افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
0

تولید بیش از 16 میلیون و 500 هزار تن ذرت علوفه ای در کشور

  • کد خبر : 402281
تولید بیش از 16 میلیون و 500 هزار تن ذرت علوفه ای در کشور

به گزارش بازار، فارمک عزیز کریمی مدیرکل دفتر غلات و کالای وزارت امور کشاورزی گفت: بر اساس آمار، نیاز سالانه کشور به دانه ذرت برای تغذیه دام و طیور حدود 7 میلیون تن و با احتساب تجاری است. و هزینه های صنعتی 9 تا 10 میلیون تن است. با توجه به محدودیت منابع آبی، دوره […]

به گزارش بازار، فارمک عزیز کریمی مدیرکل دفتر غلات و کالای وزارت امور کشاورزی گفت: بر اساس آمار، نیاز سالانه کشور به دانه ذرت برای تغذیه دام و طیور حدود 7 میلیون تن و با احتساب تجاری است. و هزینه های صنعتی 9 تا 10 میلیون تن است. با توجه به محدودیت منابع آبی، دوره رشد بیشتر و نوع کشت تابستانه، هم اکنون ضریب خودکفایی در تولید این محصول حدود 10 درصد است. تمایل کشاورزان بیشتر به تولید ذرت علوفه ای است.

به گفته وی، در اسناد اولیه هدف دستیابی به ضریب خودکفایی 25 درصدی در تولید دانه ذرت و جایگزین های آن شامل تریتیکاله، ارزن و سورگوم تا پایان برنامه هفتم است.

عزیز کریمی درباره طرح های معاون وزیر جهاد کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب آبیاری در تولید ذرت دانه ای افزود: با توجه به کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی و تبخیر زیاد در فصل کشت ذرت (تابستان)، تمامی طرح های اعلام شده آب محور هستند. و همسو با صرفه جویی در مصرف آب که از جمله آنها می توان به تغییر گروه مدیریتی برای ارقام دیررس به نیمه رسیده، اجرای آبیاری نوک، کشت حفاظتی و نیمه حفاظتی ذرت و تغییر آرایش کاشت ذرت اشاره کرد. از 75 تا 140 سانتی متر.

وی با بیان اینکه طرح های هیدرولیک ابلاغی تقریباً در 60 تا 70 درصد از مزارع ذرت کشور اجرا می شود، افزود: کشت پایلوت در اکثر استان های با سطح محدود اجرا شده است و با توجه به محدودیت کشت ماشین آلات، زیاد نیست. توسعه یافته است، با این حال، در برنامه تولید ذرت، پروژه تغییر آرایش کاشت از 75 به 140 سانتی متر است که منجر به کاهش قابل توجه مصرف آب و کاهش 50 درصدی در استفاده از نوار می شود. و پروژه های مرتبط

مدیر کل اداره غلات و فرآورده های اساسی تاکید کرد: توسعه محصول در گرو واردات ماشین آلات با تکنولوژی جدید و سرعت کشت بالا است که در حال حاضر در کشور وجود ندارد.

وی در خصوص تولید ذرت علوفه ای و ذرت بذری نیز گفت: امسال تولید بیش از 16 میلیون و 500 هزار تن ذرت علوفه ای در کشور با توجه به تنوع قیمت ها و حدود یک میلیون و 100 تن ذرت بذری پیش بینی می شود.

عزیز کریمی عملکرد در واحد سطح بذر ذرت را تقریباً 8 تن و ذرت علوفه ای را تقریباً 55 تن در هکتار اعلام کرد.

وی در خصوص ارقام مورد استفاده در کاشت این محصول گفت: بیشتر ارقام مورد استفاده برای تولید ذرت شامل هیبریدهایی از گروه سررسید 700 و 600 و تا حدودی از گروه سررسید 500 است.

مدیرکل دفتر غلات و کالاهای وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوزستان، کرمانشاه، فارس، جنوب کرمان و کرمان از استان های پیشرو کشور در تولید ذرت غلات و تولید ذرت خوراکی فارس، خوزستان، تهران، قزوین، اصفهان و خراسان رضوی.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=402281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.