افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

تغییر مبدا و نوع ارز باعث گرانی و حذف برنج از سفره مردم می شود

  • کد خبر : 244406
تغییر مبدا و نوع ارز باعث گرانی و حذف برنج از سفره مردم می شود

به گزارش بازار، مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این مطلب افزود: اگرچه برنج دومین محصول کشاورزی پرمصرف کشور است اما همچنان به واردات وابسته هستیم. بین 40 تا 50 درصد نیاز کشور را تامین کند. تصمیمات خلق الساعه بر بازار این محصول تأثیر […]

به گزارش بازار، مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این مطلب افزود: اگرچه برنج دومین محصول کشاورزی پرمصرف کشور است اما همچنان به واردات وابسته هستیم. بین 40 تا 50 درصد نیاز کشور را تامین کند. تصمیمات خلق الساعه بر بازار این محصول تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: در حالی که دولت ارز برنج را پس از واردات و عرضه محصول در بازار تخصیص می دهد، بسیاری از واردکنندگان بیش از 7 ماه است که در نوبت تخصیص ارز هستند.

کشاورز با اشاره به اینکه افزایش زمان تخصیص ارز هزینه های زیادی را به واردکنندگان تحمیل می کند، تصریح کرد: واردکنندگان برنج با سرمایه شخصی و یا با تامین مالی وام و اخذ اعتبارات ارزی از بانک های ارزی ملی و بین المللی اقدام به واردات برنج می کنند. روند تخصیص ارز باعث افزایش قیمت تمام شده و از دست دادن سود اقتصادی واردات برنج می شود.

وی گفت: سال گذشته ارز برنج به نصف کاهش یافت و واردکنندگان با احتساب نرخ ارز این نوع ارز، برنج وارداتی را در بازار فروختند و واردات قبل از تسویه تعهدات مبادله ای انجام شد. جبران امنیت غذایی و به طور قطع با بسته شدن واردات توسط بخش خصوصی، کشور از این وضعیت خاص رنج خواهد برد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران تصریح کرد: بلاتکلیفی واردکنندگان از سال گذشته با عدم تخصیص ارز و توقف و کندی ثبت سفارش آغاز شد و امروز با زمزمه ها به اوج خود رسیده است. تغییر نوع تکلیف ارز و در نهایت مصرف کننده باید هزینه این بی ثباتی را در سیاست گذاری برای پرداخت هزینه تجارت خارجی کشور متحمل شود.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش قیمت برنج وارداتی بر بازار برنج داخلی افزود: در پی انعقاد تفاهم نامه همکاری بین انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران و استانداران و سازمان های جهاد کشاورزی استان در استان های تولید کننده برنج، شرکت های عضو انجمن موفق به حذف واسطه ها شدند. قیمت برنج ایرانی در شرایط تورم کاهش چشمگیری داشت و این محصول در اختیار بخش‌های مختلف کشور قرار گرفت.

کشاورز ادامه داد: در جبهه واردات، برنج با نصف نرخ ارز وارد و در بازار فروخته شد و سال گذشته با عرضه به موقع و با قیمت مناسب، بازار این محصول تثبیت شد.

وی با انتقاد از دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر توقف ثبت سفارش پس از پایان دوره چهار ماهه ممنوعیت فصلی، تصریح کرد: ثبت سفارش در ماه های پایانی سال در حالی متوقف شد که رونق بازار داشت. باعث عرضه بیشتر محصولات تولیدی ملی و وارداتی، از بین رفتن ثبات و برهم خوردن آرامش بازار برنج شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران خاطرنشان کرد: این روند باعث شد قیمت برنج ایرانی به کانال صعودی بازگردد و با از بین رفتن رقابت در بازار پایین دستی، محصول وارداتی نیز با افزایش قیمت مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه این خطر جدی وجود دارد که باقیمانده افزایش قیمت محصول داخلی برنج پارسال به محصول سال جدید منتقل شود، گفت: در دو ماهه اول سال جدید در مجموع 130 هزار تن ثبت سفارش انجام شده است. صادر شده و از سوی دیگر با افزایش قیمت برنج ملی بار دیگر زنجیره واسطه ای شکل گرفته است که باعث افزایش بیش از پیش قیمت ها می شود.

کشاورز با ابراز نگرانی از وضعیت پیش روی بازار برنج، تصریح کرد: اگر دولت و به طور مشخص وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی با فعالان صنعت برنج همکاری نکنند، قیمت برنج مانند سال 1401 با جهش غیرمنطقی مواجه خواهد شد. این محصول بسیاری از خانواده های ایرانی از سفره خارج می شود.

وی با تاکید بر اینکه انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران برای بازگرداندن ثبات و تنظیم بازار برنج مواردی را به دولت پیشنهاد می کند، تصریح کرد: قبل از فرارسیدن دوره ممنوعیت واردات فصلی برنج، باید برای سفارش 800 هزار تا یک میلیون تن برنج مجوز صادر شود. برنج. صادر شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران ادامه داد: مطالبات ارزی باقیمانده واردکنندگان از سال گذشته در اسرع وقت پرداخت می شود و برای سال جدید نیمی از ارز به واردات اختصاص می یابد. این محصول و با توجه به تنش‌های سیاسی پیش آمده در فضای بین‌المللی و اهمیت اطمینان بخشی به طرف‌های تجاری، بخشی از ارز لازم برای ثبت سفارش‌های جدید را از قبل در اختیار واردکنندگان قرار دهد.

وی افزود: در خصوص تولید داخلی این انتظار وجود دارد که دولت به حمایت از بخش خصوصی ادامه دهد تا مانند سال گذشته با مدیریت و هدایت انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران، واسطه ها حذف شوند محصولات برنج ایجاد می شود. آنها با قیمت مناسب خریداری و در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت.

کشاورز در پایان یادآور شد: طرح های انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران برای مدیریت و تنظیم بازار برنج در سال گذشته موفقیت آمیز بود که برای دولت قابل اعتماد است و از وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی جویا شدیم. . پیگیری مطالبات واردکنندگان از بانک مرکزی برای انجام تعهدات ارزی شرایط فعلی.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=244406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.