افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 8 October , 2024
0

تولید سالانه 3.5 میلیارد دوز واکسن در کشور

  • کد خبر : 389976
تولید سالانه 3.5 میلیارد دوز واکسن در کشور

به گزارش بازار، دکتر علی اسحاقی در نشست خبری که در حاشیه سی امین تور رسانه ای فناوری و دانش بنیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد، 25 آذرماه سال جاری را صدمین سالگرد انقلاب اسلامی دانست. این موسسه گفت: در این موسسه دو ماموریت تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیکی و […]

به گزارش بازار، دکتر علی اسحاقی در نشست خبری که در حاشیه سی امین تور رسانه ای فناوری و دانش بنیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد، 25 آذرماه سال جاری را صدمین سالگرد انقلاب اسلامی دانست. این موسسه گفت: در این موسسه دو ماموریت تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیکی و انجام تحقیقات پایه را مشخص کرده ایم و از این نظر 90 درصد واکسن های کشور در این موسسه تولید می شود.

وی از دستاوردهای این مؤسسه تولید 35 درصد واکسن طیور و 70 درصد واکسن پزشکی را برشمرد و ادامه داد: محققان این مؤسسه موفق به تولید واکسن مقاوم به دما علیه تیلریوز شدند. قبلاً این واکسن نیاز به نیتروژن برای تزریق داشت. که فرآیندی پیچیده و دشوار است و اکنون واکسن مرده آنها در حال تولید است.

به گفته وی، از این واکسن برای دام استفاده می شود.

اسحقی واکسن دوگانه زنده طیور را از دیگر دستاوردهای این موسسه برشمرد و افزود: این واکسن برای کلون سویه H120 و برونشیت تولید شده و برای طیور کاربرد دارد.

رئیس پژوهشکده سرم و واکسن رازی این پژوهشکده را یک پژوهشکده راهبردی توصیف کرد و ادامه داد: این موسسه با 6 شعبه در کشور سالانه 3.5 میلیارد دوز واکسن تولید می کند و در صورتی که این موسسه این میزان محصول را تولید نکند. دولت باید 400 میلیارد دلار هزینه کند.

وی ریشه کنی بیماری های فلج اطفال، سرخک و سرخجه را در مدت 20 سال نتیجه فعالیت این نهاد دانست و خاطرنشان کرد: این نتیجه نشان دهنده اثربخشی واکسیناسیون در کشور است.

رئیس پژوهشکده سرم و واکسن رازی با اشاره به عدم اجرای تعهدات شهرداری کرج در قبال این موسسه گفت: بر اساس قرارداد با شهرداری برای ساخت زمین این موسسه در کرج، اینها زمین هایی توسط شهرداری دریافت شد اما این مجموعه به تعهدات خود عمل نکرد، ضمن اینکه شهرداری نیز برای حفظ فضای سبز موسسه که 100 سال از توسعه آن می گذرد کمکی به ما نمی کند.

به گزارش بازار، تیلریوز یا یرقان یک بیماری عفونی انگلی است که در اثر آلودگی گلبول های سفید و قرمز خون گاو و سایر نشخوارکنندگان به تک یاخته Theilaria annulata ایجاد می شود که توسط کنه های جنس هیالوما منتقل می شود. علائم این بیماری عبارتند از تب، تورم غدد لنفاوی، خونریزی از غشاهای مخاطی، یرقان، کم خونی، از دست دادن شیر، سقط جنین، ضعف و بی حالی و در نهایت مرگ.

علت بیماری اولین بار در سال 1904 تشخیص داده شد. اولین گزارشات تحقیقاتی در مورد شناسایی کنه های ناقل بیماری در ایران در سال 1317 در موسسه رازی توسط پروفسور لوئیس دلپی انجام شد. سپس دکتر مگی، دکتر پوشارکی و دکتر هوشمند راد به بررسی جداسازی، شناسایی، حفظ و بیماری زایی گونه های مختلف تیلاریا و همچنین کشت تک یاخته برای دستیابی به فناوری تولید واکسن، ارزیابی داروهای تک یاخته ای ضد تیلریا پرداختند. همچنین مطالعه سموم ضد کنه برای کنترل کنه در موسسه رازی انجام شد. نتایج این بررسی ها منجر به تولید انبوه و استفاده گسترده از واکسن تیلریوزیس در ایران با استفاده از سویه بذر بومی در سال 1352 شد.

به طور کلی کنترل و پیشگیری از تیلریوزیس از طریق استفاده از واکسن کشت سلول زنده ساخت موسسه رازی و درمان بیماران با داروهای خاص علیه تیلریا تک یاخته انجام می شود. استفاده از سایر روش های کنترل مانند سموم ضد کنه نیز رایج است، اما روش واکسیناسیون یک روش سازگار با محیط زیست و کاملاً ایمن بر اساس استانداردهای جهانی OIE است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389976

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.