افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
2

تولید نفت مازاد زیادی دارد

  • کد خبر : 295577
تولید نفت مازاد زیادی دارد

به گزارش بازار، این آژانس مستقر در پاریس در گزارش میان مدت سالانه خود اعلام کرد که مصرف جهانی نفت در سال 2029 به 105.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که تقریباً چهار درصد بیشتر از سطح مصرف در سال 2023 خواهد بود. در همین حال، ظرفیت تولید نفت همچنان در حال افزایش است. […]

به گزارش بازار، این آژانس مستقر در پاریس در گزارش میان مدت سالانه خود اعلام کرد که مصرف جهانی نفت در سال 2029 به 105.6 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که تقریباً چهار درصد بیشتر از سطح مصرف در سال 2023 خواهد بود.

در همین حال، ظرفیت تولید نفت همچنان در حال افزایش است. ظرفیت تولید نفت، تحت تاثیر افزایش تولید آمریکا، تا پایان این دهه هشت میلیون بشکه در روز بیشتر از تقاضا خواهد بود و بزرگترین مازاد تولید نفت از زمان اوج قرنطینه کرونا را ایجاد خواهد کرد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت: با تضعیف تقاضای نفت پس از ویروس کرونا، رشد استفاده از انرژی های پاک و تغییر ساختار اقتصاد چین، رشد تقاضای جهانی برای نفت کاهش می یابد. رشد عرضه نفت احتمالاً تا پایان این دهه بر قیمت ها تأثیر خواهد گذاشت.

قیمت جهانی نفت در سال جاری به دلیل رشد شدید تقاضا، جنگ در خاورمیانه و محدودیت های عرضه اوپک پلاس حدود 80 دلار در هر بشکه معامله شد که تحت الشعاع بهمن تولید جدید در ایالات متحده و نگرانی از رشد اقتصادی چین قرار گرفته است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، مصرف جهانی نفت برای چندین سال به رشد خود ادامه داده است و در بحبوحه توسعه اقتصادی در هند و چین و افزایش استفاده توسط صنایع پتروشیمی و هوانوردی، تا پایان دهه حدود چهار میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

اما کاهش چندین دهه در استفاده از این کالا در اقتصادهای توسعه یافته ادامه خواهد داشت و از 46 میلیون بشکه در روز در سال 2023 به 43 میلیون بشکه در روز در سال 2030 کاهش می یابد که پایین ترین سطح از سال 1991 است. پایان این دهه و به حدود 18 میلیون بشکه در روز می رسد.

بیرول گفت که شرکت های نفتی ممکن است بخواهند از آماده شدن استراتژی ها و برنامه های تجاری خود مطمئن شوند.

شرکت‌های بزرگی مانند بریتیش پترولیوم و شل برنامه‌های خود را برای تنوع بخشیدن به هیدروکربن‌ها به انرژی‌های تجدیدپذیر تغییر داده‌اند، در حالی که شرکت‌های بزرگی مانند ExxonMobil به تمرکز بر نفت و گاز ادامه داده‌اند.

سابقه ضعیف پیش بینی آژانس
با این حال، در گذشته، برخی از پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی درست از آب در نیامده است. یک دهه پیش، آژانس به طور دوره‌ای درباره کمبود عرضه نفت در حال ظهور هشدار داد که هرگز محقق نشد زیرا رونق نفت شیل ایالات متحده از انتظارات فراتر رفت. وی همچنین در سال 2022 پیش بینی کرد که تولید نفت روسیه دچار سقوط قریب الوقوع خواهد شد که این اتفاق رخ نداد و در ماه های اخیر پیش بینی تقاضا برای سال 2024 را افزایش و کاهش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه جداگانه خود که روز چهارشنبه منتشر شد، پیش‌بینی مصرف نفت در سال جاری را 100 هزار بشکه در روز کاهش داد و آن را به 960 هزار بشکه در روز تغییر داد.

یکی از خطرات پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، رشد کندتر از حد انتظار در انتقال انرژی پاک است. در گزارشی جداگانه، بلومبرگ نیو انرژی فایننس برآورد خود را برای فروش خودروهای الکتریکی کاهش داد و هشدار داد که صنعت خودرو در مسیر کربن زدایی عقب مانده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رهبران جمهوری خواه آمریکا در نامه ای در ماه مارس از پیش بینی های این آژانس انتقاد کرده و مدعی شدند که این پیش بینی ها تحت فشار برای دستیابی به اهداف تغییر اقلیم انجام شده است. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که برای رسیدن به هدف بی طرفی کربن تا سال 2050، سرمایه گذاری در پروژه های جدید نفت و گاز باید متوقف شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=295577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.