افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

تماس تلفنی وزیر امور خارجه لبنان با همتای قبرسی خود در پی هشدار سید حسن نصرالله

  • کد خبر : 306327
تماس تلفنی وزیر امور خارجه لبنان با همتای قبرسی خود در پی هشدار سید حسن نصرالله

آفتاب نیوز: عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان در گفتگو با همتای قبرسی خود، کنستانتینوس کومپوس، “بر اعتماد مستمر لبنان به نقش مثبت قبرس در حمایت از ثبات در منطقه تاکید کرد.” وزیر امور خارجه قبرس همچنین تاکید کرد: محتوای بیانیه روز چهارشنبه نیکوس کریستودولیدیس رئیس جمهور قبرس این است که قبرس امیدوار است […]

آفتاب نیوز:

عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان در گفتگو با همتای قبرسی خود، کنستانتینوس کومپوس، “بر اعتماد مستمر لبنان به نقش مثبت قبرس در حمایت از ثبات در منطقه تاکید کرد.”

وزیر امور خارجه قبرس همچنین تاکید کرد: محتوای بیانیه روز چهارشنبه نیکوس کریستودولیدیس رئیس جمهور قبرس این است که قبرس امیدوار است بخشی از راه حل باشد نه بخشی از مشکل.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، وی تاکید کرد که قبرس هیچ قصدی برای دخالت در جنگ جاری در منطقه ندارد.

وزیر امور خارجه قبرس همچنین توضیح داد که تصمیم برای تعطیلی یک روزه سفارت قبرس به دلایل اداری مربوط به سیستم ویزا از قبل تصمیم گیری شده بود و از امروز (جمعه) به طور عادی کار خود را از سر می گیرد.

وزرای دو کشور در پایان بر عمق روابط دوستانه دو کشور و اهمیت تقویت همکاری های دوجانبه به نفع دو ملت تاکید کردند.

این گفتگو در سایه هشدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله مبنی بر گشودن فرودگاه ها و پایگاه های قبرس به روی اشغالگران برای حمله به لبنان انجام شد.

سید حسن نصرالله رسماً اعلام کرد که این به معنای پیوستن این کشور به یک طرف جنگ است.

به طور جداگانه، کنستانتینوس لیمپیوتیس، سخنگوی دولت قبرس، روز پنجشنبه به زبان های انگلیسی و یونانی گفت: “قبرس از حل و فصل اختلافات از طریق راه های صلح آمیز و گفتگو در راستای قوانین بین المللی و منشور ملل متحد حمایت می کند.”

این مقام قبرسی همچنین بار دیگر گفت که در صورت رویارویی با لبنان از زیرساخت ها یا خاک خود وارد جنگ نمی شود و هیچ اقدام تجاوزکارانه و حمله ای علیه هیچ کشوری را تسهیل نکرده و نخواهد کرد. “

وی افزود: در مورد لبنان نیز روابط عالی دو کشور کاملاً مشخص است.

سخنگوی دولت قبرس افزود: رئیس جمهور قبرس در سه ماه گذشته دو بار به لبنان سفر کرد و در آنجا یک بسته کمک مالی از اتحادیه اروپا به ارزش یک میلیارد یورو برای تقویت ثبات در لبنان را آغاز کرد.

او بار دیگر تاکید کرد که قبرس بخشی از مشکل نیست و خاطرنشان کرد که “ردپای دیپلماتیک آن بخشی از راه حل است.”

سخنگوی دولت قبرس پیشتر اشاره کرده بود که روابط جمهوری قبرس و لبنان عالی است و تاکید کرده بود که کشورش در هیچ جنگی «دخیل نیست» و «شرکت نخواهد کرد».

سخنگوی دولت قبرس بیانیه ای از رئیس جمهور این کشور را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشت که در آن تاکید کرد “هیچ کس نمی تواند از طریق قبرس عملیات نظامی انجام دهد.” وی خاطرنشان کرد که تمامی مذاکرات با لبنان در سطح دیپلماتیک انجام خواهد شد.

در همین رابطه کانال 10 عبری گزارش داد که در قبرس از تهدیدهای سید حسن نصرالله وحشت کرده اند. وی افزود: رئیس جمهور قبرس برای توضیح مشکلات به رئیس جمهور لبنان نامه نوشت و بعد در قبرس متوجه شدند که لبنان رئیس جمهور ندارد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در همین زمینه نوشت: علیرغم ابراز حمایت بی قید و شرط اتحادیه اروپا از قبرس، روز پنجشنبه مشخص شد که هشدار دبیرکل حزب الله زنگ خطر را در نیکوزیا به صدا درآورد که در آن مقامات اصرار داشتند که این جزیره همچنان “ستون صلح” است.

این روزنامه افزود که تنش در نیکوزیا به مقامات دولتی محدود نمی شود. دیپلمات های غربی مستقر در جنوب جزیره ابراز نگرانی کرده اند که در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار، قبرس به هرج و مرج در منطقه کشیده شود.

یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا گفت: حزب الله سابقه اجرای تهدیدات خود را دارد. وی افزود: حزب الله می داند که قبرس ظرفیت نظامی برای پاسخگویی ندارد و از این نظر هدف آسانی است.

تحلیلگران سیاسی اظهارات نصرالله را به عنوان “بازدارندگی کلاسیک” توصیف کردند، اما همچنین گفتند که این اظهارات هشداری در مورد اینکه در صورت تشدید درگیری ممکن است اوضاع بد شود.

برخی گفتند که احتمالاً این امر باعث می‌شود که قبرس به دلیل روابط عالی با اشغالگران از متحد خود بخواهد “قبل از حمله به حزب‌الله به صلح فرصت بدهد”.

پروفسور هوبرت فاستمن، استاد تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه نیکوزیا، گفت: قبرسی ها هرگز اجازه نخواهند داد رژیم صهیونیستی از امکانات یا اراضی آنها در یک رویارویی مسلحانه استفاده کند، زیرا می دانند که این امر به روابط آنها با سایر کشورها آسیب می رساند. در منطقه خسارات جدی به بار آورده است.

این در حالی است که برخی رسانه های عبری و غربی اطلاعاتی از همدستی قبرس در تجاوز به غزه و همکاری آن با رژیم صهیونیستی فاش کرده اند.

روزنامه عبری «اسرائیل هوم» مارس گذشته فاش کرد که رژیم صهیونیستی قصد دارد ظرف 60 روز یک بندر در قبرس را تکمیل کند تا در صورت هدف قرار گرفتن بندر حیفا توسط حزب الله، مسیر دیگری باز شود.

ماه ها پیش، وب سایت انگلیسی «کالسیفید» (محرمانه) گزارش داد که دولت انگلیس از افشای هرگونه اطلاعاتی درباره اینکه آیا پایگاه خود در قبرس توسط ارتش اشغالگر برای تسهیل بمباران غزه استفاده می شود یا خیر، خودداری کرد.

صحبت از همدستی دولت بریتانیا در جنایات جنگی پس از آن صورت می گیرد که مقامات انگلیسی ناشناس فاش کردند که هواپیماهای اف-35 اسرائیلی که غزه را بمباران می کردند، توانستند به پایگاه هوایی اصلی بریتانیا در قبرس، نزدیک نوار غزه دسترسی پیدا کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=306327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.