افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

جزئیات مهم در مورد افزایش مالیات سیگار

  • کد خبر : 112240
جزئیات مهم در مورد افزایش مالیات سیگار

آفتاب نیوز: بر اساس بند 5 الحاقی ماده 73 لایحه برنامه، علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده اختصاصی محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد، حقوق ورودی و انحصارات عوارض محصولات دخانی از ابتدای مالیات 1403. هر نخ سیگار سالانه به شرح زیر افزایش می یابد: 1-1 […]

آفتاب نیوز:

بر اساس بند 5 الحاقی ماده 73 لایحه برنامه، علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده اختصاصی محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد، حقوق ورودی و انحصارات عوارض محصولات دخانی از ابتدای مالیات 1403. هر نخ سیگار سالانه به شرح زیر افزایش می یابد:

1-1 تولید ملی با نشان ایرانی پانزده درصد (15%)

1-2 تولید ملی با برند بین المللی بیست و پنج درصد (25%)

3-1 سیگار وارداتی با هر مارک پنجاه درصد (50%)

1-4 هر بسته 50 گرمی تنباکو تولید ملی بیست درصد (20%) است.

1-5 هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی آماده وارداتی حاوی پنجاه و پنج درصد (55%) است.

همچنین در برنامه هفتم توسعه 100 درصد درآمد حاصل از اجرای این مولفه توسط سازمان امور مالیاتی وصول و به خزانه داری کل کشور واریز و در بودجه های سنواتی برای کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری ها واریز می شود. که این امر باعث و توسعه اماکن ورزشی در اولویت، اختصاص مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس می شود.

البته لازم به ذکر است که واردات رسمی سیگار از سال 1396 به حالت تعلیق درآمده و تمامی سیگارهای خارجی که در داخل کشور تولید مشترک نداشته و دارای تصاویر هشدار دهنده نیستند، قاچاق هستند.

به طور کلی این بند در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است، در حالی که افزایش مالیات بر سیگار همواره موضوعی بحث برانگیز در کشور بوده است.

به طور کلی از 22 دی ماه 1400 مقرر شد که صنعت دخانیات کشور باید برای محصول تولید شده در دو فصل عوارض و مالیات پرداخت کند. بند «ت» ماده 26 قانون دائمی ارزش افزوده و قانون انحصارها، تولیدکنندگان داخلی با برند ایرانی را 27 درصد، تولیدکنندگان داخلی با برندهای بین المللی را 42 درصد و واردکنندگان را 75 درصد مالیات و عوارض را مکلف کرده است. همچنین مقرر شد هر سال پنج واحد درصد به ارقام فوق اضافه شود تا مجموع مالیات و عوارض دریافتی از تولیدکنندگان داخلی با برندهای ایرانی به 57 درصد، تولیدکنندگان داخلی با برندهای بین المللی به 97 درصد و واردات به 135 درصد ٪.

البته چند روز پس از لازم الاجرا شدن این قانون، خبری مبنی بر تصویب مالیات پنبه سیگار در کمیسیون تلفیق بودجه منتشر شد که مورد انتقاد تولیدکنندگان قرار گرفت و در نهایت رد شد. اما بحث مالیات پنبه در سال 1402 اجرایی شد و به گفته نایب رئیس اتحادیه عطاران، فروشندگان سقط جنین و عمده فروشان دخانیات در تهران، قیمت سیگار امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته بین 10 تا 15 درصد افزایش یافته است. وضع مالیات جدید

موضوع مالیات بر سیگار همواره اختلافاتی را بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار ایجاد کرده است. تولیدکنندگان بر این باورند که افزایش مالیات بر سیگار باعث افزایش قاچاق می شود اما جمعیت مبارزه با دخانیات بارها اعلام کرده اند که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و معتقدند افزایش مالیات منجر به کاهش مصرف سیگار می شود. .

اخیراً رئیس دبیرخانه ستاد کل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت درباره مصوبه جدید مجلس درباره برنامه هفتم توسعه گفته است شاید این خبر جسورانه مبنی بر گران شدن سیگار صحت نداشته باشد. نرخ هایی که اکنون وضع شده به گونه ای است که تفاوت چندانی در قیمت محصولات دخانی وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال فرض بر این است که یک پاکت سیگار 15000 تومانی 2250 تومان افزایش قیمت داشته باشد. و یک پاکت سیگار 25000 تومانی دیگر حدود 31000 تومان! آیا این ارقام در حدی است که قیمت سیگار اینقدر خبرساز شده است؟ بدیهی است که این افزایش قیمت تاثیری در کاهش مصرف نخواهد داشت و تا زمانی که ساختار قیمت گذاری محصولات دخانی به گونه ای باشد که صنعت دخانیات با درج حداقل قیمت بر روی بسته بندی محصولات دخانی سعی در پرداخت مالیات کمتر حتی یک 100 درصد افزایش مالیات کاهش می یابد مصرف نمی شود.

از سوی دیگر انتظار می رود تولیدکنندگان همچنان نگران افزایش حجم کالای قاچاق در بازار با توجه به افزایش قیمت ها باشند و استعلام های خود را آغاز کنند. اما این بار باید منتظر ماند و دید چه کسی برنده این درگیری خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=112240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.