افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

جذب سرمایه گذار دشوارتر از همیشه است

  • کد خبر : 137112
جذب سرمایه گذار دشوارتر از همیشه است

بازار، گروه ولایات: سرمایه گذاری یکی از موضوعاتی است که همواره پیرامون اقتصاد استان سمنان به ویژه در بخش های سودمندی مانند صنعت و معدن، کشاورزی و دامپروری، گردشگری و انرژی مطرح بوده است. کارشناسان معتقدند اگر عملکرد نامطلوب دولت ها در دو دهه اخیر را کنار بگذاریم، شرایط سرمایه گذاری و سرمایه گذاری پروژه […]

بازار، گروه ولایات: سرمایه گذاری یکی از موضوعاتی است که همواره پیرامون اقتصاد استان سمنان به ویژه در بخش های سودمندی مانند صنعت و معدن، کشاورزی و دامپروری، گردشگری و انرژی مطرح بوده است.

کارشناسان معتقدند اگر عملکرد نامطلوب دولت ها در دو دهه اخیر را کنار بگذاریم، شرایط سرمایه گذاری و سرمایه گذاری پروژه ها دشوارتر شده است. تلاطم اقتصادی نیز باعث شده تا سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری سرمایه گذاری کنند.

همه این عوامل باعث شده تا کارشناسان به این نتیجه برسند که جذب سرمایه گذار نسبت به گذشته دشوارتر شده است، اما همچنان غیرممکن نیست. اما چرا شاهد چنین شکستی در جذب سرمایه گذار در استان سمنان هستیم؟ اگر حضور برخی سرمایه گذاران در بخش صنعت را کنار بگذاریم، در سایر نقاط استان عملا اتفاق قابل توجهی در حوزه سرمایه گذاری رخ نداده است در حالی که سمنان سرشار از مزیت های اقتصادی است.

برخی معتقدند ما در استان سمنان دو مشکل اساسی داریم اول اینکه مسئولان و مردم ما نمی دانند هر منطقه چه مزیتی دارد و شاخص سرمایه گذاری چیست و دوم اینکه نمی دانند چگونه این مزیت ها را برای سرمایه گذاران فراهم کنند. با حسن همتیان، کارشناس مسائل اقتصادی که در زمینه سرمایه گذاری در پروژه های روستایی نیز تحقیق کرده است، به گفت وگو نشستیم. .

* شرایط سرمایه گذاری امروز چگونه است؟

مهم ترین موضوعی که برای جذب سرمایه گذار در استان سمنان باید به آن دقت کنیم این است که ابتدا باید شرایط را بشناسیم. سرمایه گذاری در سال های اخیر با گذشته متفاوت بوده است. امروزه با شرایط اقتصادی و به ویژه تلاطم های پولی و مالی، انواع جدیدی از سرمایه گذاران پدید آمده اند.

سرمایه گذاری نیز مانند هر پدیده دیگری ابتدا نیاز به بازتعریف و شناخت دارد

دیگر مثل قبل نیست که یک سرمایه گذار در یک کارخانه 10 میلیارد تومبا سرمایه گذاری کند و مثلاً در سه سال اول همین مقدار و در پنج سال اول همین مقدار را بگیرد و خدا را شکر امروز سرمایه گذاران 18 ماه فرصت دارند. برگشتن. دوبرابر سرمایه ای را که سرمایه گذاری کرده اند خرج می کنند، اگر این طرح در یک سال و نیم سود 200 درصدی برایشان به همراه نداشته باشد، چیزی عایدشان نمی شود. بسیاری وجود دارد.

سرمایه گذاری نیز مانند هر پدیده دیگری باید ابتدا بازتعریف و شناخت شود، زیرا اگر ندانیم با چه پدیده ای مواجه هستیم، نمی توانیم برای آن برنامه ریزی کنیم. مشکل ما در استان سمنان این است که نمی دانیم چه کنیم. چه کسی باید آن را انجام دهد؟ آیا ما به عنوان سرمایه گذار توصیه می کنیم؟

* انواع سرمایه گذاران را توضیح دهید.

اول از همه بگوییم که این طبقه بندی دانشگاهی در کتاب نوشته نشده است، این تجربه 20 سال کار ما در استان سمنان است، حالا برگردیم به سوال، اول از همه باید بدانیم که انواع مختلفی دارد. از بین سرمایه گذاران، اول از همه، سرمایه گذاران عاطفی هستند که عمدتاً بومی هستند و به محل زندگی خود علاقه مند هستند. این گروه ممکن است کمتر به فکر سود مادی باشند یا دست کم بیشتر منتظر بازگشت سرمایه باشند، اما به عشق اشتغال و تولید در محل زندگی خود کار می کنند.

این دسته از افراد به زودی جذب خواهند شد، اما باید توجه داشت که این افراد شرایط سرمایه گذاری خاص خود را دارند، مثلاً خیلی حرفه ای نیستند و ممکن است به زودی علاقه آنها خاموش شود، بیشتر سرمایه گذاری های این گروه در استان سمنان است. موفق بوده اند. مانند سیم و کابل مغان در شاهرود بوده است، اما شایان ذکر است که این افراد نیز نیازمند مراقبت و حمایت هستند.

دسته دوم سرمایه گذاران حرفه ای هستند، زیرا این افراد فقط بازگشت می کنند پول باید در کمترین زمان ممکن حتی یک سال و نیم انجام شود و تا زمانی که در هر مرحله ای کار را رها نکنند با مانعی مواجه نخواهند شد، بنابراین جذب این سرمایه گذاران سخت است، اما قابل توجه است. که این سرمایه گذاران حرفه ای هستند و کار خود را بلد هستند و در نتیجه بهترین ها را برای استان به ارمغان می آورند. دسته سوم در بین این افراد هستند، نمایندگان مجلس عمدتاً سعی می کنند این گروه سوم را جذب کنند، یعنی گروهی که حرفه ای هستند اما شرایط را هم درک می کنند.

*این دسته سوم کسانی هستند که می خواهند در 18 ماه پولشان دو برابر شود.

بله، البته دو دسته دیگر هم به پول اهمیت نمی دهند، اما رفتار و اقدامات سرمایه گذاری دسته سوم با دو دسته دیگر بسیار متفاوت است. مادر کاغذ سنگی شاهرود دیدیم که یک نفر 14 میلیارد تومب خرج کرد اما به محض اینکه دید مسئولین به او توجهی ندارند همه چیز را رها کرد و رفت تا در استان دیگری کارخانه بسازد، کارخانه ای که به گفته مالک ، توانست در چهار فاز 13 هزار شغل ایجاد کند که برای تامین یک سوم کاغذ کشور ایجاد می شود، بنابراین سرمایه گذاران درجه سه اینطور هستند و سریع رها می کنند و می روند.

* پس از شناخت انواع سرمایه گذاران چه باید کرد؟

ابتدا باید نوع سرمایه گذار با توجه به مزیت قابل سرمایه گذاری مشخص شود و این یکی از وظایفی است که نمایندگان در کارگروه هایی که در دفاتر خود ایجاد می کنند می توانند به خوبی انجام دهند و از سوی دیگر به دولت کمک کنند. همچنین باید به این گروه ها کمک کند و زیرساخت های مرتبط با جذب سرمایه گذار را فراهم کند.

ابتدا باید بدانیم که قرار است چه محصول یا فعالیتی را به سرمایه گذار ارائه کنیم.

ابتدا باید بدانیم که قرار است چه محصول یا فعالیتی را به سرمایه گذار ارائه کنیم، مثلاً محصول فرآوری پسته تولید کنیم، سپس بر اساس آن به دنبال انواع سرمایه گذاران باشیم و کم کم ارائه کنیم. شورای اسلامی استان نیز بهره مند شدند.

برای استفاده بهینه از این توانایی، ابتدا باید مزیت های سرمایه گذاری استان سمنان را بشناسیم، سپس برای محاسبه و استفاده از آنها برنامه ریزی کنیم و سپس بسته های سرمایه گذاری را تدوین کنیم، سپس این بسته ها را تهیه کنیم و مشوق های سرمایه گذاری آنها را بشماریم. بسته هایی که با کمک دولت ها و بانک ها و غیره انجام می شود، آنگاه خواهیم دانست که در چه رویدادی و برای چه نوع سرمایه گذاری باید آنها را ارائه دهیم.

*چطور تا امروز کار نکردی؟

به دلیل عدم درک صحیح از این چرخه، سرمایه گذاری های استان سمنان تاکنون انبوه و بی هدف بوده است، به عنوان مثال امروز گفته شد. انرژی خورشیدی گفته شده فردا فاضلاب، پس فردا سیلیس و کرومیت و غیره. بنابراین در استان سمنان و در هشت شهرستان این استان به تیم مشاور اقتصادی و سرمایه گذار و ثانیاً آمارگیر ظرفیت نیازمندیم. شهرها و بخشها و شهرستانها تا بتوانند سرمایه کسب کنند.انتقال را به دست مزیت اقتصادی استان بسپارید.

بدیهی است که چه کسی باید این کار را انجام دهد پاسخی ندارد زیرا اولاً دولت به تنهایی از عهده این کارها برنمی آید و ثانیاً نظر دولت در دو دهه اخیر در مسیر حرفه ای و درستی حرکت نکرده است. ثانیاً دستگاه هایی که متولی این امر هستند مانند اتاق بازرگانی فقط در مرکز استان حضور دارند و نیستند ثالثاً ورود دولت ها گاهی آفت است زیرا از نظر سرمایه گذاران دولت برابر با بوروکراسی و آزار اداری است.

*پس چه کسی باید وارد شود؟

بهترین گزینه ها برای ورود اعضای پارلمانمسئولان دفاتر نمایندگان و مسئولان کارگروه هایی که نمایندگان مجلس در دفاتر خود ایجاد می کنند، این کارگروه ها می توانند با کمک رهبران مردمی، اساتید دانشگاه، شوراهای اسلامی روستاها و مدیران بازنشسته و .. بهترین مزیت های اقتصادی استان محاسبه و پیشنهاد سرمایه گذاری.

اکنون که به انتخابات نزدیک شده ایم از کاندیداها و نمایندگان فعلی می خواهیم برای چهار سال آینده برنامه ریزی کنند که می تواند هزاران برکت برای استان داشته باشد تا بتوانیم عقب ماندگی را جبران کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=137112

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.