افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
8

تله سرمایه گذاری چیست؟ راهکارهای جلوگیری از سوگیری در سرمایه گذاری

  • کد خبر : 17152
تله سرمایه گذاری چیست؟  راهکارهای جلوگیری از سوگیری در سرمایه گذاری

اصول یک سرمایه گذاری موفق چیست؟ تله‌سرمایه گذاری (تله سرمایه گذاری) چیست؟ یک سرمایه‌گذار موفق شد سوگیری یا رفتارهای متعصبانه در سرمایه گذاری می کند؟ شاید فکر کنید مهم ترین مولفه برای سرمایه گذاری پرسود، هوش یا شانس است. هر دو خوب هستند و بهره‌مندی فراوان از آن‌ها هیچ ضرری ندارد، اما مهم‌ترین عامل موفقیت، […]

اصول یک سرمایه گذاری موفق چیست؟ تله‌سرمایه گذاری (تله سرمایه گذاری) چیست؟ یک سرمایه‌گذار موفق شد سوگیری یا رفتارهای متعصبانه در سرمایه گذاری می کند؟ شاید فکر کنید مهم ترین مولفه برای سرمایه گذاری پرسود، هوش یا شانس است. هر دو خوب هستند و بهره‌مندی فراوان از آن‌ها هیچ ضرری ندارد، اما مهم‌ترین عامل موفقیت، ویژگی‌های شخصی سرمایه‌گذاری است. فاکتورهای مانند صبر، جلوگیری از اشتباهات احمقانه و گرفتار شدن در تله‌های ناشی از سوگیری‌های رفتاری (Behavioral Bias) می‌شود. با میهن بلوکچین همراه باشید تا ببینیم تله سرمایه گذاری چیست و چگونه می‌توانیم با جلوگیری از سوگیری‌ها، شانس موفقیت در سرمایه‌گذاری را افزایش دهیم.

تله سرمایه گذاری چیست؟

منبع: Schroders.Com

تله سرمایه گذاری به دو بخش «شناختی» (شناختی) و «عاطفی/ احساسی» (عاطفی) تقسیم می‌شود. اکثر اوقات با ترکیبی از این دو می‌شود که به آن «سوگیری رفتاری» (Behavioral Biases) گفته می‌شود. سوگیری به این معناست که فرد به صورت ناخودآگاه در یک موقعیت خاص، به شیوه های خاص فکر یا رفتار می کند. از آنجایی که سرمایه گذاری می شود همیشه مملو از اطلاعات ناقص و همه چیز از احتمالات است، سرمایه گذاران به راحتی در تله سوگیری گرفتار می‌شوند.

قانون اول: پول را هدر نده. قانون دوم: قانون اول را فراموش نکن.

وارن بافت

انواع تله های سرمایه گذاری

در حوزه سرمایه گذاری بسیاری از موارد خارج از کنترل ما هستند. گاهی به یک نتیجه خاص امیدواریم اما به دلایل جانبی و شاید تصمیم‌های اشتباه هرگز نمی‌توانیم در مورد نتیجه مطمئن باشیم. سوگیری‌ها یا همان رفتارها و طرز فکر ناخودآگاه در موقعیت‌های خاص، میان‌برهایی برای تصمیم‌گیری به شماره می‌روند. نکته دیگر این است که بیشتر سرمایه‌گذاران سوگیری‌های عاطفی می‌شوند. برخی از این سوگیری‌ها را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

۱. اعتماد به نفس بیش از اندازه (Over Confidence)

سوگیری اعتماد به نفس از اندازه در سرمایه گذاری
منبع: Royalbank.Com

اعتماد به نفس بیش‌ازحد، مرگبارترین سرمایه گذاری است. سرمایه‌گذاری‌هایی که بیش از اندازه‌هایشان به اندازه‌هایشان اعتماد می‌کنند، می‌توانند بیش از حد برآورد کنند. همچنین بدون در نظر گرفتن برداشت از احتمالات، نسبت به نتایج خوشبین هستند. در نتیجه سوگیری اعتماد به نفس بیش از حد، انبوهی از اشباهات مانند تصمیم گیری آنی، پذیرش بیش از حد توان، افزایش افراطی و از بینبردن بخش عمده ای از سود را رقم میزند.

⛔ چطور در تله اعتماد به نفس ازحد گرفتار نشویم؟

در یک دفتر یادداشت، تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و انتخاب منطقی برای انتخاب‌های خاص خود را بنویسید. نتایج این تصمیمات و انتخابها را نیز یادداشت کنید. هر بار به این دفتر یادداشت سر بزنید، تصمیم‌ها و نتایج آن‌ها را بررسی کنید و ببینید آیا الگوی منفی وجود دارد یا خیر.

۲. فومو (FOMO)

تله سرمایه گذاری یا سوگیری رفتاری فومو چیست

آیا با اصطلاح «تینا فومو» (TINA FOMO) آشنا هستید؟ “TINA” حروف اختصاری “There Is No Alternative” و به معنای این است که «هیچ جایگزینی وجود ندارد». اصطلاح «فومو» (FOMO) نیز کوتاه‌شده عبارت «Fear Of Missing out» و به معنای «ترس از دست دادن» است. هر دو اصطلاح نوعی سوگیری هستند و سرمایه گذار را به «رفتار گله‌های» سوق می‌دهند. به‌طور مثال در دوره‌هایی که نرخ کاهش می‌یابد، حتی با وجود قیمت‌های بالای سهام، سرمایه‌گذاران می‌توانند در بازار سهام وجود داشته باشند. بنابراین، زیرمجموعه کوچکی از بازاری است که شامل سهام‌های بزرگی مانند فیسبوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل (به اختصار FAANG) است، بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرمایه‌گذاری دلاری را جذب می‌کند. قیمت سهام این شرکت‌ها به دنبال مصرف عمومی افزایش پیدا می‌کند و به «قیمت‌گذاری در حد کمال» «Priced For Perfection» می‌رسد.

آیا حاضر به خرید سهام FAANG، حتی به قیمت بالا هستید؟ باید بدانید که تنها یک خبر فاندامنتال بد باعث کاهش قیمت سهام می‌شود و برای سرمایه‌گذاری که دیر اقدام کنید، عواقب خوبی ندارد.

⛔ چگونه از تله فومو در سرمایه‌گذاری جلوگیری کنیم؟

تاکتیک‌های جلوگیری از سوگیری فومو به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  • مراقب «پیش‌بینی‌ها و اخبار داغ» باشید. همه افراد از راننده تاکسی گرفته شده تا مربی ورزش و کارشناس برنامه های خبری حوزه کسب و کار، ادعا می کنند که یک ایده سرمایه گذاری عالی و راه حلی برای کسب سود سریع دارند. اما نکته این جاست که در این لحظه، دیگران همان چیزی هستند که درمورد سرمایه‌گذاری روی یک سهم خاص می‌دانند که شما می‌دانید و انتظارات آن‌ها نیز بر اساس اخبار و اطلاعات فعلی است.
  • به این نکته توجه داشته باشید که توجه به بازار قیمت بالاتر است و ممکن است در بلندمدت ارزش خود را حفظ کند.
  • یک برنامه سرمایه‌گذاری طراحی شخصی را انجام دهید و از رفتار گله‌ای با الگوی خود پایبند باشید.

۳. لنگر انداختن (لنگر انداختن)

اصطلاح «لنگرانداختن» به این معناست که فرد ارزش دلخواهی را برای یک دارایی به عنوان یک خانه یا سهام در نظر می‌گیرد و از آن به عنوان مرجع استفاده می‌کند. ارزش هر سهم شرکت ABC را به صد دلار می‌رسد. ما این سطح قیمتی را به عنوان اطلاعات تاریخی در نظر می‌گیریم و به اشتباه گمان می‌کنیم قیمت دوباره به این سطح می‌رسد یا فراتر می‌رود. نکته این است که می‌تواند این سهم را بیش از بیش از حد قیمت‌گذاری کند یا اصول فاندامنتال شرکت در آینده تغییر پیدا کند.

⛔ چگونه از تله لنگرانداختن در سرمایه گذاری جلوگیری کنیم؟

این ضرب المثل ساده را همیشه به یاد داشته باشید: «عملکرد گذشته هیچ تضمینی برای نتایج آینده ندارد.»

۴. آشنایی (آشنایی)

طبق عادت، همیشه چیزهایی را انتخاب می‌کنیم که از قبل آن‌ها را می‌شناسیم. به همین دلیل برندهای مختلف میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات می‌شوند. سوگیری «آشنایی» یک سرمایه گذاری است و ممکن است نادیده گرفته شود، سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری و ممکن است مورد بررسی قرار گیرند. افراد زیادی که در تل آشنایی گرفتار می‌شوند، تعداد زیادی از سهام شرکت محل فعالیت خود را می‌خرند. بنابراین در صورتی که عملکرد ضعیفی داشته باشد، عملکرد آنها هم دوبرابر می شود. چرا که احتمالاً کار خود را نیز از دست می‌دهند. این تله ممکن است به «سوگیری خانگی» هم شود. در این شرایط سرمایه‌گذاری برای بازارهای داخلی می‌کند و مزیت‌های مدیریتی را به کمک تنوع بخشی از دست می‌دهد.

⛔ چگونه از تله جلوگیری کنیم؟

پتانسیل فرصت های سرمایه گذاری را نه بر اساس احساس راحتی، آشنایی و همذات پنداری، بلکه بر حسب ویژگی های عینی ارزیابی کنید.

۵. تایید (تأیید)

همه ما باورهای داریم و حاضر نیستیم حقایق دیگری را قبولیم. اگر برای این باور بشود که عرضه عمومی اولیه (IPO) سهام غول‌های همیشه سودآور باشد، احتمالاً به امید یک سود کلان تا زمان بسته شدن بازار، تعداد زیادی از سهام را به هر قیمتی می‌خریم. در حقیقت سرمایه‌گذار در تایید کرد گرفته شده است و فقط نمونه‌هایی را می‌بینند که فرضیه او را تأیید می‌کنند.

⛔ چگونه از تله جلوگیری کنیم؟

همیشه با یک استدلال، خود را به چالش بکشید. به عنوان مثال در نمونه بالا: «شرکت در عرضه عمومی شرکت‌های فناروی، یک روش کسب درآمد آسان برای سرمایه‌گذاری است. بله این فرضیه درست است، اما آیا در مورد فیسبوک هم صادق است؟»

۶. مشورتی یا مالکیت (وقف)

تله سرمایه گذاری سرمایه گذاری
منبع:Slidemodel.Com

ما نسبت به داشته‌هایمان حس عاطفی داریم و در نتیجه آن‌ها بیشتر از ارزش قائل می‌شویم. خواه این دارایی یک انگشتر یادگاری از مادربزرگ باشد یا شرکت بزرگی مانند جنرال الکتریک. «اثر خودی» (Endowment Effect) یک سرمایه گذاری است که باعث می شود، سرمایه گذاری شود. زیرا رها کردن آن‌ها باعث درد عاطفی می‌شود. حتی اگر فرصت‌های بهتری وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری به دلیل ایجاد حس عاطفی به دارایی‌های خود، کماکان به سرمایه‌گذاری‌های غیرسوددهی و نامناسب خود وفادار می‌ماند. ‌

⛔ چطور از تله اثر برخوداری جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای مقابله با این سوگیری احساسی، این است که فرصتی برای دست‌رفته سرمایه‌گذاری‌های فعلی را بررسی کنید و ببینید آیا پول شما می‌تواند در جای دیگری بازده بهتری داشته باشد.

۷. وضعیت موجود (Que Status)

یک سرمایه‌گذار در دو مرحله باید عملکرد درستی داشته باشد؛ یک زمان خرید و دیگری موقعیت فروش. اگر زمانبندی اشتباهی برای خرید یا فروش داشته باشید، چه اتفاقی می‌افتد؟ در تصویری که ارزش دارایی هچنان بالا (پایین) برود، چه می‌شود؟ تصمیم گیری در این خصوص سخت است، زیرا نتایج نامشخص هستند. گاهی اوقات تصور می‌کنید بهتر است هیچ کاری انجام دهید و فقط وضعیت موجود را حفظ کنید. سرمایه گذاری «وضع موجود» یعنی سرمایه‌گذاری به دلیل ترس از ضرر و احساس پشیمانی، از تصمیم سرمایه‌گذاری خودداری می‌کند. بنابراین به جای پیشرفت، فرصت سرمایه گذاری را از دست می دهد.

⛔ چگونه از تله سرمایه‌گذاری «وضع موجود» را حفظ کنیم؟

برای حل مشکل سوگیری وضعیت موجود، آزمایش معکوس را انجام دهید. اگر زمان به عقب برگردد، آیا همان سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهید؟

سخن پایانی

گاهی اوقات سرمایه‌گذاری به صورت ناخودآگاه در یک روش خاص فکری یا رفتاری وفادار وجود دارد. این سوگیری ممکن است از عوامل شناختی، عاطفی یا ترکیبی از هر دو باشد. اعتماد به نفس از اندازه، ترس از دست دادن، لنگر انداختن، شناخت، تایید، تاثیر بیش از حد و وضعیت موجود نمونه هایی از سوگیری رفتاری هستند که سرمایه‌گذار را گرفتند تله سرمایه گذاری (تله سرمایه گذاری) می کنند. نظر شما در مورد تله های سرمایه گذاری چیست؟ آیا در فعالیت های خود می گیرند این تله ها شده اید؟ راه موفقیت در رهایی از این تله‌ها چیست؟

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-03-26 19:33:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=17152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.