افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

توسعه روابط بانکی ایران و تاجیکستان ضروری است – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 123606
توسعه روابط بانکی ایران و تاجیکستان ضروری است – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان که به همراه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به آسیای میانه سفر کرده است در جمع بازرگانان، وزرا و دیگر مقامات تاجیکستان در دوشنبه گفت: این دیدار فرصت بسیار خوبی برای تبادل نظر است. نظر بر استفاده بهینه از ظرفیت […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، علی اکبر محرابیان که به همراه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به آسیای میانه سفر کرده است در جمع بازرگانان، وزرا و دیگر مقامات تاجیکستان در دوشنبه گفت: این دیدار فرصت بسیار خوبی برای تبادل نظر است. نظر بر استفاده بهینه از ظرفیت های اقتصادی دو کشور است.

وی با بیان اینکه عبور از چالش های جهان در قرن حاضر نیازمند چندجانبه گرایی، احترام به قوانین بین المللی، اصلاح نهادهای اقتصادی و توسعه همکاری های بین المللی است، افزود: امروز پیشرفت های علمی و… از نظر فن آوری، تأثیرات گسترده ای بر روند رشد اقتصادی و توسعه پایدار در همه کشورهای جهان داشته و موجب ارتقای روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و در نهایت به ظهور اقتصادهای بزرگ نوظهور شده است. این تحولات همچنین به گسترش روزافزون روابط اقتصادی و تجاری و توسعه سرمایه داری بین کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار منجر شده و نقش آنها در اقتصاد جهانی با رشد فزاینده همراه بوده است.

وزیر نیرو با تاکید بر تامین زیرساخت ها برای توسعه صنعتی ادامه داد: برق یکی از زیرساخت های مهم توسعه صنعتی است و برق نقش محوری در توسعه اقتصادی و رفاه جوامع بزرگ جهان دارد. اقتصادهای نوظهور. و سایر کشورهای در حال توسعه و نقش این انرژی در توسعه اقتصادی به گونه ای است که با توجه به امکان استخدام فناوری های مدرن تر و ملاحظات زیست محیطی را می توان به عنوان انرژی کافی در همه زمینه های فعالیت انتخاب کرد.

محرابیان با اشاره به منابع منحصر به فرد انرژی، معادن و کریدورهای حمل و نقل زمینی و دریایی در شمال و جنوب ایران، افزود: ما به طور جدی علاقه مندیم روابط اقتصادی خود را متنوع کنیم و در همکاری های بین المللی مشارکت فعال داشته باشیم.

وی با تاکید بر موقعیت محوری ایران در منطقه مهم خاورمیانه و آسیای مرکزی و همچنین دریای خزر، گفت: ایران می تواند همزمان با همگرایی اقتصادی و سیاسی با کشورهای مرزی خزر و اعضای اقتصادی اوراسیا به منافع اوراسیا در منطقه دست یابد. اتحادیه همکاری های مثمر ثمری را با کشورهای اوراسیا در سطح منطقه چه در آسیای مرکزی و چه در حوزه خزر پیگیری خواهد کرد.

محرابیان به لزوم ایجاد نهادهای موثر برای حل مشکلات، توسعه، امنیت و همکاری بیشتر اشاره کرد و گفت: این نهادها می توانند اقدامات موثری در توسعه منطقه ای و همگرایی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی انجام دهند.

وزیر نیرو ادامه داد: ایران یکی از اولین کشورهایی بود که در سال 1991 استقلال جمهوری تاجیکستان را به طور رسمی به رسمیت شناخت و جزو اولین کشورهایی بود که سفارت خود را در دوشنبه تاسیس کرد و روابط ما با کشور دوست و برادرمان برقرار است. از نظر قرابت های فرهنگی، تاریخی و زبانی هستند.

وی با اشاره به اهمیت فراوان تعامل و همکاری با تاجیکستان برای دولت سیزدهم گفت: تاجیکستان اولین کشوری بود که آیت الله رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به آن سفر کرد و در این سفر 8 سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

وزیر نیرو همچنین به سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران 18 سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

محرابیان با بیان اینکه سفر روسای جمهور دو کشور نماد بارز نهایت تمایل سیاسی دو کشور برای گسترش روابط است، خاطرنشان کرد: تاکنون پانزده جلسه کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار شده است و به عنوان در نتیجه در نتیجه این جلسات، همکاری های متعددی برنامه ریزی، توافق و اجرا شده است.

وی در خصوص برخی توافقات که هنوز اجرایی نشده است، گفت: توافقاتی نیز وجود داشت که با وجود توافق، همچنان در حال اجراست. آنها نیامده اند و این سوابق نه تنها نشان دهنده وجود بستر مناسب برای همکاری دو کشور دوست و برادر است، بلکه نشان دهنده این واقعیت است که برای تحقق آنها همه ما نیازمند عزم و اراده هستیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه روند تحقق تفاهمات بین دو کشور در سطح مطلوب و در راستای روابط خوب و صمیمانه سیاسی دو کشور دوست و برادر بوده است، ادامه داد: مشکلات و موانعی بر سر راه وجود دارد. توافقات انجام شود، بنابراین لازم است دبیرخانه های کمیسیون مشترک نسبت به آسیب شناسی این موضوع اقدام کنند.

محرابیان بر لزوم توسعه روابط بانکی و کارگزاری مالی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: با قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران موسوم به فیپا یکی از پیشرفته ترین و کامل ترین را ایجاد کرده ایم. از سرمایه گذاری خارجی در سطح منطقه حمایت کنید و ما به سرمایه گذاران خارجی حقوقی مشابه شهروندان ملی اعطا کرده ایم.

وی افزود: با عزم و اراده برآمده از زمینه های مشترک و روابط دوستانه دو کشور، باشد که این رویدادها صفحه جدیدی در توسعه همه جانبه همکاری ها و رفع موانع و در شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان باشد. که به زودی در آذرماه سال جاری (دسامبر 2023) برگزار می شود، روز دوشنبه برگزار می شود و شاهد توسعه روابط و تعاملات دو کشور در بخش های مختلف خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=123606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.