به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جام طلای هخامنشی منسوب به همدان با ارتفاع 5.19 سانتی متر، ضخامت 8.8 سانتی متر و وزن 892 گرم از دو قسمت جام قیفی شکل و بدنه شیر بالدار تشکیل شده است. این جام با شیارهای افقی و گل های نیلوفر، نخل و پیچک تزئین شده است که در جلوی بدن به یک شیر بالدار متصل است. شیر در حالی که بازوهایش رو به جلو و بال هایش از دو طرف بال دارند نشسته است. دهان شیر باز است و دندان و زبانش نمایان است. پنجه های شیر رو به جلو است. بالها توخالی هستند و از دو ورقه طلا جوش داده شده اند. بالها دارای دو ردیف پرهای ظریف و سه ردیف پرهای هلالی شکل هستند.
در دهان باز شیر زبانه ای تعبیه شده و در پشت آن سوراخ زهکشی دیده نمی شود. این شی طلا احتمالاً متعلق به ظروف تشریفاتی سلطنتی بوده و استفاده از تکوک به اشکال مختلف از هزاره اول پیش از میلاد تا دوران اسلامی در خاور نزدیک رواج داشته است.
این شی تاریخی که گفته می شود متعلق به قرن پنجم قبل از میلاد است در موزه ملی ایران نگهداری می شود.
این کالا از طریق تحقیقات علمی به دست نیامده، بلکه در شهر همدان مرکز حکومت مادها خریداری شده است. این شهر نیز توسط هخامنشیان به عنوان پایتخت تابستانی و گنجینه این سلسله انتخاب شد. جام مذکور ترکیبی از قسمتی از بدن شیر بالدار با بدنه ای استوانه ای و تقریباً مخروطی شکل است که با خطوط مخطط تزئین شده است.
تزیین قسمت بالای لوله استوانه ای این تاکوک نواری ترکیب شده با جوانه های گل نیلوفر است. دهان شیر باز است و زبان حیوان از آن بیرون زده است. در زیر چشم حیوان دو چین تقریباً برجسته وجود دارد در حالی که آثار چین و چروک روی پیشانی دیده می شود. یال حیوان سر، گردن و سینه او را می پوشاند. پاهای جلویی روی زمین قرار گرفته و انحنای بال های بزرگ حیوان با سه ردیف نقوش تزئین شده و انحنای قسمت پایانی آن به سمت جلو است. پوزه شیر بر روی دستبند طلای زیویه در شمال غربی ایران و متعلق به قرن هشتم و هفتم قبل از میلاد است.
ماهیچه های پا شبیه به شکل معروف لاله است. این فرم غالباً ترکیبی از خطوط منحنی و عناصر تقریباً مستطیل شکل به ویژه تزئینات هندسی هخامنشی است که متاثر از هنر استپ های اوراسیا است. نقش بالهای بلند با سطح صدفیشکل در هنرهای قدیمیتر لرستان نیز دیده میشود که شباهت زیادی به اشکال متعارف هنر فنیقی غربی دارد. نوار بالایی دهانه ظرف با برگ های خرما و گونه های نیلوفر مصری تزیین شده است که در دوره هخامنشی نیز برای تزئین ظروف سیمین در سوریه، آناتولی و آمفورا با دسته حیوانات در بلغارستان استفاده می شد.
نقش شیارهای افقی نیز در هنر نوآسوری و زنانه قرن ششم و پنجم قبل از میلاد رایج بود. اما در میان اشیای اهدایی نمایندگان ملل به شاهان در تخت جمشید دیده نشده است. با توجه به شکل شاخ نمونه موجود که یکی از نمونه های استثنایی و پیچیده محسوب می شود، بدن و سر حیوان روی زمین صاف ثابت ماند. این شی شبیه خنجری است که به نمایش گذاشته شده و احتمالاً در کارگاه های سلطنتی ساخته شده است و همراه با اشیاء شکوهمند و آثار معماری تاریخی تخت جمشید، با نشان دادن جنبه های طبیعی سبک های هنری، وحدت مفاهیم هنری هخامنشی را نشان می دهد. در مقایسه با سبک ماکارونی ابتدای سد پنجم ES قبل از میلاد.
در پایان لازم به ذکر است که موزه متروپولیتن نیویورک دو شی دیگر مشابه این جام را در خود جای داده است که گفته می شود در همدان نیز یافت شده است.