افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

جزئیات تصمیم ظریف در انتخابات – پایگاه خبری صبح تاشه

  • کد خبر : 277946
جزئیات تصمیم ظریف در انتخابات – پایگاه خبری صبح تاشه

بر اساس تقویم انتخاباتی مصوب، ثبت نام از داوطلبان 10 تا 24 خرداد و احراز صلاحیت ها از 24 تا 21 خردادماه انجام می شود. اسامی نامزدهای نهایی 22 خرداد اعلام می شود. تبلیغات از 23 خرداد لغایت 6 تیرماه انجام می شود. تبلیغات در 16 تیرماه ممنوع است و انتخابات ریاست جمهوری در 17 […]

بر اساس تقویم انتخاباتی مصوب، ثبت نام از داوطلبان 10 تا 24 خرداد و احراز صلاحیت ها از 24 تا 21 خردادماه انجام می شود. اسامی نامزدهای نهایی 22 خرداد اعلام می شود. تبلیغات از 23 خرداد لغایت 6 تیرماه انجام می شود. تبلیغات در 16 تیرماه ممنوع است و انتخابات ریاست جمهوری در 17 تیر برگزار می شود. در صورت تمدید انتخابات به مرحله دوم، مرحله دوم انتخابات 24 تیرماه برگزار می شود.

در بررسی اخبار انتخابات امروز سه شنبه 17 خرداد 1403 می خوانیم:

سخنگوی شورای نگهبان با اعلام آن روندهای انتخاباتی را بررسی کرده و اقدامات اولیه آماده شده است، وی افزود: ثبت نام برای این دوره از انتخابات از روز پنجشنبه آغاز می شود.

معاون استاندار و استاندار تهران وی همچنین از سازماندهی و مشارکت 100 هزار نفری در پایتخت به عنوان عوامل اجرایی، نظارتی، انتظامی و امنیتی در راستای برگزاری 14 انتخابات ریاست جمهوری در 17 تیرماه سال جاری خبر داد.

همچنین سخنگوی ستاد انتخابات کشور به داوطلبان انتخابات هشدار داد که قبل از مراجعه به ستاد برای ثبت نام، اطلاعیه شماره یک این ستاد ناظر بر شرایط ثبت نام را مطالعه و از صلاحیت خود اطمینان حاصل کنند. چون از نامزدهای ریاست جمهوری که شرایط ۱۲ گانه را ندارند ثبت نام نمی کنیم.

احمد وحیدی در جلسه هم اندیشی استانداران سراسر کشور که بعدازظهر دوشنبه در تالار پیامبر اعظم (ص) برگزار شد، با تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات گفت: استانداران سراسر کشور حضور در انتخابات را پیگیری کنند. . با تمام ابعاد

احزاب و تشکل ها چه کرده اند؟

دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) وی از آغاز بررسی ویژگی های ائتلاف تولیت و دیدار با کاندیداهای ریاست جمهوری خبر داد و گفت: با بررسی صورتجلسه و برنامه های نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در تلاش هستیم به چارچوبی وحدت بخش در این زمینه برسیم. انتخابات در تعامل با سایر طیف های جبهه انقلاب.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه همچنین به آغاز مذاکرات اعتدال و توسعه با احزاب اعتدال، اصلاح طلب و اصولگرا اشاره کرد و تصریح کرد: شورای مرکزی این حزب به نوبخت و واعظی پیشنهاد حضور در انتخابات را داده است.

نایب رئیس حزب اعتدال و توسعه وی همچنین درباره رویکرد این حزب به انتخابات ریاست جمهوری گفت. اولین اقدام حزب ما برای حضور در انتخابات، صحبت با علی لاریجانی بود که چهارشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد. من به همراه آقایان واعظی، نوبخت و جنتی یک جلسه دو ساعته با ایشان داشتیم. ️

تماس گرفت شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی او تصمیم اولیه خود را برای حمایت از محسن هاشمی رفسنجانی در جریان بررسی نامزدهای ریاست جمهوری گرفت.

به این معنا یکی از اعضا حزب کارگزاران ساختمانی وی با اشاره به جلسه اخیر شورای مرکزی این حزب گفت: با توجه به مصوبه کمیته سیاسی و تایید اعضای شورای مرکزی به این نتیجه رسیدیم که از چند چهره سیاسی اصلاح طلب برای ثبت نام در انتخابات دعوت کنیم. و این افراد محسن هاشمی، حسین مرعشی، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، بیژن زنگنه، عبدالناصر همتی و علی اکبر صالحی هستند.

در همین حال سید محمود علیزاده طباطبایی یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی این حزب با اشاره به برگزاری جلسه مجازی در روزهای اخیر اظهار داشت: در آن جلسه تصمیمی در خصوص معرفی کاندیدای حزب گرفته نشد. و قرار شد این جلسه روز پنجشنبه برگزار شود.

در مورد شخصیت ها چطور؟

در پی انتشار اخباری مبنی بر احتمال حضور محسن هاشمی در انتخابات پیش رو، وی خبر حضور خود را تایید نکرد و گفت: ابتدا باید جلسه شورای مرکزی این حزب تشکیل شود. جلسه جبهه اصلاح طلبان هم برگزار شود. خبری که امروز در فضای مجازی دیدم می گفت که شورای مرکزی از کاندیداتوری من حمایت کرد نه اینکه من نامزد شدم.

برخی شایعات حاکی از آن است علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

امروز محمدعلی انصاری هم یکی از اقوام است سید حسن خمینی وی در خصوص احتمال کاندیداتوری حجت الاسلام خمینی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: خلاصه می دانم که ایشان دلیلی برای کاندیداتوری ندارند.

همچنین شنیده شد که محسن رضایی در دیدار صبح امروز خود با علیرضا زاکانی، شهردار تهران و سعید جلیلی، گفت: برای پیروزی نیاز به اجماع داریم، اگر بر سر گزینه ای به توافق نرسند، من کاندید خواهم شد. .

اما دفتر محسن رضایی با انتشار اطلاعیه ای به گمانه زنی های منتشر شده مبنی بر حضور یا عدم حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد و تاکید کرد: محسن رضایی تاکنون در این خصوص اظهار نظری نکرده و در حال انجام رایزنی ها و ایجاد وحدت بین کاندیداهای احتمالی است. . جبهه انقلاب است. اگر تصمیمی گرفته شود به طور رسمی اعلام خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم بار دیگر تاکید کرد که فعلا قصد حضور در انتخابات را ندارم.

ولی عبدالناصر همتی وی اعلام کرده است که دوباره در انتخابات شرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر گفته می شود برخی از شخصیت های اصلاح طلب از احزاب مختلف اصلاح طلب به طور جدی در حال بررسی کاندیداتوری هستند. اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی به اجماع رسیده است. اما او نیز مانند علی لاریجانی منتظر مذاکرات در سطح عالی برای تایید شورای نگهبان است.

بر اساس برخی شایعات نیز مهدی غضنفری احمدی نژاد وزیر صنعت و رئیس صندوق توسعه ملی نیز برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد و گفت که در حال بررسی شرایط است.

همچنین برخی از کانال های خبری در مورد احتمال کاندیداتوری. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی مدیر بنیاد شهید داستانی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دارد.

برخی از اقوام محمدمهدی اسماعیلی برای شرکت در انتخابات نیز در حال رایزنی با وی هستند اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز به پیشنهاد نزدیکانش پاسخی نداده است.

امروز گفته شد جمعی از نخبگان و فعالان سیاسی در نامه ای از داوود منظور از او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند.

مسعود زریبافان یکی از فعالان سیاسی اصولگرا نیز اعلام کرد که قصد دارد در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند.

سید محمدصدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص خبر کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری 1403 و دیدارش با سید محمد خاتمی گفت: اخیرا با سید محمد خاتمی دیدار داشتم و ایشان به دلیل لطفی که به من داشتند پیشنهاد کاندیداتوری را به من دادند. .

وی افزود: این موضوع را با آقای خاتمی در میان گذاشتم و به منزل ایشان رفتم. هنوز تصمیم نهایی را نگرفتم و در حال بررسی آن هستم.

محمدجواد ظریف وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد کاندیداتوری شود؟ وی گمانه زنی ها درباره حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد و گفت: خیر.

امروز چند تن از نمایندگان مجلس دوازدهم اعلام کردند محمد سعید در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند.

در پی انتشار این خبر، حسن خانلری مشاور رسانه ای سعید محمد درباره احتمال حضور وی در انتخابات گفت: در روزهای اخیر با درخواست های متعدد جوانان، اقشار برجسته سیاسی، لشکری، دولتی و مردمی، در حال حاضر هستیم. در مواجهه با آقای محمد و آقای سعید محمد هنوز تصمیم نهایی در این مورد نگرفته است.

مسعود بزیکیان در روزهای اخیر احتمال کاندیداتوری او برای انتخابات 8 تیتر در اخبار مطرح شده و او اعلام کرده است که ثبت نامش برای ریاست جمهوری قطعی شده است.

گفته می شود در جلسه امروز شورای اسلامی، منتخبان ترک زبان و اصلاح طلب با وی دیدار و درباره ستاد و فعالیت های انتخاباتی وی رایزنی کردند.

همینطور امروز حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در توصیه های خود به شورای نگهبان به رد صلاحیت نامزدهایی اشاره کرد که به گفته او «راه حل همه مشکلات را با همکاری آمریکا می دانند» برای انتخابات ریاست جمهوری.

محسن راهانی یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در تحلیلی از چهره های مطرح دوران اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر درباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دوران اصلاحات به جمع بندی یا اجماع نرسیده ایم و بحث ها ادامه دارد. از افرادی چون محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، مسعود بیشیکیان، محمدصدر، مجید انصاری و محمد شریعتمداری نام برده می شود. البته هنوز هیچکدام به طور رسمی حضور خود را اعلام نکرده اند. از سوی دیگر این دیدگاه وجود دارد که اگر به سمت افراد معتدل برویم، علی لاریجانی جایگاه خوبی دارد.

محمدعلی ابطحی وی در جمع دیگر فعالان اصلاح طلب در پیش بینی فضای رقابتی در انتخابات پیش رو گفت: این بار جریان اصلاح طلب برخلاف دوره های گذشته تصمیم گرفته تا در انتخابات آینده حضور فعال داشته باشد. اول از همه اصلاح طلبان تصمیم گرفتند در انتخابات آینده شرکت کنند و با توجه به تجربه ای که از حسن روحانی دارند، تصمیم گرفتند از نامزدهای غیراصلاح طلب حمایت نکنند زیرا او (روحانی) لطمه زیادی به جریان اصلاح طلب وارد کرد.

در روزنامه ها و آنلاین چه می گذشت؟

اعتماد با عنوان صدای اصلاح طلبان و استقلالی ها. آرمان ملی در گزارشی از کاندیداتوری سعید جلیلی با عنوان «دایره ماندگاری»؛ رحم و شفقت – دلسوزی آنها با تیتر «انتخابات دوگانه 17 تیر» به موضوع چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پرداختند.

جزئیات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، مهلت ثبت نام کاندیداها از 19 خرداد لغایت 14 خرداد به مدت 5 روز خواهد بود. شورای نگهبان سپس صلاحیت ثبت نام کنندگان را از 24 تا 21 خرداد بررسی می کند و اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم 31 خرداد منتشر می شود.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات، آخرین مهلت تبلیغات نامزدها از 3 خرداد لغایت 15 تیرماه است و رای گیری برای انتخابات نهمین رئیس جمهور ایران 17 تیر 1403 برگزار می شود.

لازم به ذکر است با اصلاح قانون، انتخابات شوراها در سال آینده برگزار می شود. یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی گفت: بر اساس طرح اصلاح ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. 17 تیرماه سال جاری و انتخابات شوراها سال آینده برگزار می شود.

منبع: نامه نیوز

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=277946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.