افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

جای خالی صنایع تبدیلی در تولید کلزا در ایلام

  • کد خبر : 30968
جای خالی صنایع تبدیلی در تولید کلزا در ایلام

مهسا نظری; بازار: کلزا یک گیاه خوراکی و یکی از مهم ترین و با کیفیت ترین دانه های روغنی است که در اقصی نقاط کشور کشت می شود و هر ساله کشت این دانه روغنی در بین کشاورزان بیشتر و بیشتر می شود. کلزا به طور کلی گیاهی است که بیشتر برای تولید روغن استفاده […]

مهسا نظری; بازار: کلزا یک گیاه خوراکی و یکی از مهم ترین و با کیفیت ترین دانه های روغنی است که در اقصی نقاط کشور کشت می شود و هر ساله کشت این دانه روغنی در بین کشاورزان بیشتر و بیشتر می شود.

کلزا به طور کلی گیاهی است که بیشتر برای تولید روغن استفاده می شود و هدف اصلی از ورود کلزا به کشور و کاشت آن تولید روغن است، زیرا کلزا برای مصرف کنندگان کاملا مفید و بدون عارضه است و به همین دلیل روغن آن بسیار با ارزش است. با کیفیت خالص طبیعی است کاشت این گیاه علاوه بر تولید روغن به حفظ و تثبیت و غنی سازی خاک و جلوگیری از ضعیف شدن آن کمک می کند، بنابراین در بسیاری از نقاط جهان از کلزا برای نگهداری و تثبیت و غنی سازی خاک استفاده می شود. جلوگیری از ضعیف شدن آن برای ضعیف شدن آن کشت می شود.

کشت کلزا در استان ایلام

در این راستا استان ایلام نیز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و زمین مناسب یکی از مناطق پیشرو کشور در کشت کلزا می باشد، از این رو مزارع کلزا به رنگ زرد زیبا طبیعتی چشم نواز و متحرک را در استان ایلام ایجاد می کنند. که علاوه بر تامین معیشت کشاورزان، با کاهش وابستگی به واردات دانه های روغنی در کشورمان باعث تثبیت مزرعه نیز می شود.

ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی یکی از نیازهای اصلی استان ایلام است زیرا توسعه زیرگروه های کشاورزی می تواند نقش بسیار مهمی در صادرات و تولید انواع محصولات کشاورزی استان داشته باشد. همچنین منجر به ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده بیشتر در سطح استانی و ملی شود.

از سوی دیگر، کشت کلزا در استان ایلام نه تنها موجب افزایش اشتغال، توسعه صادرات، رونق بخش کشاورزی و توسعه اقتصادی می شود. بلکه کشت کلزا کمک زیادی به تقویت خاک کشاورزی می کند و باعث می شود محصولاتی مانند گندم و جو که بعد از کشت کلزا کاشته می شوند تولید بسیار بهتری داشته باشند که قطعا به پایداری کشاورزی استان ایلام کمک می کند.

کمبود صنایع تبدیلی کلزا در ایلام

با وجود این استان ایلام دارای قابلیت های منحصر به فردی در بخش تولید کلزا است اما متاسفانه در زمینه ایجاد واحدهای تبدیلی مانند کارخانه های روغن گیری که یکی از موانع اصلی توسعه تولید کلزا در استان است با مشکلات جدی مواجه شده است. .

همه می دانیم که ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها منجر به بازگشت ارزش افزوده محصولات کشاورزی به خود روستا و درآمد بیشتر روستائیان و عشایر و سایر بخش های دامداری، کاهش ضایعات، توسعه صادرات و کاهش دست می شود. از توزیع کنندگان

همچنین بحث افزایش اشتغال از دیگر مزیت های صنایع تبدیلی و تکمیلی است، زیرا با ایجاد صنایع تبدیلی در مناطقی که اقتصاد کشاورزی دارند، فرصت های اشتغال و سرمایه گذاری مناسب به ویژه در مناطق روستایی ایجاد می شود. در صورت وجود صنایع تبدیلی مانند کارخانجات روغن کشی در صورت وجود کارخانه های خشک کن یا بسته بندی در منطقه، قطعا سطح زیر کشت این دانه های روغنی در استان افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی یکی از نیازهای اصلی استان ایلام است چرا که توسعه زیرمجموعه های کشاورزی می تواند نقش بسیار مهمی در صادرات و تولید انواع محصولات کشاورزی داشته باشد. . در استان که منجر به ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزوده در سطح استانی و ملی خواهد شد.

لذا از مسئولان مربوطه انتظار می رود در راستای سرمایه گذاری و ایجاد مشوق های خاص در این زمینه به کشاورزان ایلامی کمک کنند.

استان ایلام در سال های اخیر رتبه سوم تولید کلزا در کشور را به خود اختصاص داده است، به گفته مسئولان 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص یافته و سالانه بیش از 26 هزار تن کلزا برداشت می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.