افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

تمامی متغیرهای پولی موثر بر تورم کاهش یافتند

  • کد خبر : 279729
تمامی متغیرهای پولی موثر بر تورم کاهش یافتند

۱۰ / ۰۳ / ۱۴۰۳ – ۱۱:۵۱:۴۰ رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم مردم تمامی متغیرهای پولی موثر بر تورم پس از سال ها کاهش یافت، گفت: با برنامه ریزی و هدف گذاری انجام شده در بانک مرکزی، شاخص های اقتصادی همچنان رو به بهبود است. به گزارش ایلنا از […]


۱۰ / ۰۳ / ۱۴۰۳ – ۱۱:۵۱:۴۰





رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم مردم تمامی متغیرهای پولی موثر بر تورم پس از سال ها کاهش یافت، گفت: با برنامه ریزی و هدف گذاری انجام شده در بانک مرکزی، شاخص های اقتصادی همچنان رو به بهبود است.

به گزارش ایلنا از بانک مرکزی، محمدرضا فرزین با بیان اینکه در دولت مردمی هم اکنون متغیرهای پولی موثر بر تورم کاهش یافته و آثار آن در شاخص های اقتصادی قابل مشاهده است، اظهار داشت: نرخ رشد نقدینگی در 25 سال اخیر. به طور میانگین 28.2 بوده و در 62 سال گذشته 25.7 بوده است که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مهار و کنترل شاخص های پولی موثر بر تورم با برنامه ریزی های صورت گرفته ادامه خواهد داشت، گفت: نظام بانکی سهم بسیار بالایی در تحقق این شرایط دارد که یکی از دستاوردهای بزرگ محسوب می شود. قرن سیزدهم دولت. اگرچه در این مسیر مشکلاتی برای نظام بانکی وجود داشته است، اما باید از این چرخه معیوب تورم و نقدینگی فزاینده ای که سال ها گریبان کشور را گرفته بود، خارج می شدیم، الحمدلله اکنون این اتفاق افتاده است.

رئیس کل بانک مرکزی با ارائه گزارش خود در جلسه دولت، از بین متغیرهای سیاستی، کنترل رشد نقدینگی مهمترین الزام برای کنترل تورم و ثبات کلان اقتصادی است. بر این اساس بانک مرکزی با اجرای جدی سیاست کنترل بخشی از رشد ترازنامه (کنترل قدرت پول‌آفرینی بانک‌ها) و جریمه بانک‌های متخلف، در نهایت موفق شد نرخ رشد نقدینگی را به میزان 31.1 درصد در پایان کاهش دهد. در سال 2011 به 24.3 درصد در پایان سال 2012 رسید و به طور کامل به پیش بینی رشد نقدی 25 درصدی برای سال 1402 دست یافت.

به گفته فرزین، نرخ رشد پایه پولی که در پایان سال 1390 به دلیل سیاست افزایش نرخ سپرده قانونی بانک مرکزی به 42.3 درصد رسید، در پایان سال 1391 به 28.1 درصد کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری موفق همایش پولی و بانکی این هفته و حضور تقریباً تمامی کارشناسان پولی و بانکی کشور در این همایش تصریح کرد: نوسانات نرخ ارز و نرخ سود سود کوتاه مدت و رشد بلندمدت نقدینگی مهمتر از نرخ تورم موثر است. در دولت مردمی، همه متغیرهای پولی که بر تورم تأثیر می‌گذارند پس از سال‌ها کاهش یافتند.

فرزین با تاکید بر اجرای برنامه کنترل تورم در بانک مرکزی تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده با کاهش 18.4 واحد درصدی از 49.4 درصد در بهمن ماه 1401 به 31 درصد در اردیبهشت 1403 رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: تورم مصرف کننده سالانه با کاهش 7.1 واحد درصدی از 44.1 درصد در بهمن 1401 به 37 درصد در اردیبهشت 1403 رسید.

فرزین با اشاره به نرخ تورم تولیدکننده 107 درصد در ابتدای دولت سیزدهم، تاکید کرد: تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به عنوان یک شاخص پیش بینی کننده از 37.9 درصد در بهمن 1401 به 23.3 درصد در اردیبهشت 1403 کاهش یافته است. شاخص بهای تولیدکننده که در مارس 1400 60.9 درصد بود، در مارس 1401 به 36.9 درصد و در مارس 1402 به 32.6 درصد کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه رشد پول را شاخصی از رشد انتظارات تورمی دانست و گفت: کنترل رشد بخش نقدینگی یا همان پول که نماد انتظارات تورمی در جامعه است، بخشی از برنامه های بانک مرکزی در بین مجموع کل پولی، این نرخ با تورم کوتاه مدت همبستگی بسیار بالایی دارد و با مجموعه ای از اقدامات در قالب سیاست تثبیت و کنترل نوسانات بازار ارز توسط بانک مرکزی، شاخص پول. رشد از 65.2 درصد افزایش یافته است. در پایان سال 1390 به 17.5 درصد در پایان سال 1402 و 15.7 درصد در پایان فروردین 1403 رسیده است.

فرزین همچنین اعلام کرد: البته نرخ رشد پول در 23 اردیبهشت به 12.8 درصد کاهش یافت که نشان از کاهش چشمگیر انتظارات تورمی فعالان اقتصادی دارد. بنابراین انتظار می‌رود با کنترل شاخص‌های پولی مؤثر بر تورم، شاخص تورم در ماه‌های آینده ارقام کمتری را به ثبت برساند.


انتهای پیام/




نرم افزار موبایل ایلانا


تلگرام خبری

همراه اول - همراه مکانیک - آچار.

درست

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=279729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.