افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
1

توسعه کشت کلزا و افزایش درآمد کشاورزان ایلامی استانی که رکورد تولید را شکست

  • کد خبر : 271545
توسعه کشت کلزا و افزایش درآمد کشاورزان ایلامی استانی که رکورد تولید را شکست

بازار؛ گروه استان ها: ایلام استانی با اقلیم های مختلف است که دارای سه پهنه عمومی گرم، معتدل و سرد است و به دلیل دارا بودن چهار فصل و تنوع اقلیمی، شرایط مساعدی برای کشاورزی و توسعه در استان ایلام فراهم شده است. ایلام همواره به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور شناخته می […]

بازار؛ گروه استان ها: ایلام استانی با اقلیم های مختلف است که دارای سه پهنه عمومی گرم، معتدل و سرد است و به دلیل دارا بودن چهار فصل و تنوع اقلیمی، شرایط مساعدی برای کشاورزی و توسعه در استان ایلام فراهم شده است.

ایلام همواره به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور شناخته می شود که بیش از نیمی از جمعیت آن به کشاورزی و استفاده از محصولات کشاورزی اشتغال دارند و ظرفیت تولید سالانه میلیون ها تن محصولات کشاورزی را دارد.

لازم به ذکر است که گسترش توانمندی های استان ایلام در حوزه کشاورزی بسیار چشمگیر است، از این رو میزان تولید محصولات کشاورزی در حال حاضر در استان ایلام یک میلیون تن است که قابل افزایش به 2 میلیون در سال است.

از این حیث، کلزا نیز یکی از پررونق ترین محصولات کشاورزی استان ایلام محسوب می شود که امروزه با توجه به نیاز جامعه، تأثیر آن در رونق اقتصادی و درآمدزایی کشاورزان در این استان بیشتر از ایلام کشت می شود. این استان یکی از استان های پیشرو در زمینه کشت کلزا می باشد.

بررسی ها از شکسته شدن رکورد تولید کلزا در استان و رتبه سوم کشوری خبر داد. اما با وجود این مهم، استان ایلام با مشکلات زیادی به ویژه کمبود صنایع تبدیلی در این حوزه دست و پنجه نرم می کند.

استان ایلام بزرگترین تولید کننده کلزا در کشور است.

ابوالفضل صحرایی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا در مناطق مختلف استان و به میزان کافی آغاز شده است به طوری که استان ایلام به عنوان یکی از اصلی ترین دانه های کلزا و روغنی معرفی شده است. مراکز تولیدی در کشور

وی با بیان اینکه ویژگی های گیاه کلزا و سازگاری آن با شرایط مختلف اقلیمی نشان دهنده اهمیت کشت این محصول نسبت به سایر محصولات کشاورزی است، افزود: کاهش وابستگی به واردات دانه های روغنی به ویژه کلزا، ایجاد تناوب با کشت غلات کاهش علف‌های هرز علف‌های هرز و بیماری‌های گیاهی یکی از مهم‌ترین مزایای کشت کلزا است.

صحرایی تصریح کرد: کشت دانه های روغنی کلزا نیز برای تولید پایدار گندم ضروری است. زیرا این دانه روغنی در کشت متناوب با گندم باعث تقویت خاک، استفاده حداکثری از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می شود.

تأثیر کشت کلزا بر معیشت عموم مردم

این کارشناس در ادامه گفت: کشت دانه های روغنی کلزا ارتباط تنگاتنگی با معیشت جامعه دارد چرا که روغن یکی از کالاهای اساسی و ضروری است و باید برای تامین این نیاز و امنیت غذایی تلاش مضاعفی صورت گیرد. اما متاسفانه استان ایلام و شهرستان های اطراف با مشکل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و کارخانه های استخراج روغن مواجه هستند که پیامدهای منفی بسیاری را در پی داشته است.

کارشناس کشاورزی: ​​نبود صنایع تبدیلی منجر به خروج کلزاکاران از استان به سایر مناطق کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه نبود صنایع تبدیلی باعث خروج کلزا از کشاورزان استان به سایر مناطق کشور شده است، افزود: به دلیل نبود صنایع تبدیلی کافی و تکمیلی در بخش کشاورزی و همچنین صنایع مناسب و کافی و مناسب. صنایع بسته بندی و نگهداری یکپارچه و مکانیزه، زمین های کشاورزی و عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در حوزه های اصلی تولید محصول، حجم زیادی از این محصولات به دلیل حمل و نگهداری طولانی مدت و نامناسب هدر می رود.

توسعه کشت کلزا و افزایش درآمد کشاورزان ایلامی استانی که رکورد تولید را شکست

صحرایی تصریح کرد: توسعه صنایع پایین دستی و تکمیلی در این بخش علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان، در بلندمدت و کوتاه مدت مزایای زیادی برای کشاورزان به همراه خواهد داشت زیرا گسترش این صنعت باعث تثبیت سطح درآمد و افزایش سود کشاورزان می شود. از سوی دیگر، شرایطی فراهم خواهد شد تا در مواقع افزایش تولید و کاهش تقاضا برای مواد اولیه، از زیان آنها و نوسانات منفی قیمت جلوگیری شود.

برداشت 20 هزار و 600 تن محصول در مزارع کلزای استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: گیاه کلزا یکی از منابع تامین روغن است که با وجود مزیت ها و سودآوری فراوان بیش از پیش مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است. این دانه به دلیل فواید مختلفی که دارد یک دانه روغنی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام: میزان تولید روغن کلزا در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل 260 درصد و عملکرد در واحد سطح 35 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه امسال 9 هزار و 200 هکتار کلزا در استان ایلام کشت شده است، تصریح کرد: با وجود خسارت بارندگی به برخی از مزارع شهرستان دهلران تاکنون 20 هزار و 600 تن محصول کلزا در استان برداشت شده است پیش بینی می شود در پایان دوره برداشت این محصول در پایان اردیبهشت ماه میزان تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در استان به 21500 تن برسد.

عزیزان یادآور شد: میزان تولید روغن کلزا در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل 260 درصد و عملکرد در واحد سطح نیز 35 درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه با توجه به فسادپذیری بالای کلزا، این دانه روغنی بلافاصله پس از برداشت و خرید به کارخانه های تولید روغن منتقل می شود، تصریح کرد: امسال بخش خصوصی (کارخانجات روغن گیری) 100 مورد را بر عهده دارد. ٪ خرید. کلزا با قیمت مصوب دولت زیر نظر جهاد کشت می شود که باید ظرف یک ماه مطالبات کشاورزان را پرداخت کند.

ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان ایلام

صنایع تبدیلی یکی از صنایعی است که نقش و تاثیر بسیاری از ابعاد مختلف را در بخش کشاورزی دارد و دارای ارزش افزوده فزاینده است، توسعه صادرات و کاهش ضایعات و همچنین کاهش ریسک در بخش کشاورزی یکی از مزایای اصلی آن است توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش، لذا ضروری است توجه بیشتر به این صنایع در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=271545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.