افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
5

تندروها باعث شدند فرصت احیای برجام را از دست بدهیم – تابناک

  • کد خبر : 203445

به گزارش «تابناک» به نقل از انصاف نیوز، متن میزگرد علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی با مسعود مزکیان نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی به همت انصاف نیوز به شرح زیر است: با وجود فضای سرد انتخاباتی، به نظر می رسد جریان موسوم به جریان اعتدال در تلاش برای تغییر شرایط است. فضای انتخابات […]

به گزارش «تابناک» به نقل از انصاف نیوز، متن میزگرد علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی با مسعود مزکیان نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی به همت انصاف نیوز به شرح زیر است:

با وجود فضای سرد انتخاباتی، به نظر می رسد جریان موسوم به جریان اعتدال در تلاش برای تغییر شرایط است. فضای انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

طیف های مختلف میانه رو در حال رایزنی برای ایجاد ائتلاف در انتخابات آینده هستند. انتظار می رود که پرس و جوها منجر به یک نتیجه مثبت برای ارائه یک لیست منحصر به فرد شود.

اعتدال گرایان افراد منطقی و معتدل، واقع بین و اهل لفاظی نیستند. آنها به دنبال اصلاح امور هستند و خود را در برابر افراط و تفریط تعریف می کنند. آنها سعی می کنند طرف مبالغه و بی تفاوتی قرار نگیرند و از طرفی با افراطی گری که در سال های اخیر کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است مخالفت کنند.

به نظر می رسد اشاره به سال های پایانی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باشد. آیا می توان نمونه هایی از این اعتدال گرایان را که به گفته شما مخالف افراط گرایی هستند در میان سران نزدیک به خاتمی، روحانی و لاریجانی یافت؟

همه کسانی که دارای تفکر معتدل هستند و از تفکر سیاسی معتدل پیروی می کنند، تحت این جریان قرار می گیرند. مثلاً مدیرانی که معتقد به ایجاد تعادل بین شرق و غرب هستند و به دلیل خصومت با غرب از افتادن در دامان شرق اجتناب می کنند و یا بالعکس، معتدل محسوب می شوند.

میانه‌روها تحریم‌ها را نمی‌پذیرند

میانه روها با ایجاد تعادل در سیاست خارجی به دنبال حذف تحریم ها هستند. در واقع آنها به دنبال این هستند که هر چه زودتر کشور را به حالت عادی بازگردانند. آنها برخلاف آنچه علیه آنها اتفاق می افتد از تحریم ها استقبال نخواهند کرد و به دنبال تحمیل سختی بیشتر بر زندگی مردم نیستند. آنها ایجاد رفاه نسبی برای مردم را سرلوحه برنامه های خود قرار داده اند.

در طرف مقابل اعتدال گرایان افرادی هستند که فقط شعار می دهند و به عواقب عملکرد خود برای مردم توجه نمی کنند و به همین دلیل فرصت های زیادی را از دست می دهند که نمونه های زیادی از آن را در سال های اخیر دیده ایم. چند سال.

تندروها باعث شدند فرصت احیای برجام را از دست بدهیم

مثلاً در خرداد 1400 تقریباً کار احیا تمام شده بود، اما تندروها فریاد می زدند که می خواهیم معامله بهتری داشته باشیم و منتظر بمانیم تا دولت جدید بیاید. بعد از روی کار آمدن دولت جدید 9 ماه کار به تعویق افتاد و در نهایت شرایط دنیا تغییر کرد و در واقع فرصت ها را از دست دادیم.

سختی های بی مورد بر مردم تحمیل شده است و این نوع سختی ها ناشی از بی تدبیری هایی است که بر مردم تحمیل شده است. برخی از مردم طوری رفتار می کنند که انگار انقلاب اسلامی به این معناست که ما باید همین طور پیش برویم، در حالی که می توان با انتخاب مسیر دیگری از تحمیل بسیاری از این سختی های غیرضروری به مردم جلوگیری کرد. وقتی مردم ببینند فرصت هایی برای رفع این سختی ها و رفع تحریم ها وجود دارد و از آنها سوء استفاده نمی شود، برایشان قابل هضم نیست.

جایگاه مجلس سقوط کرده است

آقای مطهری! به نظر شما حضور معتدل ها می تواند به بهبود شرایط زندگی روزمره کمک کند؟ به نظر می رسد بسیاری از افراد دیگر به دنبال چنین اهداف رویایی نیستند و به دنبال یک زندگی عادی هستند.

مجلس می تواند به شیوه خود بر زندگی مردم تأثیر بگذارد. البته این یک واقعیت است که در سال های اخیر مجلس از جایگاهی که در قانون اساسی ذکر شده تنزل یافته است.

شورایی مانند شورای سران قوا شورای موقت بود، اما فعالیت آنها ادامه دارد و گاهی قانون گذاری می کنند، حتی شورای عالی برای نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام وارد قانون می شود و این باعث شده دست به مجلس شود. بسته تر از آنچه باید باشد، اما بسیاری از این موارد قابل اصلاح هستند.
اصلاحات ساختاری بر زندگی روزمره مردم نیز تأثیر خواهد گذاشت

اصلاحات ساختاری از این دست بر زندگی روزمره مردم نیز تأثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال یکی از لوایح مربوط به FATF در شورای عالی نظارت باقی ماند در حالی که تصویب چنین قوانینی می تواند در زندگی مردم تاثیر مثبت داشته باشد.

بسیاری از این موارد را می توان حل و فصل کرد، اگرچه ممکن است برخی از آنها نیاز به مذاکره با رهبران داشته باشد، که می توان به پیش برد.

حضور اقلیت معتدل در مجلس موثر است

اما حضور اقلیتی از افراد معتدل و منطقی قطعا تاثیرگذار خواهد بود و می تواند جریان های موثری برای احقاق حقوق مردم ایجاد کند. ما باید از این فرصت ها استفاده کنیم.

کسانی که می گویند «تا زمانی که نظام درست نشود رأی ندهیم» در مسیر براندازی هستند. با فرض ناپدید شدن این سیستم، چه جایگزینی وجود دارد؟ تنها راه اصلاح کشور این است که در جاهایی که امکان اقدام وجود دارد حاضر شویم و از همان جاها اصلاحات را شروع کنیم و کشور را به حالت عادی برگردانیم. اگر همه دور شوند، این رفتار مسئولانه نیست.

رای دادن به افراد معتدل و عاقل قطعا موثر خواهد بود. البته نباید زیاد منتظر ماند و قطعا تغییر عجیبی رخ نخواهد داد، اما حضور اعتدال گرایان می تواند در طول زمان موثر باشد و حتی بر تشکیل دولت آینده نیز تاثیرگذار باشد.

این دوره انتخاباتی می تواند در حل مشکلات آینده بسیار موثر باشد.

شرایط حساس موجود و به ویژه مسائل منطقه ای لزوم حضور در انتخابات را افزایش می دهد. ما در یک نوع جنگ با آمریکا و اسرائیل هستیم و اگر ببینند که مشارکت کم است، بیشتر مغرور می شوند.

در حالی که اگر مشارکت بالایی در انتخابات داشته باشیم از این بعد هم می تواند موثر باشد. این دوره انتخاباتی به چند دلیل بسیار مهم است و می تواند در حل مسائل آینده بسیار موثر باشد.

در مجلس فعلی خبری از پیگیری فصل حقوق مردم قانون اساسی نیست

برخی از منتقدان حضور در انتخابات که از کارنامه هر دو انتقاد می کنند، می گویند: آنها در دوره هایی که در مجلس بودند چه کردند که خواستار بازگشت به مجلس شدند؟ با حضور شما در مجلس چه اتفاقی می افتد؟

من سه دوره نماینده مجلس بودم. سوال از رئیس جمهور برای اولین بار در تاریخ جمهوی اسلامی در یکی از این سه دوره و با پیگیری هایی که داشتم مطرح شد. آقای احمدی نژاد به هیچکس پاسخگو نبود و گاهی به صراحت می گفت من فقط قانونی را که منطبق بر قانون اساسی می دانم اجرا می کنم و بقیه قوانین را اجرا نمی کنم.

او را مجبور کردیم در مجلس حاضر شود و از رئیس جمهور سوال کند و به سوالات پاسخ دهد. در مجلس نهم قانون اداره صدا و سیما و نظارت بر آن را تدوین کردیم که در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شد.

نمایندگان مجلس وارد بحث حقوق ملت که در فصل سوم قانون اساسی آمده است، نشدند. حقوقی مانند ممنوعیت شکنجه، استراق سمع، بازداشت بدون حکم قضایی و … مورد دفاع گسترده نمایندگان قرار نگرفت اما من در مجلس نهم وارد این عرصه شدم.

به عنوان مثال در مورد آنچه در مورد آقای ستار بهشتی رخ داد، سوالی از وزیر کشور در صحن مجلس مطرح شد و حتی 95 نفر به درستی به آن سوال در مجلس رای دادند که اکثریت اکثریت رای دادند. با تندروها بود. به ندرت چنین موضوعاتی در مجلس بیان می شد. ما تاکید کردیم که وظیفه مجلس بررسی مسائل اقتصادی و سیاست خارجی است. در مجلس فعلی چنین مواردی وجود ندارد.

البته ما هم در قبال وضعیت اقتصادی مردم مسئول هستیم و باید مشکلات آنها را در این بخش حل کنیم و مردم را از فشار جدی قیمتی نجات دهیم، اما باید به آن مسائل هم رسیدگی کنیم و شاهد تک بعدی شدن مجلس نباشیم. . فکر می‌کنم اگر میانه‌روها بتوانند به مجلس برگردند، می‌توانند چنین کاری انجام دهند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=203445

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.