کند. به گفته سه نفر از افراد مطلع از جلسه برنامه ریزی شده، که خواستند نامشان فاش نشود، تمرکز بر روی مذاکره بر سر اسرای اسرائیلی خواهد بود. جو بایدن روز جمعه با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگوی تلفنی داشت. تماس با هر دو رهبر بر وضعیت اسرای اسرائیل متمرکز بود.

سفرای واشنگتن در پاریس و دوحه
در بیانیه ای درباره تماس بایدن با امیر قطر، کاخ سفید گفت که هر دو رهبر بر اهمیت تجارت اسرای اسرائیل برای ایجاد توقف طولانی مدت بشردوستانه در جنگ و اطمینان از رسیدن کمک های بشردوستانه نجات بخش بیشتر به غیرنظامیان نیازمند در سراسر غزه تاکید کردند. .

آنها بر فوریت این وضعیت تاکید کردند و از همکاری نزدیک بین تیم های خود برای پیشبرد بحث های اخیر استقبال کردند. پس از اینکه برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید، این هفته برای گفتگو در مورد وضعیت مبادله زندانیان به خاورمیانه سفر کرد، برنز برای گفتگوهای سطح بالا به فرانسه می رود. اگر برنز شاهد پیشرفت در مذاکرات خود در فرانسه باشد، بایدن می تواند به سرعت مک گورک را به خاورمیانه بازگرداند تا برای دستیابی به یک توافق جدید تلاش کند. مک گورک در جریان گفتگوهای خود در این هفته همچنین راه را برای سفر دیگری توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به منطقه هموار کرد که می تواند پنجمین سفر بلینکن به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در ماه اکتبر باشد.

بایدن، هدف انتقاد افراد داخلی
کاخ سفید و سیا هنوز علناً دیدار برنز در فرانسه را تایید نکرده‌اند و مقامات دولت بایدن ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوان به سرعت به توافق رسید. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز جمعه به خبرنگاران گفت که نباید انتظار تحولات قریب الوقوع را داشت. بایدن و دستیارانش به خوبی می‌دانند که افزایش تلفات فلسطینی‌ها و رنج گسترده در غزه، برخی از متحدان دموکرات او را ناامید خواهد کرد. کسانی که می خواهند بایدن برای پایان دادن به جنگ، فشار بیشتری بر اسرائیل وارد کند. دموکرات های میشیگان به کاخ سفید هشدار داده اند که مدیریت بایدن در مورد مناقشه بین اسرائیل و حماس می تواند به حمایت جامعه عرب-آمریکایی این ایالت برای تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات 2024 پایان دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، بارها تاکید کرده است که او به حملات خود تا پیروزی کامل بر حماس ادامه خواهد داد. نتانیاهو با فشار فزاینده ای از سوی خانواده های بسیاری از اسرای اسرائیلی مواجه شده است که خواهان توافقی برای آزادی عزیزان خود هستند. حماس بیش از 250 اسیر اسرائیلی را در حمله 7 اکتبر به اسرائیل در اختیار دارد. حدود 100 اسیر اسرائیلی در ماه نوامبر تحت یک توافق آتش بس یک هفته ای در ازای آزادی فلسطینیان زندانی توسط اسرائیل آزاد شدند. حدود 130 نفر همچنان در اسارت هستند، اما مرگ چند نفر از آن زمان تایید شده است. حماس قبلا فقط همین را گفته بود
در ازای پایان جنگ و آزادی هزاران اسیر فلسطینی، اسرای بیشتری را آزاد خواهد کرد.

کمپین اسرائیل علیه آنروا
به گزارش رویترز، شش کشور اروپایی کمک مالی به آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در فلسطین (آنروا) را به دلیل ادعاهایی مبنی بر دست داشتن برخی از کارکنان آن در حملات حماس علیه اسرائیل در 7 اکتبر به حالت تعلیق درآوردند. بریتانیا، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئیس و فنلاند روز شنبه به ایالات متحده، استرالیا و کانادا در تعلیق کمک به آژانس کمک رسانی که منبع حیاتی حمایت از مردم غزه است، پیوستند. آنروا پیشتر اعلام کرده بود که پس از ادعای اسرائیل مبنی بر دست داشتن برخی از پرسنل آن در حملات 7 اکتبر که منجر به درگیری کنونی شد، تحقیقاتی را آغاز کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این اتحادیه 27 عضوی «بر اساس نتایج تحقیقات کامل و جامع، گام‌های بعدی را ارزیابی و تصمیم خواهد گرفت». با این حال، ایرلند و نروژ به ابراز حمایت خود از آنروا ادامه دادند و گفتند این آژانس در حال انجام کارهای مهمی برای کمک به آوارگان فلسطینی است که به شدت نیازمند کمک در غزه هستند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل UNRWA شنبه شب در بیانیه ای گفت که تعلیق کمک ها فعالیت های بشردوستانه در منطقه به ویژه در غزه را تهدید می کند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آنروا، در شبکه اجتماعی X اعتراف کرد که فلسطینیان غزه به این مجازات دسته جمعی مضاعف نیاز ندارند. این آژانس روز جمعه اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره چندین کارمند آغاز کرده و روابط خود را با آن افراد قطع کرده است. اسرائیل کاتز، سرپرست وزارت امور خارجه در کابینه نتانیاهو، نیز تعلیق کمک ها را تشویق کرد و گفت که آنروا باید پس از پایان جنگ در این منطقه، جایگزین شود.

وی افزود که در بازسازی غزه، آنروا باید با آژانس هایی که برای صلح و توسعه واقعی فعالیت می کنند، همکاری کند.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه کاتز گفت: ما به لفاظی ها پاسخ نمی دهیم.

لازارینی همچنین اذعان کرد که تصمیم 9 کشور، فعالیت های بشردوستانه آنها را در سراسر منطقه به ویژه در غزه تهدید می کند. وی در بیانیه ای گفت: «تجمع بودجه آژانس در پاسخ به اتهامات علیه گروه کوچکی از کارکنان، تکان دهنده است، به ویژه با توجه به اقدام فوری آنروا در خاتمه قراردادهای خود و درخواست برای تحقیقات مستقل و شفاف». وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین از آنچه کمپین اسرائیل علیه آنروا نامید انتقاد کرد و حماس فسخ قرارداد کارمندان را “بر اساس اطلاعات بدست آمده از دشمن صهیونیستی” زیر سوال برد. UNRWA برای کمک به پناهندگان جنگ 1948 در آغاز اشغال اسرائیل ایجاد شد و خدمات آموزشی، بهداشتی و امدادی را به فلسطینیان در غزه، کرانه باختری، اردن، سوریه و لبنان ارائه می‌کند. این مؤسسه به حدود دو سوم جمعیت 2.3 میلیونی غزه کمک می کند و در طول جنگی که اسرائیل برای از بین بردن حماس پس از حملات 7 اکتبر به راه انداخت، نقش کمکی مرکزی داشت. در اعلام این تحقیقات، لازارینی روز جمعه گفت که تصمیم گرفته است قراردادهای برخی از کارکنان را فسخ کند تا از توانایی آژانس برای ارسال کمک های بشردوستانه محافظت کند.

لازارینی تعداد کارمندانی که گفته می شود در این حملات دست داشته اند یا ماهیت دخالت ادعایی آنها را فاش نکرد.

با این حال، او گفت، “هر کارمند آنروا که در حمله 7 اکتبر دخیل باشد” با توسل به نفوذ، مانند نفوذ جنایی، پاسخگو خواهد بود. طی هفته‌ها پس از بمباران فلسطینی‌ها توسط اسرائیل، آنروا بارها اعلام کرده است که توانایی ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه در آستانه فروپاشی است.

حسین آل شیخ، رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) گفت که کاهش حمایت از این سازمان خطرات سیاسی و کمکی قابل توجهی را به همراه دارد. وی در صفحه اجتماعی خود گفت: «ما از کشورهایی که حمایت خود را از آنروا اعلام کرده‌اند می‌خواهیم فورا تصمیم خود را پس بگیرند.» مقامات ارشد فلسطینی و حماس از تصمیم نزدیک به 12 کشور غربی برای تعلیق کمک به آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل انتقاد کرده‌اند. برای فلسطینی ها، خواستار لغو فوری این اقدام، که خطر “بسیار” را به همراه دارد.

وزارت خارجه آلمان که یکی از حامیان اصلی آنروا است، از تحقیقات آنروا استقبال کرد و گفت که عمیقاً از اتهامات علیه کارکنان این آژانس نگران است. این سازمان در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: امیدواریم لازارینی کار آنروا را روشن کند، زیرا هر نوع نفرت و خشونت غیرقابل قبول است و قابل تحمل نخواهد بود. به نظر می رسد در غیاب کمک های بشردوستانه دولت های غربی به آنروا، وضعیت غزه به طور جبران ناپذیری بدتر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.