افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 5 October , 2024
0

تلاش ساواک برای جلوگیری از خروج امام خمینی از عراق

  • کد خبر : 386820
تلاش ساواک برای جلوگیری از خروج امام خمینی از عراق

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امام خمینی (ره) در 21 اسفند 1357 نجف را به مقصد کویت ترک کردند، اما مقامات کویتی مانع ورود ایشان شدند. لذا امام در روز سیزدهم مهرماه به بصره بازگشت و فردای آن روز عازم پاریس شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، علت تصمیم امام خمینی (ره) […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امام خمینی (ره) در 21 اسفند 1357 نجف را به مقصد کویت ترک کردند، اما مقامات کویتی مانع ورود ایشان شدند. لذا امام در روز سیزدهم مهرماه به بصره بازگشت و فردای آن روز عازم پاریس شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، علت تصمیم امام خمینی (ره) به خروج از عراق، فشارهای محسوس و نامحسوس دستگاه های امنیتی عراق بود.

زمانی که سران ایران و عراق پیمان معروف را در الجزایر امضا کردند، طرفین توافق کردند که تعدادی از مشکلاتی را که در گذشته داشتند کنار بگذارند و رژیم عراق متعهد شد که علیه رژیم پهلوی اقدام نکند. در این زمینه محدودیت هایی نیز برای امام خمینی که در نجف مستقر شده بودند وجود دارد. اعمال شد و به همین دلیل لشکرکشی ها و فعالیت های سیاسی امام در عراق به صورت مخفیانه و مخفیانه انجام می شد.

از این نظر ساواک با دستگاه امنیتی عراق نیز در ارتباط بود و روزنامه جمهوری اسلامی در اولین سالگرد خروج امام از عراق اسناد محرمانه تماس ویژه ساواک و عراق را برای جلوگیری از آن منتشر می کند. خروج امام مهاجرت

بر اساس این سند، این مقام امنیتی عراق به همتایان ایرانی خود می گوید که آیت الله خمینی به هیچ وجه از پیگیری اهداف خود دست بر نمی دارد. در گزارش این روزنامه که در 19 اسفند 1358 منتشر شده، آمده است:

سال گذشته در زمانی که انقلاب اسلامی در اوج قرار داشت، گفته می شد یک «معاون حسن نیت» برای مذاکره درباره بازگشت امام خمینی (ره) به ایران به عراق رفته است. نتیجه مذاکرات آن هیأت که در واقع هیأت ساواک است و در مجموعه اسناد ساواک تحت عنوان «راز» طبقه بندی شده است. به خواندن ادامه دهید:

مذاکرات هیئت تهران به بغداد با مقامات عراقی

در اجرای دستورات صادره، بعدازظهر روز دوشنبه 10/7/1357 هیئتی از ساواک عازم بغداد شد و در گزارش واصله از رئیس هیئت آمده است:
این مذاکرات به مدت سه ساعت و نیم با «سعدون شاکر» انجام شد و موارد زیر قابل توجه بود:

1- قدردانی رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور به مناسبت همکاری های معمول به سعدون شاکر ابلاغ شد.

2- سعدون شاکر اقدامات اخیر در مورد خمینی را صحیح و مبتنی بر توافق با الجزایر و تقویت همکاری و حسن همجواری می داند.

3- از مطالب روزنامه های ایران علیه عراق شکایت کرد. وضعیت مطبوعات در ایران با ارائه نمونه هایی از مقالات و عکس های خمینی تشریح شد. او پذیرفت که آزادی مطبوعات خوب است. درج مطالبی که به موجودیت و منافع ملت لطمه وارد کند. او خیانت و ناگزیر را می دانست.

4- با خمینی ملاقات کرده و او را فردی سرسخت و مصمم در رسیدن به برنامه های خود می داند و معتقد است که هیچ گاه از پیگیری اهداف خود دست بر نمی دارد.

5- خمینی در برابر تذکراتش مبنی بر اینکه باید فعالیت سیاسی را کنار بگذارد. گفت من هم سیاستمدار و هم مذهبی هستم و هیچ وقت از عقاید سیاسی خود عدول نمی کنم.

6- مقرر شد در شورای فرماندهی انقلاب موضوع درخواست یعنی رفع محدودیت های مربوط به ایشان و ابقای وی برای مدت طولانی تری مطرح شود. اما او معتقد بود که آزادی خمینی او را به تمرین و انجام فعالیت های شدیدتر علیه ایران و عراق سوق می دهد.

7- حضور خمینی در عراق را به ضرر ایران و عراق می داند. اما او معتقد است که اگر به جای دیگری برود; احتمالا مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

8- خمینی ویزای خروج گرفت. اما تاریخ دقیق خروج او مشخص نیست و او می تواند هر زمان که بخواهد عراق را ترک کند.

9- وی اظهار داشت که اگر خمینی قصد خروج داشته باشد، دولت عراق نمی تواند مانع تصمیم وی شود.

۲۹۲۱۹

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=386820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.