افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

تغییرات اقتصادی در صنعت گردشگری رخ می دهد. بررسی راهکارهای تحقق اقتصاد غیرنفتی

  • کد خبر : 371683
تغییرات اقتصادی در صنعت گردشگری رخ می دهد. بررسی راهکارهای تحقق اقتصاد غیرنفتی

بازار، گروه استان ها: اقتصاد گردشگری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که کارشناسان اقتصادی و گردشگری در استان سمنان بارها آن را مطرح کرده اند. در کنار صنعت، معدن و کشاورزی، گردشگری یکی از چهار رکن توسعه اقتصادی استان سمنان است که متاسفانه آنطور که باید به این موضوع پرداخته نشده است و شاید […]

بازار، گروه استان ها: اقتصاد گردشگری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که کارشناسان اقتصادی و گردشگری در استان سمنان بارها آن را مطرح کرده اند.

در کنار صنعت، معدن و کشاورزی، گردشگری یکی از چهار رکن توسعه اقتصادی استان سمنان است که متاسفانه آنطور که باید به این موضوع پرداخته نشده است و شاید دلیل آن عدم برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولان باشد. مسئولان یا عدم شناخت مزیت های اقتصادی و راهکارهای تحقق اقتصاد غیرنفتی.

گفت وگویی با هانی رستاگران کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری و فعال رسانه ای ترتیب داده ایم تا ببینیم استان سمنان در حوزه گردشگری و تحقق اقتصاد غیرنفتی در چه جایگاهی قرار دارد و چه اقداماتی باید انجام شود.

* ابتدا کمی از سیاست های اقتصادی در حوزه گردشگری برایمان بگویید.

سیاست اقتصادی کشورها سالانه محور و مبنای تحقق درآمد سرانه را تعیین می کند. امروزه جهان با نوعی نگاه کلان در حوزه اقتصادی مواجه است که منجر به بهره برداری از چرخه های پولی و مالی برای تحقق درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سالانه می شود.

از یک سو، مبحث اقتصاد گردشگری، فراتر از دیدگاه سنتی، وارد روند جدیدی برای استفاده از منابع و قابلیت‌های نوظهور خود شده است. گردشگری تاریخی و طبیعی به یک برنامه معمول و ارگانیک تبدیل شده است و از سوی دیگر، تحقیقات در مورد روش های جدید تامین مالی گردشگری تخصصی به سرعت در حال رشد است.

استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن، ساختار فرآیندی مبتنی بر یک سیستم امتیازدهی خاص، فرآیند اعطای رتبه و فضایی برای تعیین بهینه‌ترین امتیازها، مقوله‌ای است که قبلاً فقط در الگوریتم‌های فضای مجازی معنا داشت در بسیاری از صنایع تاثیرگذار است.

* چگونه می توانیم از این ظرافت های جدید در صنعت گردشگری و اقتصاد مبتنی بر آن استفاده کنیم؟

برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای جذب 15 میلیون گردشگر در سال برنامه ریزی شده است. اگرچه این آمار در مقایسه با کشورهای همسایه مانند ترکیه که هدف 60 میلیون نفری در این زمینه است، ناچیز است، اما بررسی ها نشان می دهد که زیرساخت های کافی برای جذب همین تعداد گردشگر در کشور وجود ندارد.

عضویت ایران در گروه های اقتصادی کشورهای در حال توسعه مانند بریکس می تواند موجب توسعه و رشد صنعت گردشگری شود.

بنابراین پیش بینی ها حاکی از آن است که در صورت تداوم این وضعیت و عدم حمایت کافی، این صنعت به جای توسعه اقتصادی و اشتغال زایی به سمت رکود و افول پیش می رود. بنابراین برای توسعه زیرساخت ها حمایت و همکاری سازمان ها و ارگان های مرتبط با حوزه های تخصصی صنعت گردشگری خارجی از جمله ایجاد فضاهای اقامتی مناسب، زیرساخت های جاده ای و پانسیون های میانی ضروری است.

این در حالی است که عضویت ایران در گروه های اقتصادی کشورهای در حال توسعه مانند بریکس می تواند منجر به توسعه و رشد صنعت گردشگری شود و لازم است سیاست هایی مانند لغو روادید دوجانبه با کشورهای مختلف و رایزنی هایی برای تسهیل صدور ویزا دنبال شود. با هدف توسعه گردشگری

از سوی دیگر ایران سرزمینی با منابع و ذخایر طبیعی فراوان است. سال هاست که معادن در ایران عنصری مادی برای تولید ثروت از طریق صادرات و خام فروشی محسوب می شوند و از دیگر جنبه های فنی و اقتصادی آنها بهره ای نبرده ایم.

* البته با اینها می توانید درآمد کسب کنید

درست است؛ وجود معادن بسیاری در ایران اعم از متروکه و فعال می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال و درآمد پایدار باشد. معادن روباز مس، طلا، آهن، سنگ های ساختمانی، معادن معادن و سرب و روی در صورت بهره برداری مناسب برای ارتقای صنعت گردشگری می توانند به مکان های ارزشمندی برای گردشگران تبدیل شوند.

این سایت ها فرصت بازدید از فرآیند اکتشاف، فعالیت های آموزشی و پژوهشی، تجربه اکتشاف و معدن، آشنایی با ماشین آلات و ابزار کار و نحوه استفاده از آنها، ایجاد موزه معدن و مراکز تفسیر میراث و استخدام کارشناسان و جویندگان کار را فراهم می کند. . داشت

*یعنی می توان آن را به یک تور گشت و گذار تبدیل کرد.

رویکرد جدید در دنیا به این صورت است که معمولاً پس از پایان فعالیت های معدنی و پایان یافتن ذخایر معدنی، مجموعه ای از اقدامات مانند بازسازی، تغییر کاربری به مراکز تفسیر میراث گردشگری و استفاده از راهنمای ژئوتوریسم و ​​ژئوتوریسم (ژئوتوریسم) آغاز می شود. ). آنها برای تبدیل این مکان ها به محلی برای بازدید گردشگران و برگزاری تورهای گردشگری معدنی انجام می شوند.

ترکیه تنها به لطف گردشگری تخصصی در زمینه معادن و منابع طبیعی سالانه 800 میلیون دلار گردش مالی و اقتصادی به دست آورده است.

استفاده از دانش و تجربه راهنمایان ژئوتوریسم، معدنچیان بازنشسته، کارشناسان معدن و کارشناسان سنگ و معدن، این بازدیدها را به سفری مفید، لذت بخش، هیجان انگیز و آموزنده تبدیل می کند. کشور ترکیه همسایه ایران طی سال های 2020 تا 2022 تنها از طریق گردشگری تخصصی در حوزه معادن و منابع طبیعی گردش مالی و اقتصادی سالانه 800 میلیون دلار داشته است.

بر اساس این تعریف، معادن متروکه با حداقل پنج سال عدم فعالیت ممکن است به عنوان محل بازدید مورد استفاده قرار گیرد و زیان ده تلقی شود. به دلیل وضعیت نامناسب بازار، پایان یافتن ذخایر معدنی، کاهش عیار معدنی، کیفیت پایین مواد معدنی و یا عدم توجیه اقتصادی برای بهره برداری از آنها، فعالیت آنها متوقف و رها شده است. ، ظرفیت کافی برای بهره برداری اقتصادی، تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری.

* استان سمنان چگونه است؟

برخی از معادن استان سمنان مانند معدن گوگرد در جنوب سمنان در منطقه دلازیان، معادنی هستند که هم ویژگی های تاریخی و هم طبیعی دارند و در فهرست میراث غیرمنقول ملی ایران قرار گرفته اند. با توجه به اینکه این معدن از اواخر دوره صفویه شناسایی و مورد بهره برداری قرار گرفته است، با استفاده از ابزارهای مدرن، سرعت استخراج این معدن افزایش قابل توجهی یافته و اکنون فضای مناسبی برای تبدیل آن به یک سایت گردشگری و گردشگری است. دعوت از فعالان اقتصادی و معدنی لس در جهان و ایران مکانی برای بازدید و تجربه خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=371683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.