افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

جایگاه همسران در تئاتر کلاسیک و نقش آنها در تئاتر مدرن

  • کد خبر : 187840
جایگاه همسران در تئاتر کلاسیک و نقش آنها در تئاتر مدرن

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، چهارمین کارگاه آموزشی چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با موضوع «نقش و جایگاه همسران در آثار کلاسیک یونانی» و با حضور ناتاسیس سارانتوس، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از یونان، به مدت سه روز متوالی در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و […]

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، چهارمین کارگاه آموزشی چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با موضوع «نقش و جایگاه همسران در آثار کلاسیک یونانی» و با حضور ناتاسیس سارانتوس، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر از یونان، به مدت سه روز متوالی در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (4، 5 و 6 توسط) برگزار می شود. بهمن) در کارگاه تئاتر شهر.

این کارگاه نمایشی که به حضور همسران در تئاتر کلاسیک و تاثیر آن بر تئاتر مدرن می پردازد، پذیرای هنرجویان دارای مدرک بازیگری است.

سارانتوس، مدرس یونانی این کارگاه، بر نگاه ویژه به جایگاه همسران در تئاتر از هماهنگی و همنوایی آنها در شکل گیری ارتباط بین تماشاگر و نمایش تاکید دارد.

به گفته وی همسران در نمایشنامه هایی چون «ادیپ شهریار»، قسمت اول سه گانه «ادیپ در کولونوس» و «آنتیگون» نوشته سوفوکل، نمایشنامه نویس یونانی قرن پنجم پیش از میلاد، از شهرت و جایگاهی برخوردار بودند. هنوز هم می توان با نگاه و رویکردی نو در تئاتر قرن حاضر برای انتقال معنا، پیام و مفهوم نمایش استفاده بهینه کرد.

در اولین روز این کارگاه که روز چهارشنبه (محله بهمن) برگزار شد، دانشجویان در مورد نقش موسیقی و هارمونی در همراهی این بازیگر بحث و تبادل نظر کردند.

بخش دوم این کارگاه آموزشی که به همت شرکت کنندگان در روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه برگزار شد به آموزش عملی اختصاص داشت.

در این بخش هنرجویان با سازهایی مانند تنبور، طبل، سه تار و … در کارگاه حضور یافتند. و به منظور هماهنگی اجرا با موسیقی برای آموزش عملی آماده شدند.

بعدها قسمت‌هایی از نمایشنامه «ادیپ شهریار» شاهکار سوفوکل به آن‌ها داده شد و به صورت گروهی تمرین کردند تا در این نمایش نقش همسران را بازی کنند.

عکس از کارگاه جشنواره تئاتر فجر

در پایان کارگاه روز دوم، ناتاسیس سارانتوس از شرکت کنندگان خواست تا خود را برای اجرای کوتاه و کارگاه آموزشی در روز سوم این رویداد که روز جمعه ششم بهمن ماه (امروز) برگزار می شود، آماده کنند.

کارگاه تخصصی «نقش و جایگاه همسران در نمایشنامه های کلاسیک یونانی» با اجرای هنرجویان ایرانی که قطعات کوتاهی از نمایش «اودیپ شهریار» را اجرا می کنند، روز جمعه به کار خود پایان می دهد.

کارگاه جشنواره تئاتر فجر

کارگاه های آموزشی چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 7 دی تا 20 بهمن ماه به دبیری ایرج افشاری عسل در محل کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=187840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.