افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
2

توسعه فناوری های هوش مصنوعی و تولید بومی پلتفرم های آن در کشور باید در اولویت قرار گیرد

  • کد خبر : 35245
توسعه فناوری های هوش مصنوعی و تولید بومی پلتفرم های آن در کشور باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش بازار، دومین جلسه فراکسیون هوش مصنوعی و حاکمیت داده با موضوع «تحولات حاکم بر هوش مصنوعی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، زیست محیطی، بهداشتی و صنعتی» با حضور اعضای فراکسیون و جمعی از نمایندگان مسئول در مرکز تحقیقات و پژوهشگاه حوزه های علمیه در سالن اجتماعات ساختمان شیخ فضل الله شورای […]

به گزارش بازار، دومین جلسه فراکسیون هوش مصنوعی و حاکمیت داده با موضوع «تحولات حاکم بر هوش مصنوعی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، زیست محیطی، بهداشتی و صنعتی» با حضور اعضای فراکسیون و جمعی از نمایندگان مسئول در مرکز تحقیقات و پژوهشگاه حوزه های علمیه در سالن اجتماعات ساختمان شیخ فضل الله شورای اسلامی برگزار شد.

رضا تقی پور نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات و رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حاکمیت داده نیز در این جلسه ضمن قدردانی از حضور و حمایت نهادهای مختلف در این سلسله جلسات، گفت: ما در کمیسیون هوش مصنوعی و حاکمیت داده بحث هوش مصنوعی را در سه بخش «حکمرانی»، «در این راه محتوای کلیدی، و «در این مسیر حاکمیتی کلیدی» و «در این راستا در حوزه حاکمیتی» و «در این زمینه مهم حاکمیتی» و «در این راستا در حوزه حکمروایی» و «در آن حوزه حاکمیتی کلیدی» و «در آن حوزه حاکمیتی» و «در این راستا در حوزه حاکمیتی»، نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و داده‌ها، نماینده مردم اسلام‌شهر، تهران، ری و داده‌ها، ضمن قدردانی از حضور و حمایت نهادهای مختلف مطرح شده در این جلسات استفاده خواهد شد. خواهد گرفت

تقی پور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به حساسیت های نمایندگان مجلس درباره مدیریت داده ها گفت: شورای اسلامی قانون مدیریت ملی داده و اطلاعات (تداوم) را تصویب کرد و آبان ماه سال گذشته ابلاغ شد. این موضوع مورد توجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای اجرایی فناوری اطلاعات بود و امیدواریم در اجرای این قانون تسریع شود.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حاکمیت داده با تاکید بر اینکه یکی از زیرساخت‌های اصلی در هوش مصنوعی، حاکمیت داده است، افزود: در قانون دوام، با احتیاط از حاکمیت و داده‌های حاکمیتی شروع کردیم و طبیعتاً موضوعات دیگری را نیز در دستور کار داریم. البته قانون ماندگاری یعنی گزارش داده ها کافی نیست و نیازمند قوانین دیگری نیز هستیم و امیدواریم با فرهنگ سازی و کمک نخبگان به ویژه شرکت های داده محور و سایر فعالان این حوزه کار آغاز شود تا انگیزه و درک عمومی برای بحث های آینده ایجاد شود.

تقی پور با بیان اینکه تجربه نشان داده مصرف گرایی و صرف تمرکز بر توسعه اپلیکیشن در فناوری های نوظهور ما را به جایی نمی رساند و ارزش خاصی برای کشور ندارد، افزود: ما نه تنها باید سوار قطارهای فناورانه شویم، بلکه با توجه به شرایط کشور باید در حرکت لکوموتیو موثر باشیم. شاید عده ای بگویند از نظر حجم اقتصاد و خیلی مسائل و مسائل دیگر این امکان را نداریم اما تجربه نشان داده که به جایی نرسیده ایم که فقط مصرف کننده باشیم و این دور باطل همیشه ادامه داشته است.

وی تاکید کرد: اولویت ما در کشور باید توسعه فناوری های هوش مصنوعی و تولید داخلی پلتفرم ها و محصولات و صادرات آنها باشد. وی تصریح کرد: به هر حال اگر امروز تمرکز اصلی در این فناوری های مخرب و برانداز محور قدرت، یعنی منافع و امنیت ملی نباشد، قطعا رویکردی ناقص است و در نهایت از آن بهره کامل نخواهیم برد. برعکس، ممکن است وارد تمرکزهای دیگری شویم، آنها ما را به مقصد نخواهند برد.

تقی پور تاکید کرد: اگر رویکرد ما رویکرد قدرت و منافع ملی باشد قطعا اهداف اقتصادی محقق می شود. یعنی اگر قدرت و منافع ملی را در همه ابعاد به عنوان تصویر اصلی و کلان قرار دهیم، قطعاً می توانیم منافع اقتصادی و مسائل بهداشتی، درمانی، اجتماعی و فرهنگی را زیر آن دنبال کنیم.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حاکمیت داده در پایان با اشاره به اینکه نقش نخبگان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، افزود: نخبگان می توانند نقش تبیین کننده ای برای جامعه ایفا کنند؛ در این میان نخبگان می توانند نقش تبیین کننده ای برای جامعه داشته باشند. زیرا گاهی تضاد منافع یا منافع برخی افراد ما را مجبور به ماندن در همان مصرف گرایی می کند. اگرچه می دانیم که عموماً منافع شرکت های بزرگ دنیا که قدرت تبلیغات و فرهنگ سازی دارند، ایجاب می کند که بسیاری از کشورها سراغ بحث های اساسی و اصلی نروند.

لازم به ذکر است در این جلسه علی اصغر انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری و دبیر هیات مدیره توسعه شبکه ملی اطلاعات، رشاد حسینی دبیر ستاد هوش مصنوعی و فناوری رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون توسعه فناوری ریاست جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست حضور داشتند. مهندسي كامپيوتر دانشگاه تهران، بطول مهرشاد، مدير آمار و فناوري اطلاعات ارزيابي سايت هاي فرعي دانشگاه علوم پزشكي ايران، امير جلالي، مدير گروه هوش مصنوعي و علوم كامپيوتر دانشگاه قم، سيد محمد محمدزاده زيباري، دبير كميسيون هوش مصنوعي و علوم داده هاي استان تهران، مدير گروه صنعتي دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه علوم پزشكي استان تهران، گروه صنعتي برهنگ، پوريا ليخ، مدير گروه هنري دانشگاه علوم پزشكي قم مدیر دانشکده محاسبات دانشگاه آزاد واحد نجف آباد و جمعی دیگر از مسئولان اندیشکده ها و پژوهشکده های فعال در حوزه هوش مصنوعی به بیان دیدگاه ها و راهکارهای خود در خصوص تأثیر هوش مصنوعی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، بهداشتی، نظامی، دفاعی و … پرداختند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=35245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.