افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 10 October , 2024
0

جایزه نوبل ادبیات 2024 به هان کانگ از کره جنوبی رسید

  • کد خبر : 391931

به گزارش مورنینگ تایمز، هان کانگ در سال 1970 در گوانگجو، کره جنوبی به دنیا آمد و در سن 9 سالگی به همراه خانواده اش به سئول نقل مکان کرد. هان از خانواده ای با پیشینه ادبی است، زیرا پدرش نیز رمان نویس مشهوری است. او علاوه بر نویسندگی، خود را وقف هنر و موسیقی […]

به گزارش مورنینگ تایمز، هان کانگ در سال 1970 در گوانگجو، کره جنوبی به دنیا آمد و در سن 9 سالگی به همراه خانواده اش به سئول نقل مکان کرد. هان از خانواده ای با پیشینه ادبی است، زیرا پدرش نیز رمان نویس مشهوری است. او علاوه بر نویسندگی، خود را وقف هنر و موسیقی کرد و انعکاس آن را در تمام آثار ادبی او می توان دید.

هیئت داوران در بیانیه خود اعلام کرد که این جایزه را برای «نثری بسیار شاعرانه که به آسیب های تاریخی می پردازد و شکنندگی زندگی انسان ها را آشکار می کند» به این نویسنده اهدا می کند.

«گیاهخواری»، «اقدامات انسانی» و «کتاب سفید» از جمله آثار این نویسنده است که به فارسی ترجمه شده است.

خانم هان 53 ساله در سال 2016 برنده جایزه بین المللی بوکر برای رمان «گیاهخوار» شد، رمانی که در آن تصمیم یک زن برای ترک گوشت عواقب ویرانگری دارد.

از سال 1901، کمیته نوبل جایزه ای را به حوزه ادبیات اختصاص داده است. از آن زمان تاکنون این جایزه به مدت 117 سال اعلام شده و در مجموع به 121 نفر اهدا شده است که از این تعداد 103 مرد و تنها 18 زن این جایزه را به خانه بردند.

بیوگرافی ادبی برنده جایزه نوبل ادبیات

هان کانگ در سال 1970 در گوانگجو کره جنوبی به دنیا آمد و در سن 9 سالگی به همراه خانواده اش به سئول نقل مکان کرد.

هان از خانواده ای با پیشینه ادبی می آید، زیرا پدرش نیز رمان نویس مشهوری است.

او علاوه بر نویسندگی، خود را وقف هنر و موسیقی کرد و انعکاس آن را در تمام آثار ادبی او می توان دید.

این نویسنده کره ای کار نویسندگی خود را از سال 1372 با انتشار اشعاری در مجله «ادبیات و جامعه» آغاز کرد. اولین نثر او با انتشار مجموعه داستان در سال 1374 دنبال شد و از آن زمان تاکنون چندین اثر دیگر از جمله رمان و داستان کوتاه نوشته است.

کن شو نویسنده 71 ساله چینی، جرالد مورنین نویسنده 85 ساله استرالیایی و هاروکی موراکامی نویسنده 75 ساله ژاپنی از جمله کسانی بودند که انتظار می رفت جایزه نوبل ادبیات امسال را از آن خود کنند.

جایزه نوبل ادبیات سال گذشته به جان فوسه نویسنده نروژی رسید. آکادمی نوبل سوئد او را برای دریافت این جایزه در سال 2023 برای “نمایشنامه های اصلی و نثرش که ناگفتنی ها را بیان می کند” نامزد کرد. بسیاری از آثار او مانند «زیبا و رویایی پاییز»، «دختری روی مبل»، «شب آوازهایش را می خواند» و «دختری با بارانی زرد» به فارسی ترجمه شده است.

اوایل این هفته، جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی اهدا شد.

جایزه صلح نوبل که به طور سنتی بیش از سایر جوایز این کمیته مورد توجه عموم قرار می گیرد، فردا جمعه برنده خود را خواهد شناخت. نرگس محمدی، یکی از سرسخت ترین مخالفان حکومت ایران، سال گذشته به عنوان برنده جایزه صلح نوبل 2023 معرفی شد.

فینال فصل جوایز نوبل در سال 2023 نیز جایزه نوبل اقتصاد خواهد بود که قرار است روز دوشنبه 14 اکتبر به فرد یا افراد برگزیده اهدا شود.

جایزه نوبل شامل جایزه نقدی به ارزش 11 میلیون کرون سوئد (معادل 970 هزار یورو) است و برندگان در 10 دسامبر (20 دسامبر) به مناسبت درگذشت آلفرد نوبل تجلیل خواهند شد.

منبع: فرارو




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=391931

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.