افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
0

تلاش قوه قضائیه برای جایگزینی جرایم و کاهش جمعیت کیفری

  • کد خبر : 408614
تلاش قوه قضائیه برای جایگزینی جرایم و کاهش جمعیت کیفری

به گزارش البرز خبرآنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، سید امیر مرتضوی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات دادگستری استان البرز برگزار شد، خانواده را اساسی ترین بنیان اجتماعی دانست. و از قداست خاصی برخوردار است و گفت: یکی از ارکان و اولویت های مهم ما در دستگاه […]

به گزارش البرز خبرآنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، سید امیر مرتضوی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات دادگستری استان البرز برگزار شد، خانواده را اساسی ترین بنیان اجتماعی دانست. و از قداست خاصی برخوردار است و گفت: یکی از ارکان و اولویت های مهم ما در دستگاه قضایی توجه به نهاد خانواده است چرا که اگر از هم بپاشد در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: قوه قضائیه اقدامات گسترده و موثری در زمینه حفظ اعضای خانواده انجام داده و ادامه می دهد که یکی از آنها این است که بر اساس قانون حمایت از خانواده در زمینه طلاق توافقی پرونده برای مشاوره ارجاع شده است. . مراکز و حتی برخی از دعاهای مرتبط با یکدیگر در سطح خانواده مانند نفقه و تمکین، ملاقات و حضانت فرزند و … نیز به مراکز مشاوره ارجاع داده می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مراکز مشاوره به صورت مستمر رصد می شوند و یکی از امتیازاتی که به آنها اعطا می شود درصد آرامش، تعهد و برگشت پذیری است. همچنین دفاتر حمایت از خانواده در مراکز استان ها و شهرستان های سراسر کشور فعالیت می کنند و به خانواده ها به ویژه زنان و کودکان خدمات ارائه می کنند.

فعالیت مراکز ویزیت کودک.

مرتضوی با اشاره به راه اندازی مراکز ویزیت کودک تصریح کرد: پیش از این در کلانتری ها و کلانتری ها ملاقات با فرزندان خانواده هایی که پدر و مادرشان از هم جدا شده بودند انجام می شد اما در حال حاضر طبق قانون حمایت از خانواده امروز این امر انجام می شود. در مراکز ویزیت کودک مشاوران، مشاوران و روانشناسان حضور دارند و در برخی موارد تعهد والدین با این روش ها محقق می شود.

وی با اشاره به تلاش برای مصالحه در هیئات مذهبی، حوزه های علمیه، ادارات و مراکزی مانند نیروی انتظامی که کار آنها سخت و طاقت فرسا است، افزود: برای خانواده های کارکنان مجموعه های مذکور، مراکز مصالحه ایجاد می شود تا مشکلات آنها برطرف شود. توسط مافوق خود حل شود، زیرا در برخی موارد این مشکلات و مشکلات ناشی از مشکلات کاری است.

مرتضوی با بیان اینکه یکی از وظایف ما در قوه قضاییه تلاش برای تقویت و صیانت از نهاد خانواده است، خاطرنشان کرد: در سند تحول و تعالی قوه قضاییه روش های جایگزینی برای رویه های معمول برای کمک به حل و فصل اختلافات در نظر گرفته شده است صلح و سازش گرفته شده است و حتی می توان از توانایی هنر در این زمینه استفاده کرد زیرا بسیار موثر است.

مقابله جدی و مبارزه با فساد وظیفه ماست

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: در دوران ریاست شهید خمیت بررسی ها و اقدامات گسترده ای در زمینه شناسایی گلوگاه های فساد و مشکلات ناشی از این مسیر انجام شد و در نهایت 12 اصل انتخاب و انجام شد. مقرر شده است که باید به نهادها ابلاغ شود تا همه سازمان ها این اصول را رعایت کنند که به جلوگیری از فساد اداری کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه در دستگاه قضایی با این موضوع به صورت جدی برخورد شده است، گفت: با توجه به اینکه وظیفه ما در امر مبارزه و مقابله با فساد خطیر است، این امر باعث می شود افراد منتخب در رشته های مرتبط با پرونده ها باید مجرب، مجرب، دلسوز، توانمند، متخصص و متعهد مبارزه قاطع با فساد یکی از اولویت های ما در دستگاه قضایی است.

مرتضوی اضافه کرد: علاوه بر این، حمایت از سرمایه گذاری های مشروع نیز بر عهده ماست و کسانی که برای توسعه و پیشرفت کشور سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال کرده اند باید علاوه بر روال معمول قضایی از حمایت های قانونی و پیشگیرانه برخوردار شوند. به حل مشکلات آنها کمک کنید تا واحدهای تولیدی تعطیل نشوند و کارگران بیکار نشوند.

اهمیت ویژه علت شناسی در جرم شناسی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: در قانون عفاف و حجاب که در حال بررسی و تصویب در مجلس است، برای سازمان ها، نهادها و گروه های مختلف و شورای عالی فرهنگی تکلیف مشخص شده است. انقلاب نیز نقش هایی را مشخص کرده است. و ما دست خالی نیستیم بلکه باید به سراغ کسانی رفت که فساد و فسق را ترویج می کنند.

وی با اشاره به اینکه البته همه این حرکت ها عاقلانه و عمدی نیست و برخی از روی غفلت و ناآگاهی صورت می گیرد که باید برای آن برنامه ریزی شود، تصریح کرد: طرح قاضی مدرسه برای ارتقای آگاهی های حقوقی و قضایی. در مدارس یکی از اقدامات خوب دولت است و برای چهار گروه هدف دانش آموزان، اولیا، معلمان و مدیران اجرا می شود.

مرتضوی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات قاطع، صحیح و هوشمندانه و بیان اینکه اغراق در هیچ کاری جوابگو نیست، خاطرنشان کرد: در جرم شناسی علت یابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به اینکه اگر به طور منظم به معلول پرداخته شود. ، به جایی نمی رسیم، باید با علت هم مقابله کنیم. هر جا در این زمینه با اراده و هوشمندی عمل کنیم موفق می شویم.

در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، رویکردی مشارکتی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: شاید یکی از دلایل افزایش پرونده ها این باشد که در قوه قضائیه در اکثر موارد به سراغ پرونده ها نرفتیم و به دستگاه ها، ادارات و گروه هایی که دارند. مسئول شناخته شد. چون وظایف و مسئولیت هایشان نقش خود را ایفا نکرده است، وظایف خود را به درستی انجام نداده اند، در حالی که اگر به وظایف خود عمل نکنند، باید مشمول قانون ترک قانون شوند.

وی در خصوص ساماندهی اتباع خارجی تصریح کرد: ما به وظیفه خود در این زمینه عمل می کنیم و زمانی که پرونده به ما ارجاع می شود با آن برخورد می کنیم و اگر اتباع غیرقانونی وارد کشور شده باشند به کمپ تحویل می دهیم. خوب بقیه اش بر عهده قوه قضاییه نیست. در صورت به کارگیری اتباع غیرمجاز، هر زمان که با ما تماس گرفته شود، مراحل قانونی را انجام خواهیم داد.

مرتضوی ادامه داد: در خصوص اتباع غیرمجاز، نهادهای مختلفی وظایفی دارند که باید آن را اجرا، فعالیت کنند و پاسخگو باشند. در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، رویکرد مشارکتی است و یک دستگاه به تنهایی نمی تواند رسالتی را انجام دهد، همه باید دست به دست هم بدهند تا کار را مدیریت کنند و به این نتیجه برسند که سازمان اتباع یکی از آنهاست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: بر اساس قانون مجازات اسلامی بسته به میزان جرم می توانیم از مجازات جایگزین حبس استفاده کنیم اما نهادهای دیگری هم هستند که تعلیق تعقیب، تعلیق مجازات را دارند. . ، ذکر ترک رسیدگی، محرومیت از حقوق اجتماعی، انجام برخی خدمات، تشکیل پرونده و ….

وی بیان کرد: برای کاهش جمعیت کیفری در مواردی که از دستگیری الکترونیکی استفاده می شود، گاهی فرد مشمول آزادی مشروط می شود، یعنی بخشی از مجازات را سپری کرده و ممکن است مشمول آزادی مشروط یا عفو شود. زندان در مورد کسانی که به دلایل اقتصادی و جرایم جزئی محکوم شده اند نیز از خیرین کمک می گیریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه قوه قضاییه به دنبال راهکاری برای کاهش جمعیت کیفری است، تصریح کرد: در حوزه جرم زدایی گاهی به دنبال تصویب قانونی برای کاهش جرم هستیم. اتهامات، و برخی از عناوین نباید جرم تلقی شوند یا به عنوان تخلف تلقی شوند. هدف ما کاهش جمعیت مجرمانه است.

عضویت 181 هزار نفر در سامانه سجام

مرتضوی با اشاره به عضویت 181 هزار نفر در سراسر کشور در سامانه سجام، آنان را متولیان امر پیشگیری از وقوع جرم دانست و تصریح کرد: این افراد در حوزه های مختلف به دستگاه قضایی گزارش می دهند، ظرفیت خوبی است اما همه گزارش ها فوری است. حضوری قرار نمی گیرد و ابتدا مشاهده و در صورت تایید پیگیری می شود.

وی با بیان اینکه 130 هزار گزارش در سراسر کشور داشتیم که رصد شد و اکثر آنها به نتیجه رسیدند، گفت: کارکرد سجام فقط به اطلاع رسانی خلاصه نمی شود، فضایی هم تعریف شده که مردم بتوانند برنامه های خود را در آن بیان کنند. ، ایده ها و پیشنهاداتی برای کمک به قوه قضائیه در کاهش تعداد پرونده ها و جلوگیری از وقوع جرایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه در صدد ارتقای این سیستم هستیم، یکی دیگر از وظایف این قوه را نظارت بر حسن اجرای قانون دانست و اظهار داشت: در خصوص دو حادثه رخ داده است. در مراکز بهزیستی البرز پاپا پیگیری های لازم از سوی دستگاه قضایی در حال انجام است و دادگستری کل البرز نیز در این خصوص تعیین تکلیف می کند.

تلاش برای ارتقای سطح آگاهی حقوقی شهروندان

مرتضوی تصریح کرد: در حوزه فضای مجازی و فضای مجازی یکی از برنامه های ما ارتقای سطح آگاهی حقوقی شهروندان است و در این زمینه اطلاع رسانی های لازم به صورت مستمر انجام می شود اما مردم نیز باید مراقب باشند و به هیچ پیامی اعتماد نکنند. گرفتار شدن در دام کلاهبرداران از این حیث پیامک های استانی و کشوری نیز برای آسیب های اجتماعی اولویت دار فعال هستند.

وی با اشاره به طرح های جامع و پیشگیرانه در خصوص مشروبات الکلی و با بیان اینکه بر اساس اهمیت موضوع نقش هایی را مشخص کرده ایم و در حال حاضر در حال اجرای آن هستیم، از رویکرد مصمم و جدی در این زمینه خبر داد و گفت: البرز در زمینه فرهنگ سازی پیشگیری و جامعه رشد و جامعه محور عملکرد خوبی داشته و اتفاقات خوبی در زمینه کاهش برخی جرایم رخ داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به ابلاغ حکم رئیس دیوان عالی استان البرز برای پایلوت البرز در اجرای طرح ها در سطح کشور، تصریح کرد: مقرر شد دو طرح تصویب شود. به عنوان پایلوت و در این استان یکی در حوزه پیشگیری از حوادث و دیگری مربوط به ارتقای آگاهی عمومی و استفاده از ظرفیت های ایجاد شده در این استان اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408614

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.