افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

تناسب حقوق با شکاف تورمی فعلی / رشد طلاق و جرم و جنایت در سه دهه اخیر همزمان با گرانی

  • کد خبر : 125036
تناسب حقوق با شکاف تورمی فعلی / رشد طلاق و جرم و جنایت در سه دهه اخیر همزمان با گرانی

به گزارش رکنا به نقل از روزنامه اعتماد، فضایش تورم تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای جامعه به همراه داشته و دارد و اقشار محروم و کم درآمد را بیش از سایر اقشار جامعه هدف قرار داده است. به این ترتیب خانوارهای روستایی در استان‌های محروم بیش از خانوارهای شهری آسیب دیده‌اند و این معضل […]

به گزارش رکنا به نقل از روزنامه اعتماد، فضایش تورم تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای جامعه به همراه داشته و دارد و اقشار محروم و کم درآمد را بیش از سایر اقشار جامعه هدف قرار داده است. به این ترتیب خانوارهای روستایی در استان‌های محروم بیش از خانوارهای شهری آسیب دیده‌اند و این معضل تأثیر مستقیمی بر سبد معیشتی آن‌ها داشته و با افزایش تورم و قیمت‌ها، قدرت خرید خانوارها نیز کاهش یافته است.

در حالی که میانگین افزایش حقوق شاغلان، کارگران و بازنشستگان در سال جاری از 25 درصد فراتر نمی رود و دولت هر گونه درخواست افزایش حقوق را رد می کند، گزارش اخیر مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در مهر 1402 از بین 53 غذای انتخاب شده در مناطق شهری ایران، 18 قلم کالا نسبت به نرخ تورم نقطه ای مناطق شهری (39.3 درصد) افزایش قیمت داشته اند.

تنها 15 قلم از مجموع 53 قلم مندرج در مهر نسبت به ماه قبل کاهش داشته است، به جز 3 قلم برنج ایرانی و روغن جامد و مایع، مابقی اقلام بی اهمیت مانند موز، پسته، هویج، بادمجان بوده است. ، خربزه و مانند آن.

چندی پیش رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش قدرت خرید مردم خبر داد و گفت: قدرت خرید مردم به دلیل تورم و گرانی اجناس کاهش یافته و این موضوع باعث رکود بازار و تقاضا برای اقلام اساسی ارزان قیمت افزایش یافته و مردم به جای خرید گوشت قرمز، سویا می خرند و برنج ارزان جایگزین برنج ایرانی در سبد غذایی آنها می شود و در صورت ادامه کاهش تقاضای داخلی، تولیدکنندگان محصولات خود را به بازارهای خارجی صادر می کنند.

اگر در ماه های اخیر نرخ تورم کاهش یافته و قیمت دلار افزایش چندانی نداشته است، پس چرا کاهش نرخ تورم و ثبات نسبی نرخ دلار تاثیر چندانی بر قیمت کالاها نداشته است؟کالاهای اساسی و مواد غذایی، و قدرت خرید مردم کمتر از قبل شده است؟ چرا این یک اقدام موثر است؟ و به طور مشخص البته جز مصاحبه و دادن آمار موفقیت های فعلی برای کاهش قیمت و رعایت آن در فروشگاه ها انجام نمی شود؟ ?

حسین راغوفر، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) در این زمینه معتقد است; قیمت دلار همچنان بالاست و این موضوع باعث کاهش قدرت خرید مردم نیز شده است. همچنین درآمد مردم در این مدت افزایش نیافته تا تغییر مثبتی در سبد غذایی آنها داشته باشد. در سال های اخیر میزان حقوق متناسب با قیمت کالاها نبوده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت کالاها نیست، بلکه قیمت ها با سرعت کمتری رشد کرده است. بنابراین قدرت خرید مردم به طور مستمر کاهش یافته و مردم به خرید مواد غذایی ارزان‌تر روی آورده‌اند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که کاهش قدرت خرید مردم بیشتر اجتماعی است یا اقتصادی، افزود: این سوال از نظر اجتماعی اهمیت بیشتری دارد. زیرا با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای کالا کاهش یافته و نارضایتی ها افزایش یافته و رکود در جامعه عمیق شده است. نکته بعدی این است که همزمان با افزایش تورم با مشکلات اجتماعی بیشتری مواجه هستیم. علاوه بر این مشکل، بسیاری از خواسته های والدین در بازار برای رفع نیازهای فرهنگی و اجتماعی فرزندان کاهش یافته و پیامدهای عاطفی و روانی بیشتری را برای خانواده ها به دنبال دارد.

وی افزود: اگر در سال‌های اخیر شاهد ناآرامی و نارضایتی بوده‌ایم، ریشه را باید در ناتوانی خانواده‌ها در تامین نیازهای اولیه اعضای خود جست، زیرا زمانی که افراد نتوانند نیازهای خود را برآورده کنند، خود به خود دچار مشکلات روحی می‌شوند. و احساسی.” جدی می شوند و نارضایتی بیشتر می شود.

نسبت دستمزد در تولید ناخالص داخلی زیر 15 درصد است

راغوفر با بیان اینکه همه این مشکلات ناشی از سیاست های غلط است، خاطرنشان کرد: اگر سیاست ها به درستی انجام می شد، امروز جامعه در این وضعیت قرار نمی گرفت، متاسفانه بسیاری از تصمیمات و سیاست ها نه تنها بر قدرت خرید مردم تاثیر گذاشته، بلکه کارکردهای اقتصادی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا افزایش دستمزد باعث افزایش تورم در جامعه می شود؟ وی بیان کرد: این سخنان اساساً اشتباه است، زیرا سهم دستمزد از تولید ناخالص داخلی کشور زیر 15 درصد است، به ویژه در بخش تولیدی کشور، بنابراین معنای دیگر آن این است که باید به طرف دیگر مشکل نگاه کرد. . به سیاست های اشتباه مسئولان که منجر به تورم بالا می شود و اینکه در نهایت این مردم هستند که باید هزینه های این تورم را بپردازند و انتظار افزایش حقوق را نداشته باشند.

تورم به معنای افزایش مداوم قیمت هاست.

راغوفر در خصوص تفاوت تورم و قیمت کالاها افزود: تورم به معنای افزایش مداوم قیمت هاست و به همین دلیل مشکلی که پیش می آید این است که قدرت خرید مردم به طور مستمر کاهش می یابد و بیشترین ضرر تورم است. به اقشار کم درآمد و افرادی که دارایی کمی دارند، ارزش دارایی های خود را نسبت به نرخ تورم افزایش نمی دهند.

این اقتصاددان تصریح کرد: از سوی دیگر رشد تورم باعث تعدیل اموال ثروتمندان می شود و با رشد تورم ارزش اموال آنها افزایش می یابد، اما به دلیل اینکه طبقات ضعیف جامعه دارایی ندارند، فاصله آن از ارائه حداقل عمر بیشتر از قبل است.

افزایش تورم به گروه های کم درآمد آسیب جدی می زند

وی با بیان اینکه افزایش تورم آسیب جدی به اقشار کم درآمد وارد می کند، گفت: تورم یک سیستم بازتوزیع به زیان طبقات محروم و فرودست جامعه و به نفع ثروتمندان است و به خودی خود ضررهای آن متوجه یک جامعه می شود. گروه خاصی و طبقات ضعیف جامعه که باید وزن این تورم را تحمل کنند.

راغوفر در خصوص اعطای کوپن و کوپن از سوی دولت به اقشار محروم جامعه نیز گفت: این امر بستگی به نوع کالای ارائه شده به مردم دارد و اینکه آیا در شرایط فعلی که دولت با مشکلات عدیده ای مواجه است، خدمات اجتماعی دولت به چه صورت است. در چارچوب تعهدات قانون اساسی به جای پرداخت نقدی، ارائه کالاهای اساسی به مردم با قیمت ارزان تر مفیدتر است.

این کارشناس اقتصادی افزود: گسترش حمل و نقل عمومی ارزان، دسترسی به مسکن ارزان، آموزش و تحصیلات عالی رایگان و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان، ارزش اقتصادی بیشتری را برای افراد و خانوارها به ارمغان می آورد که نیازمند مدیریت متمرکز قوی است که متاسفانه در شرایط فعلی، در چشم انداز اجرایی دولت دیده نمی شود.

کاهش تورم به معنای کاهش فشار بر خانوارها نیست

فرشاد مومنی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت و گو با «اعتماد» درباره عدم تأثیر کاهش نرخ تورم بر قدرت خرید مردم در حوزه مواد غذایی گفت: جنبه های تبلیغاتی موضوع باید از جنبه های عینی و واقعی آن که البته موضوعات متناقضی نیستند جدا شود.» اگرچه هر یک از این موضوعات در جای خود و برای یک سیستم تصمیم گیری عادی مرتبط است، اما باید به طور جداگانه دقیق شود.

مومنی ادامه داد: وقتی اعلام می شود رشد تورم کند شده است به این معناست که ابعاد افزایش قیمت به قدری بالا بوده که نرخ رشد تورم آرام آرام کاهش یافته است اما این به هیچ وجه به معنای کاهش فشار بر خانوارها نیست. فشار فزاینده بر قیمت نیازهای اساسی مردم همچنان ادامه دارد و تنها میزان افزایش آن اندکی کاهش یافته است.

در دو سال گذشته شاهد قیمت های بی سابقه بودیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: نکته بعدی این است که این معضل به ویژه در قیمت کالاهای اساسی خود را نشان داده و در دو سال اخیر با رکوردهای کم و بی سابقه ای همراه بوده و بیش از پیش مطرح شده است و اگر امروز قدرت خرید مردم است. کوچکتر از قبل هستند و برخی توان خرید برخی کالاها را ندارند، به یک مشکل ساختاری و بسیار جدی تبدیل شده است.

مومنی خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای که دامنه و عمق فقر از حد متعارف خود فراتر رفته، نابرابری‌های درآمدی با ابعاد بی‌سابقه‌ای مواجه است و از ابتدای اجرای تغییرات ساختاری در ایران تا به امروز شاهد این معضل بوده‌ایم. اگر نگاهی به گزارش‌های مربوط به تغییر مصرف برخی کالاهای ضروری خانوارهای ایرانی بیندازیم، متوجه می‌شویم که این معضل یک پدیده مزمن است که ابعاد حادی پیدا کرده است و باید انتظار داشت که دولت به این معضل رسیدگی بیشتری کند. راه مسئولانه

حقوق ها با شکاف تورمی فعلی تناسب ندارد

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال سال گذشته قرار بود در مورد حداقل دستمزد نیروی کار تصمیم گیری شود و یکی از وعده های حیاتی و مهمی که دولت در قبال عدم جبران افت قدرت خرید نیروی کار داد این بود که حداقل دستمزد افزایش چندانی نخواهد داشت، اما برای کنترل تورم تلاش خواهیم کرد. پس از آن امروز دیدیم که در این زمینه چه اتفاقی افتاد که این حقوق ها متناسب با شکاف تورمی فعلی و وعده های رئیس جمهور نبود و باید با ملایمت به دولت تذکر داد که در تصمیم گیری های اقتصادی مسئولیت پذیرتر باشد.

تورم ذاتاً یک پدیده سیاسی است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تورم اساسا یک پدیده سیاسی است، افزود: تورم محصول اراده و میزان درک مسئولان سیاسی کشور است که قواعد اقتصادی را رعایت می کنند.

مومنی در پاسخ به این سوال که کاهش قدرت خرید مردم تا چه اندازه جنبه اجتماعی و تا چه اندازه جنبه اقتصادی دارد، گفت: اینگونه تفکیک ها اعتباری و قراردادی است وگرنه در نهایت آن چیزی که ایجاد می شود دارای اقتصادی و قطعا اثرات اجتماعی ، اثرات سیاسی و حتی امنیتی. به همین دلیل در سه دهه اخیر همواره با گسترش و تعمیق فقر، دزدی، جرم و جنایت، طلاق و حتی بزهکاری کودکان مواجه بوده ایم. مستندات کافی در این زمینه در گزارش سه جلدی وزارت کشور با عنوان «گزارش وضعیت اجتماعی کشور» نیز منعکس شده است که برای مشاوره موجود است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=125036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.