افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

توضیحات توکلی لاهیجانی، مدیرکل سابق خودروسازی وزارت صمت به بازار؛

  • کد خبر : 360510
توضیحات توکلی لاهیجانی، مدیرکل سابق خودروسازی وزارت صمت به بازار؛

بازار؛ گروه خودرو: پیرو خبری با عنوان تصادف موتوری آریا بین 4 شرکت ارزبار با کد خبر: 303348 منتشر شده در تاریخ 21 شهریور 1403 در پایگاه خبری تحلیل بازار که طی آن مطلب جعلی و برخورد نامناسب با جناب آقای دکتر عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل سابق دفتر صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت […]

بازار؛ گروه خودرو: پیرو خبری با عنوان تصادف موتوری آریا بین 4 شرکت ارزبار با کد خبر: 303348 منتشر شده در تاریخ 21 شهریور 1403 در پایگاه خبری تحلیل بازار که طی آن مطلب جعلی و برخورد نامناسب با جناب آقای دکتر عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل سابق دفتر صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب کرد که بر اساس ماده (23) قانون مطبوعات، توضیحات مشروح ذیل درج و در آن پایگاه خبری منتشر شود.

ضمناً در خصوص انتساب موضوع واهی و کذب به شخص مذکور که از مصادیق افترا است، حق پیگیری قانونی و قضایی برای شخص مذکور محفوظ است.

1- دکتر عبدالله توکلی لاهیجانی فارغ التحصیل درجات برتر مهندسی خودرو از دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و صاحب افتخارات علمی متعدد و نشریات فنی و تخصصی. ، قبل از ورود به وزارت حراست با بیش از بیست سال سابقه کار در دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور، چهره شناخته شده صنعت خودرو کشور است که تاثیر انکارناپذیری در توسعه مراکز تحقیقاتی و نوآوری داشته است. و شکل گیری روند توسعه محصولات جدید خودرویی به گونه ای که حتی بسیاری از خودروهایی که توسط خودروسازان اصلی کشور به بازار ارائه می شود، نتیجه عملکرد ذکر شده در بسیاری از دوره های مسئولیت آنها در سیاست گذاری است. و مراکز تحقیقاتی خودروسازان. بنابراین می توان گفت که وی با تکیه بر پشتوانه علمی و تجربی بالای خود و همچنین سابقه مذاکرات بین المللی یکی از متخصصان اصلی صنعت خودرو در انتشار ایده ایجاد خودروساز است. با شرکت های خودروسازی جهانی تولید کنندگان و مراکز طراحی معتبر در آلمان، کره جنوبی، فرانسه و چین. رقابتی، مبتنی بر دانش و با محصولات بومی و بسیار درونی شده در نظر گرفته می شود.

2- زمانی که دکتر توکلی لاهیجانی در اواخر دهه 1400 مسئولیت خطیر هدایت صنعت خودروسازی کشور را پذیرفت، این صنعت در بحرانی ترین شرایط تاریخی خود قرار داشت به گونه ای که پارکینگ خودروسازان پر شده بود. از خودروهای معیوب، تولید خودرو در چهار سال متوالی قبل از آن با احتساب خودروهای معیوب، همیشه زیر یک میلیون دستگاه بوده و بازار در ملتهب ترین حالت ممکن قرار دارد. بنابراین پذیرش این مسئولیت در این شرایط نشان از احساس میهن دوستی و ایثار و احساس مسئولیت او برای نجات صنعت خودروی کشور داشت. برخی از درخشان ترین جنبه های عملکرد فوق الذکر را می توان به شرح زیر بیان کرد:

– به تولید خودروهای معیوب پایان دهید و نظارت و پایش مستمر را انجام دهید تا این مشکل در شرکت های حوزه خودرو تکرار نشود.

– با ثبت تولید یک میلیون و 340 هزار دستگاه بیشترین رشد تیراژ تولید خودرو در جهان را برای ایران در سال 1401 در میان کشورهای با تولید بیش از یک میلیون دستگاه به دست آورید.

– شفاف سازی پیشنهاد با ایجاد مکانیزم های مختلف، پایان دادن به فروش خودرو از مجاری غیر رسمی و بازاریابی کاذب و جلوگیری از سوء استفاده مصرف کنندگان.

– تغییر چارچوب سیاسی صنعت خودروسازی کشور برای توسعه تولیدات داخلی و داشتن نبض تولید با داخلی سازی بالا با تدوین 12 آیین نامه و دستورالعمل مختلف در حوزه های داخلی سازی، اصلاح نظام تعرفه ها برای تقویت بازار داخلی. ساخت و کاهش مصرف سوخت، بهبود فضای کسب و کار، سند راهبردی فناوری‌های نو و هوشمند، کیفیت و خدمات پس از فروش و واردات خودروهای جدید تا زمانی که ایجاد فضای رقابتی برای انتقال فناوری را تضمین کند.

– بازنگری در آیین نامه اسقاط خودرو به گونه ای که موضوع اسقاط خودروها که پیش از این چند سال متوالی عملا متوقف شده بود، اکنون با توجه به آیین نامه های تدوین شده در این مدت به بالاترین حد خود رسیده و همچنان وجود دارد. قابلیت ها عملکرد در آن باقی می ماند،

– ایجاد گفتمان توسعه محصول در بین مونتاژکنندگان و حرکت خودروسازان بزرگ بخش خصوصی به سمت توسعه محصول بومی.

در ذكر مقدمه قبل، در خصوص اشتباهات فاحش مندرج در متن خبر، لازم به ذكر است:

1- دکتر توکلی لاهیجانی با تغییرات ایجاد شده در وزارت حراست دولت سیزدهم، سه بار متوالی استعفای خود را تقدیم معاونت محترم صنایع حمل و نقل ریاست جمهوری کرد که مورد پذیرش قرار نگرفت. در متن این استعفا به عدم همسویی با سیاست ها نیز اشاره شده بود که بعدها شاهد آثار زیانبار آن در کاهش تدریجی تولید ملی، چگونگی اجرای توسعه خودروهای برقی در کشور بدون توجه بودیم. با ایجاد زیرساخت های لازم و تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده به کشور، انتظار می رود اصلاحات به موقع در این زمینه انجام شود.

2- وی در طول بیست و پنج سال فعالیت خود هیچ زمانی با شرکت های کرمان موتور و کروش موتور آریا همکاری نداشته و ادعای مطرح شده در اخبار اساسا کذب است.

3- دفتر صنایع خودروسازی وزارت حراست نقش نظارتی در حوزه خودروسازی کشور دارد و اساسا در فرآیند تامین ارز شرکت ها کوچکترین نقشی ندارد و این مهم در یک فرآیند شفاف تعریف شده است. بین ادارات کل حراست استان ها، دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان. توسعه تجارت ایران و بانک مرکزی را شکل می دهد که البته به شدت تحت تاثیر سیاست های خود خودروساز در نحوه تامین ارز (مثلا استفاده یا عدم استفاده از ارز حاصل از صادرات) است.

اما به طور کلی می توان گفت که اگر رابطه مقدار تولید و ارز دریافتی خودروسازان مختلف از جمله ارز تخصیصی به قطعه سازان مرتبط با هر خودروساز با یکدیگر مقایسه شود، توزیع مناسبی را نشان می دهد. ارز در مرحله فوق الذکر.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که همانطور که بارها در مقالات و مصاحبه های خود تاکید کرده است، راه نجات صنعت خودروی کشور تکیه بر دانش و حرکت از مونتاژ به سمت توسعه محصولات با برندهای داخلی است. ، هم افزایی به کمک بستر مشترک و بهره گیری از فرصت های جدید فناوری راهگشا خواهد بود. حال اگر بتوان بر موانع و اینرسی داخلی و خارجی صنعت در مسیر صنعت دانش بنیان فائق آمد، این صنعت راه خود را پیدا کرده و رقابتی خواهد شد. بنابراین عواملی مانند قیمت های اجباری، زیان انباشته و… آنها فقط اثرات وضعیتی هستند که ما با آن روبرو هستیم و علل آن جای دیگری است.

در این میان، عوامل اینرسی زیادی وجود دارد. یکی از این عوامل، مقررات قبلی مانند نظام تعرفه، آیین نامه داخلی سازی و سایر مقررات قبلی بود که خوشبختانه به اندازه کافی به آن پرداخته شد. یکی دیگر از عوامل اینرسی وجود تضاد منافع جدی در ساختار حاکمیتی شرکت های بزرگ خودروسازی، چه آشکار و چه مخفیانه است.

در هر صورت شناخت این عوامل و پرداختن صحیح به آنها راه حلی برای التیام بخشیدن به این صنعت است تا خودروسازان قطعات یدکی و خودرو نیز مانند سایر ارکان زنجیره ارزش، امکان هم افزایی و عدم انحصار در فضای رقابتی را داشته باشند. در غیر این صورت، همانطور که اکنون شاهد هستیم، گروهی در وضعیت آشفته کنونی این صنعت و تخریب و هدر دادن پول برخی رسانه ها طی دو دهه اخیر برای فرار از قانون و تخلفات کوچک و بزرگ، پنهان و آشکار سهم دارند. خودرو نقش مهمی ایفا کرده و پرونده فساد اقتصادی وی در کلاهبرداری های سازمان یافته چند سالی است که در قوه قضائیه مفتوح است، آنها سعی خواهند کرد راه متمایز و انقلابی را در این صنعت مسدود کنند و به نظر خود با حذف جسورانه اقدام کنند. افرادی که درک درستی از مشکل صنعت خودرو دارند، محیط سودآور فعلی حفظ می شود. بی آنکه بدانیم این بار با خودخواهی های مضر، آخرین فرصت ها برای نجات صنعت خودروسازی کشور ممکن است از دست برود.

از این رو انتظار می رود با هوشیاری کامل در برابر دروغ های رسانه ای، طرح جدیدی که در صنعت خودروسازی کشور آغاز شده، در دولت چهاردهم با جدیت ادامه یابد، به گونه ای که با اعتقاد راسخ رئیس جمهور در به کارگیری روش های علمی و کارشناسان خبره. . و استفاده از درایت و نظر جمعی از صاحب نظران و نخبگان کشور امید زیادی دارند که این دولت و صنعت خودروسازی کشور با تولید محصولات رقابتی، مایه افتخار دیگری برای این مرز و بوم شوند.

رسانه بازار در پایان به گزارشی بودن خبر مذکور اشاره می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=360510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.