افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

توافق ایران برگ برنده ای برای بایدن در انتخابات 2024 است. توافق بعید است

  • کد خبر : 253746
توافق ایران برگ برنده ای برای بایدن در انتخابات 2024 است. توافق بعید است

بازار؛ گروه بین الملل: ویدئویی از “جو بایدن” منتشر شده است که به نظر می رسد در زمین گلف ضبط شده است. بایدن در این ویدئو می گوید ما باید با ایران معامله کنیم و باید قبل از ترامپ عمل کنیم. این ویدئو بازتاب گسترده ای داشته و نشانه ای از معامله قریب الوقوع با […]

بازار؛ گروه بین الملل: ویدئویی از “جو بایدن” منتشر شده است که به نظر می رسد در زمین گلف ضبط شده است. بایدن در این ویدئو می گوید ما باید با ایران معامله کنیم و باید قبل از ترامپ عمل کنیم. این ویدئو بازتاب گسترده ای داشته و نشانه ای از معامله قریب الوقوع با ایران تلقی می شود.
تحلیلگران بر این باورند که عملیات وعده واقعی و واکنش ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، قدرت موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. بنابراین در آستانه انتخابات آمریکا، توافق هسته ای با ایران که این همه قدرت موشکی دارد را می توان کارت طلایی برای بایدن دانست.
از سوی دیگر، مهار جمهوری اسلامی و توافق با این کشور از طریق دیپلماسی، امنیت پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا را تضمین می کند و نیروهای نیابتی ایران نیز تحت کنترل خواهند بود. از دیگر دستاوردهای این توافق، امنیت بزرگراه ها و کریدورهای ترانزیتی انتقال برق به ویژه در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ خواهد بود. این احتمال وجود دارد که پس از این توافق، بحران غزه کاهش یابد و سپس روند عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و اعراب از سر گرفته شود. در نتیجه می توان تشخیص داد که همه موارد فوق در راستای منافع ایالات متحده و به طور خاص به نفع بایدن در رقابت انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.

خبرنگار بازار در گفتگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا در آمریکا به این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید. او نویسنده کتاب های «پنجاه سال روند در ترجیحات سیاسی آمریکا»، «سیاستمداران اهمیت نمی دهند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخگویی دموکراتیک»، «راهنمای آکسفورد برای افکار عمومی و رسانه های آمریکا» و فروش ترس: مبارزه با تروریسم، رسانه ها و افکار عمومی.”

*به تازگی ویدئویی منتشر شده است که در آن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد رابطه با ایران صحبت می کند. نظر شما در مورد این ویدیو چیست؟
این ویدئو به صورت رسمی منتشر نشده و مخاطبان بایدن مشخص نیست، بنابراین نمی توان بر اساس آن صحبت کرد.

* با در نظر گرفتن قدرت نظامی ایران که در حمله به اسرائیل مشهود بود، آیا ممکن است بایدن برای داشتن برگه برنده در انتخابات 2024 برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران تلاش کند؟
بایدن از زمان آمدن به کاخ سفید در تلاش برای دستیابی به توافق با ایران در مورد موضوع هسته ای این کشور بوده است. با توجه به کاهش محبوبیت وی در پی اعتراضات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا، به نظر می رسد که بایدن می خواهد وضعیت منطقه خاورمیانه از جمله توافق با ایران را تثبیت کند تا از حمایت هواداران خود در ایالات متحده برخوردار شود.

* برخی کارشناسان بر این باورند که مهار قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه از طریق دیپلماسی، امنیت پایگاه های آمریکا در منطقه غرب آسیا و کنترل نیروهای نیابتی ایران را تضمین می کند. ارزیابی شما چیست؟
اگر ایالات متحده آمریکا بتواند از طریق دیپلماسی با ایران به توافق برسد که در حال حاضر بسیار دشوار و بعید است، ثبات در منطقه خاورمیانه تا حد زیادی تضمین می شود. اما از این نظر، هم جمهوری اسلامی ایران و هم ایالات متحده آمریکا با موانع متعددی روبرو هستند که دستیابی به توافق را بسیار دشوار می کند. بسیاری از آمریکایی ها، سیاستمداران و شهروندان، نمی خواهند با ایران رابطه برقرار کنند. از سوی دیگر آمریکا باید کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل را متقاعد کند که با ایران رابطه برقرار کنند. جمهوری اسلامی ایران نیز در صحنه داخلی – مخالفت سیاستمداران و مردم – و در صحنه بین المللی با برقراری روابط دیپلماتیک با واشنگتن مخالفان زیادی دارد. در صورت توافق واشنگتن و تهران، امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه به شدت افزایش خواهد یافت.

* آیا می توان گفت که همه موارد در راستای منافع آمریکا و به ویژه بایدن در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 خواهد بود؟ ارزیابی شما چیست؟

بر اساس این ارزیابی، توافق ایران در راستای منافع ملی آمریکا خواهد بود، اما جمهوری اسلامی ایران نیز منتفع خواهد شد. ایران اکنون تحت تحریم های شدید بین المللی است. اگر موضوع هسته ای ایران به رضایت طرفین حل شود، تحریم ها برداشته می شود و اقتصاد ایران می تواند نفس بکشد. بنابراین توافق و حل مسائل از طریق دیپلماسی نه تنها در راستای منافع طرفین خواهد بود، بلکه با اهداف کشورهای خاورمیانه که به دنبال ثبات و صلح هستند نیز خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=253746

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.