افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

تعویق وام به کشاورزان آخرین تاکتیک دولت است ‘عدم تعادل درآمد و بدهی’ بلای جان کشاورز است

  • کد خبر : 111945
تعویق وام به کشاورزان آخرین تاکتیک دولت است ‘عدم تعادل درآمد و بدهی’ بلای جان کشاورز است

بازار، گروه استان ها: در دولت روحانی، تسهیلات برای رونق تولید و رفع موانع در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و دامداری، کل استان سمنان را مملو از متقاضی کرد، سیاستی که به دلیل پافشاری بسیاری از دامداران، کشاورزان و حتی صنعت‌گران را برانگیخت. در مقابل موانع تولید مانند نوسانات ارز، کمبود اقلام و نهاده های […]

بازار، گروه استان ها: در دولت روحانی، تسهیلات برای رونق تولید و رفع موانع در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و دامداری، کل استان سمنان را مملو از متقاضی کرد، سیاستی که به دلیل پافشاری بسیاری از دامداران، کشاورزان و حتی صنعت‌گران را برانگیخت. در مقابل موانع تولید مانند نوسانات ارز، کمبود اقلام و نهاده های اساسی و حتی نبود بازار فروش، نمی توانند آن را برگردانند.

از سوی دیگر، کم نبودند کشاورزان و دامدارانی که تسهیلات دریافت کردند اما به دلیل سیل، خشکسالی، سرمازدگی و … با مشکل مواجه شدند که در نتیجه نام آنها از تولیدکننده درخواست کننده تسهیلات به بدهکار متضرر به نه تنها تغییر کرد. تغییری نکرده است، اما حتی تشدید شده و هر روز مسئولان استان سمنان آمار اعطای اعتبار بدون بهبود شرایط تجاری را گزارش می دهند.

در نهایت سیاست اعتباری باعث شده تا لیست بلندبالایی از بدهکاران به دلیل مشکلات روزافزون تولیدات کشاورزی و دامی از کمبود بازار تا خشکسالی، کمبود آب، سرمازدگی، بی‌اطلاع از پرداخت بدهی‌ها ایجاد شود. افزایش هزینه های تولید و ده ها مورد دیگر. با بانک ها چه کنند؟ برخی کشاورزان آنقدر به بانک بدهکار هستند که مجبورند محصول سال آینده خود را بفروشند و به بانک بدهند.

ایمحال تنها راه حل دولتی است

در کمال تعجب وقتی با این کشاورزان صحبت کردیم متوجه شدیم که بسیاری از آنها نیازی به دریافت تسهیلات ندارند و مقامات محلی برای رونق تولید و رفع موانع آنچنان این تسهیلات را تبلیغ می کردند که به نظر می رسید دریافت آنها بهتر از عدم دریافت آنها است. آن را به دست می آورند، اما همین تسهیلات است که تولیدکنندگان را گران می کند. تولیدکنندگان بدهکار را به بانک تبدیل می کند و دولت فقط می تواند بدهی های خود را به تعویق بیندازد زیرا راه حل دیگری وجود ندارد.

قائم مقام بانک کشاورزی استان سمنان: افرادی که تسهیلات خارج از حوزه کشاورزی از قبیل یارانه معیشتی، خرید لوازم خانگی، خودرو و … دریافت کرده اند مشمول دریافت تسهیلات نیستند.

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه آخرین مصوبه شورای بانکداری استان سمنان ابطال تسهیلات بانکی کشاورزان و دامداران را تصویب کرد، گفت: ابطال 1900 فقره وام کشاورزان بانک کشاورزی با اعتباری بالغ بر 231 میلیارد تومان تصویب شد.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه گسترش این سازوکار به تصویب کارگروه هماهنگی بانک های استان رسیده است، اظهار داشت: با این گسترش امیدواریم نگرانی برای کشاورزان، عشایر و دامداران به ویژه در بانک کشاورزی وجود نداشته باشد. .

شرایط جابجایی

معاون بانک کشاورزی استان سمنان همچنین از تصویب ممنوعیت خدمات بانکی ویژه کشاورزان و دامداران در استان خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: مشمولان این ممنوعیت، مشمولان بخش کشاورزی در حوزه های کشاورزی هستند. کشاورزی. ، باغداری، گلخانه ها، دام و طیور، آبزی پروری، صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون که در گذشته از تسهیلات یارانه ای استفاده نمی کردند.

کبیریان راد ادامه داد: به عبارت دیگر افرادی که تسهیلات خارج از حوزه کشاورزی از قبیل یارانه معیشتی، خرید لوازم خانگی، خودرو و … دریافت کرده اند مشمول دریافت کمک نیستند و در دستور به صراحت آمده است که باید پرداخت کنند. بدهی آنها . .

وی با بیان اینکه این مهلت برای مابقی بدهکاران به بانک دستورالعملی دارد، افزود: نوعی مهلت در راستای اجرای بند د تبصره 16 قانون بودجه سال 1402 است که بدهی های بدنی را مهلت می دهد. افراد در چارچوب ضوابط یا طرح عمومی‌سازی یارانه‌ها، بدهکاران این بخش می‌توانند با پرداخت هفت و نیم درصد اصل بدهی به اضافه سود از مزایای معوق و تمدید وام بهره‌مند شوند.

درصدی از بدهی را پرداخت کنید

معاون بانک کشاورزی استان سمنان گفت: بدهکارانی که از منابع داخلی بانک در بخش کشاورزی استفاده کرده اند می توانند با مراجعه به بانک کشاورزی و پرداخت 20 درصد بدهی خود پس از تایید تسهیلات از مزایای امحال بهره مند شوند. و رفع موانع .

همکارشناسان: دولت اصلاً نباید اجازه دهد کارها به تعویق بیفتد

کبیریان راد با بیان اینکه دسته چهارم مرغدارانی هستند که از تسهیلات بانکی برای پرورش مرغ آریایی استفاده کرده اند و می توانند با پرداخت 20 درصد بدهی خود بقیه را به تعویق بیندازند، گفت: کشاورزان در صورت داشتن می توانند به شعب بانک کشاورزی مراجعه کنند. شک برای پرسیدن

تو نباید اینجا می آمدی

یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: وقتی صحبت از ابطال دو هزار وام می شود، تنها یک بانک کشاورزی در سمنان به این معناست که دولت جز اعطای وام، برنامه ای برای تولید محصولات کشاورزی ندارد. بازار محصولات روستایی، جذب سرمایه‌گذاری، رفع موانع، الگوی کشت، مدیریت سرمازدگی و مخاطرات طبیعی، ارتقای صنایع تبدیلی، تبدیلی، تبدیلی و غیره صرفاً به کشاورزان تسهیلاتی داد تا برای مدتی مشکلات خود را حل کنند.

حسن همتیان با بیان اینکه مشکل این است که اگر 10 مانع تولید برطرف نشود کشاورز درآمدی برای پرداخت وام خود نخواهد داشت و در نتیجه در لیست بدهکاران قرار می گیرد. برای تولید است.

وی با بیان اینکه 1900 بدهکار مشمول مهلت قانونی هستند و باید در نظر گرفت که اینها بدهکاران بانکی هستند که شرایط مهلت را رعایت نکرده اند، افزود: سیاست تمرکز بیش از حد بر روی وام متاسفانه منجر به کشاورزی استان شده است. تا مرز نابودی

تعویق وام به کشاورزان آخرین تاکتیک دولت است

دولت باید مشکل گشا باشد نه مشکل آفرین.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت به هیچ وجه نباید اجازه دهد کار به تعویق بیفتد، گفت: تأخیر فقط برای به تعویق انداختن بدهی کشاورزان است و اگر یک سال به کشاورز داده شود که مشکلاتش حل نشده باشد، زمانی که کشاورز به تعویق بیفتد. دانش آموز هنوز در معرض انجماد است، هنگامی که درآمد یک سال از دست رفته، او دوباره سال آینده را همین الان بدهکار است.

همتیان ایمحال را چرخه ای بیهوده عنوان کرد و گفت: مشکلات اساسی و ریشه ای کشاورزان باید حل شود در غیر این صورت وام فقط از کشاورز مشکل دار می شود، کشاورز مشکل دار بدهکار سیستم بانکی می شود. در هزینه های تولید مانند کودها، سموم و غیره. بر مشکلات آنها افزوده است.

کارشناس همتیان: از دولت انتظار می رود به کشاورزان و دامداران کمک کند و بر آنها تکلیف نکند.

وی با بیان اینکه انتظار می رود دولت به کشاورزان و دامداران کمک کند و باری بر دوش آنها نباشد، افزود: می توان گفت چرا کشاورزان اگر می دانند نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند وام گرفته اند، پاسخ این است: کشاورز با همه مشکلات چاره ای جز دریافت تسهیلات نداشت، اما اکنون در سخت ترین فشارها قرار دارد، در نتیجه تعویق، فقط منطقی کردن روند بدهی است نه درمان؛

به طور خلاصه باید گفت که مشکلات کشاورزان و دامداران ما به ویژه بازار فروش محصولات، افزایش روزافزون نهاده ها و اقلام اساسی و … تنها با بدهکاری کشاورزان به تاخیر می افتد و در نهایت فایده چندانی نخواهد داشت، باید ببینیم آیا دولت برنامه ریزی می کند یا خیر، آیا برنامه دیگری برای کشاورزان وجود خواهد داشت؟

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=111945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.