افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

تولید کتاب های درسی با کاغذ ایرانی/ از خروج 50 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد

  • کد خبر : 276797
تولید کتاب های درسی با کاغذ ایرانی/ از خروج 50 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد

یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان کاغذ و مقوا از بومی سازی کامل کاغذ کتاب درسی در سال جاری خبر داد و گفت: با تولید کتب درسی دانش آموزی در سال تحصیلی جاری با کاغذ تولید داخل، از خروج 50 میلیون دلار ارز جلوگیری شد. به گزارش ایسنا، امید نیک نژاد امروز در نشست خبری اظهار […]

یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان کاغذ و مقوا از بومی سازی کامل کاغذ کتاب درسی در سال جاری خبر داد و گفت: با تولید کتب درسی دانش آموزی در سال تحصیلی جاری با کاغذ تولید داخل، از خروج 50 میلیون دلار ارز جلوگیری شد.

به گزارش ایسنا، امید نیک نژاد امروز در نشست خبری اظهار کرد: در سال تحصیلی 1402-1401 در مجموع 70 درصد کتب درسی دانش آموزان کشور از کاغذ داخلی و تولیدات کارخانه ای بوده و در سال تحصیلی 1402 – در سال 1403 م. تمام کتاب‌های درسی دانش‌آموزی کشور از کاغذ تولید و عرضه شده توسط ایران بود.

به گفته وی، در حال حاضر 155 میلیون جلد کتاب درسی برای 14 میلیون و 500 هزار دانش آموز ایرانی با کاغذ تولید داخل عرضه می شود.

نیک نژاد پس از اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزیر، سایر کارخانجات کاغذ و مقوا به زودی وارد مدار تولید خواهند شد، تصریح کرد: تولید کتب درسی سال تحصیلی جاری با کاغذ تولید ملی مانع از خروجی 50 میلیون دلاری این کاغذ شد. ارز کشور در حالی است که در 30 سال گذشته بین 30 تا 40 میلیون دلار برای تامین 155 میلیون جلد کتاب مورد نیاز دانشجویان باید از کشور خارج می شد.

وی با بیان اینکه 330 ناشر در کشور از کاغذ ایرانی استفاده می کنند، گفت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از جمله خمیر کاغذ، وارداتی است و سایر صنایع نیز از خمیر کاغذ استفاده می کنند. این ماده اولیه از کشورهایی مانند روسیه و بلاروس وارد می شود. برخی از مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید نیز وارداتی است. البته برخی از تولیدکنندگان برای تولید آنها اقدام کرده اند. برخی از شرکت های دانش بنیان اقدام به تولید خمیر کاغذ در کشور کرده اند اما موفق به تولید خمیر الیاف بلند نشده اند.

یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه این شرکت از سال 1396 تا 1399 در زیان انباشته بوده و در سال 1400 از زیان خارج شده و به سوددهی رسیده و اکنون 13 همات است، گفت:

نیک نژاد در ادامه با بیان اینکه کشورهایی مانند روسیه، فنلاند و برزیل به کشت و صادرات چوب می پردازند، تصریح کرد: زراعت چوب یکی از نکات مغفول مانده در کشور ما است که می تواند بسیار سودآور باشد، باید به گونه ای کشت شود که روی آن قرار گیرد. لبه مزارع و زمین ها این زمانی اتفاق می افتد که از آنها استفاده نمی شود. درختی مثل صنوبر حدود چهار پنج سال دیگر رشد می کند و هر کیلو بیش از 8000 تومان قیمت دارد.

وی به استفاده از درختان غیرمولد برای تولید کاغذ اشاره کرد و گفت: طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در کشور یک برنامه سه ساله و یک تعهد بین المللی است که با توجه به اراضی بلااستفاده و گونه های زراعی موجود در کشور می توان این امر را انجام داد. انجام شده. .

یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره محدودیت های انرژی برای صنعت کاغذ گفت: محدودیت مصرف انرژی بر تولید کاغذ تاثیر گذاشته و باعث شده یک خط تولید در سه ماه تابستان متوقف شود و تولید 20 هزار تن کاهش یابد ظرفیت. در فصل زمستان هم قطع گاز داریم و از سوخت های جایگزین استفاده می کنیم که هزینه تولید را بالا می برد.

نیک نژاد درباره تولید کاغذ روزنامه نیز گفت: شرکت صنعت چوب و کاغذ مازندران تنها تولیدکننده کاغذ روزنامه است، اما به دلیل نیاز به تولید کاغذ برای کتاب های درسی، روی این بخش تمرکز کرده ایم، به همین دلیل تولید کاغذ روزنامه محدود شده است. به 700 تن رسیده است. 200 تن و در دسترس رسانه های محلی استان مازندران است. در مجموع 90 درصد کاغذ تولیدی این شرکت به وزارت آموزش و پرورش و 5000 تن برای تنظیم بازار تحویل وزارت ارشاد می شود.

به گفته این مسئول، کاغذ ایرانی 30 درصد ارزانتر از کاغذ خارجی است. علاوه بر این، ذات کاغذ ایرانی رنگ است زیرا فرآیند تولید آن مکانیکی است و شیمیایی نیست.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=276797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.