افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 8 October , 2024
0

توانمندی های اصل چهارم قانون اساسی باید احیا شود

  • کد خبر : 389855
توانمندی های اصل چهارم قانون اساسی باید احیا شود

اطلاع رسانی کند صبح مجلس؛ آیت الله عباس کعبیعضو شورای خبرگان رهبری در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندیرئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس «تشریع»، «تبیین معصومین(ع)»، «تشخیص قضات صالح و آگاه به مقتضیات زمان»، «برنامه ریزی و طراحی برای اجرا توسط شورای اسلامی» و نظارت فقهی، نظارت اجرایی و پیگیری و نظارت مستمر از […]

اطلاع رسانی کند صبح مجلس؛ آیت الله عباس کعبیعضو شورای خبرگان رهبری در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندیرئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس «تشریع»، «تبیین معصومین(ع)»، «تشخیص قضات صالح و آگاه به مقتضیات زمان»، «برنامه ریزی و طراحی برای اجرا توسط شورای اسلامی» و نظارت فقهی، نظارت اجرایی و پیگیری و نظارت مستمر از بعد سنجش اثربخشی از هفت فرآیند مهم چرخه قانونگذاری است و گفت: اگر این فرآیندها به درستی انجام شود شاهد قانون درستی خواهیم بود. . .

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یک مصوبه قانونی پس از طی مراحل مختلف باید رصد و نظارت مستمر داشته باشد تا ببینیم چه تأثیری در عرصه های مختلف زندگی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، قضایی، امنیتی داشته است. . ? خوب است پس از دریافت نظرات، نظر خود را به دستگاه مجتهدین ارائه دهید تا زمینه ساز طرح ها و قوانین جدید باشد.

ویژگی های ویژه مرکز پژوهش های اسلامی مجلس

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش های اسلامی مجلس دو وجه دارد، افزود: یکی اینکه این مرکز باید با دید قبلی، مرکزی باشد که در قانون گذاری تعیین شده و نظرات مشورتی ارائه کند و کارگروه های مربوط به کمیسیون های مجلس را فعال کند. روش دوم تکلیف تحول نظام قانونگذاری و تعارضات قانونگذاری است، شورای اسلامی نیازمند سند تحول قانونگذاری و نظارت قانونی قوه مجریه و تامین امور مهم از قانونگذاری تا اجرا با نگاه کلان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تلاش برای اجرای سیاست های کلی تقنینی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب باید یکی از مبانی سند تحول در قوه مقننه باشد.

قانون باید از دل نظام های دینی استخراج شود.

آیت الله کعبی با بیان اینکه در تحول باید بر اساس اصل چهارم قانون اساسی شرع بر قانون غالب شود، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم قانون مصوب مجلس منشأ اصلی باشد، باید این قانون از دل قانون استخراج شود. نظام های دینی، در غیر این صورت صرفاً نظر شورای نگهبان مبنی بر اینکه مغایرت یا عدم مغایرت را نمی توان تغییر در قانون تلقی کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مسائل اساسی مورد نیاز و دغدغه کشور مانند اقتصاد مقاومتی نیز باید در قالب طرح های قانونی و یا با وجود سیاست های اصل 44 و اصول اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. قانون اساسی از اصل 43 تا اصل 56، مشکل اقتصاد ما تاکنون حل نشده است، باید تحلیل شود که چقدر از این مسائل مربوط به بحث قانون گذاری است و باید مشکل حل شود.

بازنگری قوانین باید با نگاه اسلامی انجام شود

آیت الله کعبی با اشاره به لزوم توجه به بازنگری قوانین، گفت: بحث بازنگری قوانین نیز در دستور کار مجلس است، اما باید از منظر اسلام به چند موضوع پرداخت. اولویت ها باید بسته به اهداف، وظایف، سیاست ها و مأموریت های اصلی نظام رعایت شود.» این عمل در اسلام انجام می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه قابلیت های اصل چهارم قانون اساسی باید توسط مرکز پژوهش های اسلامی مجلس فعال شود، گفت: مرکز پژوهش های اسلامی مجلس باید با فقهای شورای نگهبان همکاری کند. . برای ارائه این پیشنهاد

یکی از اعضای شورای سیاسی مرکز پژوهش های اسلامی مجلس با بیان اینکه رویکرد قوانین در بازنگری قوانین باید بر روی اجرا متمرکز شود، گفت: متأسفانه گاهی بازنگری قوانین تنها به نفع کتابخانه ها است، در حالی که باید به عنوان مصداق اجرای آن توجه شود. نقش قانون مبارزه با فساد و بهبود نظام اداری چیست؟ این قانون در مقایسه با سایر قوانین چگونه است؟ در این بحث مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری، حراست، مقامات قضایی، اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه و سایر نهادها کجا ایستاده اند؟

آیت الله کعبی با اشاره به اهمیت جایگاه نظارتی شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش های اسلامی مجلس می تواند نقش تعیین کننده ای در این زمینه داشته باشد. مثلاً اگر جایگاه نظارتی کمیسیون اصل 90، بررسی ها و تفحص ها و… بر اساس رویکرد اسلامی باشد، اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی رئیس مرکز پژوهش های اسلامی شورای اسلامی با اشاره به رویکرد تحول آفرین در عصر جدید، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این مرکز ارائه کرد./ انتهای پیام

لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20424

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.