افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

تولید سالانه 400 هزار تن زباله الکترونیکی در کشور بی توجهی به فرصت اقتصادی

  • کد خبر : 368741
تولید سالانه 400 هزار تن زباله الکترونیکی در کشور بی توجهی به فرصت اقتصادی

به گزارش بازار، معاونت پژوهشی اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با عنوان بررسی اجمالی وضعیت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی به تحلیل افزایش تولید زباله های الکترونیکی و الکترونیکی در جهان پرداخت. این نوع زباله ها شامل وسایل الکترونیکی و الکتریکی خارج از رده مصرف کننده می باشد که حاوی مواد ارزشمندی از منابع طبیعی […]

به گزارش بازار، معاونت پژوهشی اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با عنوان بررسی اجمالی وضعیت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی به تحلیل افزایش تولید زباله های الکترونیکی و الکترونیکی در جهان پرداخت. این نوع زباله ها شامل وسایل الکترونیکی و الکتریکی خارج از رده مصرف کننده می باشد که حاوی مواد ارزشمندی از منابع طبیعی تجدید ناپذیر مانند سرب، کادمیوم، جیوه و غیره است. به خطر انداختن

در این میان می‌توان تهدید زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی را به فرصتی اقتصادی برای جهان تبدیل کرد. در سال 2022، حدود 62 میلیارد کیلوگرم زباله الکترونیکی و الکتریکی در سراسر جهان تولید خواهد شد که کمتر از یک چهارم آن رسما جمع آوری و بازیافت شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، ایران به دلیل افزایش جمعیت، ایجاد واحدهای خدماتی، تجاری، تولیدی و صنعتی و از همه مهم‌تر وزارتخانه‌ها، ادارات، بزرگترین بازار مصرف لوازم یدکی کامپیوتر در منطقه و استان تهران است. . و سازمان ها، حجم قابل توجهی زباله از محصولات الکتریکی و الکترونیکی تولید می شود، اما به دلیل نبود برنامه جامع و فرهنگ بازیافت زباله های الکتریکی و الکترونیکی، می توان گفت که محیط زیست کشور و استان در خطر و فرصت اقتصادی آنها هدر می رود.

اگرچه اطلاعات دقیقی از میزان تولید و بازیافت زباله های الکترونیکی و الکتریکی در ایران وجود ندارد و به نظر می رسد بخش غیررسمی در جمع آوری و بازیافت این نوع زباله ها فعال تر است، اما گفته می شود حدود 400 هزار تن است. زباله سالانه زباله های الکترونیکی در کشور تولید می شود که در صورت جمع آوری و بازیافت صحیح، میلیاردها تومان ارزش اقتصادی ایجاد می کند. اما در حال حاضر مدیریت پسماند الکترونیکی در کشور ما به خوبی انجام نمی شود و این فرصت عظیم اقتصادی تا حد زیادی نادیده گرفته می شود.

در حال حاضر در مناطق 22 گانه شهر تهران، ایستگاه های «الکتروکاپ» برای جمع آوری زباله های الکترونیکی فعال است و شهروندان می توانند در ازای تحویل این نوع زباله ها و یا تفکیک زباله های الکترونیکی و الکتریکی و تحویل آن به ایستگاه های بازیافت، مبالغ مربوطه را دریافت کنند. هنوز اکثر زباله های الکترونیکی و زباله های الکترونیکی بدون تفکیک با زباله های شهری به محل های دفن زباله می روند.

تهدید زباله های الکترونیکی برای زنجیره غذایی

اساساً مردم به دلیل عدم اطلاع از روش‌های صحیح دفع این زباله‌ها را نمی‌دانند و آن‌ها را به عنوان زباله‌های شهری دور می‌اندازند. در حالی که بخش قابل توجهی از زباله های الکتریکی و الکترونیکی قابل بازیافت هستند و به طور کلی حاوی مقادیر قابل توجهی فلزات با ارزش مانند طلا و نقره هستند، مردم این زباله ها را با زباله های شهری دور می ریزند و حتی گاهی باعث می شوند زباله ها وارد زنجیره شده و تبدیل به غذا شوند. علاوه بر ایمنی محیطی، سلامت و امنیت غذایی افراد را نیز تهدید می کند و باعث بروز انواع بیماری های کلیوی، خونی، قلبی، سرطان، سیستم عصبی و … می شود.

در نتیجه عناصری مانند جیوه، سرب و کروم وارد محیط می شوند و باعث آلودگی خاک و آب های زیرزمینی می شوند، در حالی که 70 درصد از آلودگی فلزات سنگین در شیرابه مربوط به زباله های الکتریکی و الکترونیکی است. همچنین عدم توجه کافی به بازیافت این نوع زباله ها باعث از بین رفتن مقدار قابل توجهی از عناصر و فلزات با ارزش مانند طلا، نقره و مس می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.