افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

تورم سالانه ترکیه به 65 درصد رسید

  • کد خبر : 196821
تورم سالانه ترکیه به 65 درصد رسید

به گزارش بازار، آمارهای جدید بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد که علاوه بر افزایش تورم ماهانه، نرخ تورم سالانه در این کشور نیز به 65 درصد رسیده است. شاخص قیمت مصرف کننده برای این کشور 85 میلیون نفری نسبت به مدت مشابه سال قبل 64.86 درصد افزایش یافت که در مقایسه با 64.77 درصد […]

به گزارش بازار، آمارهای جدید بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد که علاوه بر افزایش تورم ماهانه، نرخ تورم سالانه در این کشور نیز به 65 درصد رسیده است. شاخص قیمت مصرف کننده برای این کشور 85 میلیون نفری نسبت به مدت مشابه سال قبل 64.86 درصد افزایش یافت که در مقایسه با 64.77 درصد در دسامبر، اندکی افزایش یافت. بخش‌هایی که بیشترین افزایش قیمت ماهانه را به خود اختصاص دادند، بخش‌های سلامت با ۱۷.۷ درصد، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با ۱۲ درصد و انواع کالاها و خدمات با بیش از ۱۰ درصد بوده‌اند. پوشاک و کفش تنها بخش کاهش قیمت ماهانه را با 1.61- درصد به خود اختصاص دادند.

مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات و همچنین حمل و نقل نسبت به ماه قبل 5 تا 7 درصد رشد داشته است، در حالی که مسکن از دسامبر 7.4 درصد افزایش داشته است.

اقتصاددانان می گویند که این افزایش ماهانه ناشی از افزایش قابل توجه حداقل دستمزدی است که دولت ترکیه برای سال 2024 تعیین کرده بود. حداقل دستمزد سالانه به 17200 لیر ترکیه، معادل 556.5 دلار در ماه افزایش یافت که 100 درصد افزایش نسبت به ژانویه است. 2023.

بانک مرکزی ترکیه ماموریت بلندمدتی را برای کاهش تورم آغاز کرده است و از ماه می 2023 هشت افزایش متوالی نرخ بهره را به 3650 واحد پایه اجرا کرده است. آخرین افزایش این بانک در 25 ژانویه نرخ ترجیحی را 250 واحد پایه افزایش داد و به 45 رساند. درصد

این رویکرد مرسوم‌تر به دنبال چندین سال سیاست پولی غیرمتعارف است که طی آن آنکارا با وجود افزایش تورم از تعدیل نرخ‌ها خودداری کرد. لیر در پنج سال گذشته بیش از 80 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

آخرین داده‌های مربوط به تورم تنها چند روز پس از آن منتشر شد که رئیس بانک مرکزی ترکیه استعفای خود را اعلام کرد و گفت که این تصمیم به دلیل یک کمپین “بد نام بردن” علیه او و نیاز به محافظت از خانواده‌اش بوده است. در ژوئن 2023، حافظه ارکان بافرمان رئیس بانک مرکزی شد و همراه با وزیر دارایی ترکیه، مهمت سیمک، چرخش سیاست پولی ترکیه و متعاقب آن افزایش نرخ بهره را رهبری کرد. فاتح کاراهان، معاون رئیس کل بانک مرکزی، که نزدیک به یک دهه به عنوان اقتصاددان در بانک فدرال رزرو آمریکا کار کرده است، روز شنبه جایگزین آرکان شد.

لیام پیچ، اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در کاپیتال اکونومیکس مستقر در لندن، در یادداشتی تحقیقاتی نوشت که اعداد تورم در ماه ژانویه تداوم تورم خدمات را نشان می دهد و ممکن است بر رئیس جدید بانک مرکزی فشار بیاورد تا چرخه انقباضی بانک مرکزی را از سر بگیرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=196821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.