افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

تصمیم مهم حضرت آیت الله خامنه ای از سوی امام آنها همیشه می گفتند که این تصمیم را با هیچ چیز تغییر نمی دهند.

  • کد خبر : 178960
تصمیم مهم حضرت آیت الله خامنه ای از سوی امام  آنها همیشه می گفتند که این تصمیم را با هیچ چیز تغییر نمی دهند.

چهارم آذرماه مصادف با چهل و چهارمین سالگرد انتصاب آیت الله سید علی خامنه ای به امامت تهران در سال 1358 است. آیت الله سید محمود طالقانی و آیت الله حسینعلی منتظری امام جمعه اول و دوم تهران بودند. کسانی که زندانی ساواک در زندان قصر بودند در ۱۸ آبان ۱۳۵۷ به همراه بیش از […]

چهارم آذرماه مصادف با چهل و چهارمین سالگرد انتصاب آیت الله سید علی خامنه ای به امامت تهران در سال 1358 است.

آیت الله سید محمود طالقانی و آیت الله حسینعلی منتظری امام جمعه اول و دوم تهران بودند. کسانی که زندانی ساواک در زندان قصر بودند در ۱۸ آبان ۱۳۵۷ به همراه بیش از ۱۲۰۰ زندانی سیاسی و غیرسیاسی دیگر از زندان ساواک آزاد شدند.

رهبر انقلاب و خانواده با اتوبوس معمولی رفت و آمد کردند / در صحن امامزاده سفره انداختند و صبحانه خوردند / نوه ها دویدند و بازی کردند.

آیت الله طالقانی در 14 مرداد 1358 اولین نماز جمعه تهران را اقامه کرد و تا 19 شهریور روز وفاتش چند جمعه دیگر اقامه کرد، اما از مهلت خود گذشت و در 29 شهریور 1358 تسلیم شد.

با درگذشت آیت الله طالقانی، امام امت در 30 شهریور ماه آیت الله منتظری را به عنوان دومین امام جمعه تهران منصوب کردند. وی تا نیمه دی 1358 امام جمعه تهران بود، اما از نیمه این ماه برای تدریس به قم بازگشت.

با هجرت آیت الله منتظری به قم، امام امت حضرت آیت الله سید علی خامنه ای در سوم بهمن ماه 1358 به عنوان امام جمعه تهران منصوب شدند.

حکم امام در روز جمعه

حضرت آیت الله سید روح الله موسوی خمینی در حکمی سه ماه پیش از چهل و یکمین ولادت امام جمعه سوم تهران نوشتند: خدمت جناب مستطاب سیدالاعلام و حجت الاسلام حاج سید علی خامنه ای. – دامت افاضات.

زیرا حضور آقای مستطاب حجت الاسلام والمسلمین منتظری – دامت افاضاته – در حوزه مقدسه قم ضروری بود و انصراف خود را از امامت جمعه تهران اعلام کردند.

از خداوند متعال توفیق توفیق رهبری مردم را خواستارم.»

البته امام در جلسه جمعی از دانشجویان در دانشگاه تهران در خرداد 1358 به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری فرموده بودند: «پیشنهاد می کنم آقای آقا سیدعلی آقا، خامنه ای. ، بیا “. می توانید به ایشان نزدیک شوید و بگویید به جای آقای مطهری بیاید. او خیلی خوب است، او درک می کند. تو میتونی صحبت کنی؛ او می تواند صحبت کند.”

نقل قول تاریخی نماز جمعه تهران/ امام جمعه اول و دوم تهران چه کسانی بودند؟  + عکس

خاطره آهنربای جمعه.

جواد مقصودی رئیس سابق ستاد نماز جمعه در خاطره ای از آن دوران گفت: در اوایل انقلاب ستاد نماز جمعه نداشتیم و آقای طالقانی به دستور امام نماز جمعه را شروع کردند. متأسفانه محل اقامه نماز جمعه توسط آزادیخواهان و منافقین تسخیر شد، آقای طالقانی نیز چند نماز جمعه دیگر نخواند.

مرحوم آقای طالقانی ساعت هفت شب آقای منتظری را به امام تقدیم کردند. از آنجا به شهید مظلوم دکتر بهشتی، شهید دکتر بهنار و مرحوم شفیق گفتند بروید و مسئولیت ستاد نماز جمعه را به عهده بگیرید. فکر می‌کردیم با منافقین و لیبرالی‌هایی که در این نهاد نفوذ کردند درگیر می‌شویم، اما آنها ترسیدند و طرف ما را نگرفتند. البته همه وسایل و امکانات آنجا را بردند از جمله ظرفی که مرحوم آیت الله طالقانی در آن خطبه ها را ایراد می کردند. داربست ها را خودمان ساختیم و امکانات لازم را فراهم کردیم.

البته آقای منتظری هم بعد از مدتی گفت که دیگر نمی خواهم برگردم. گفتیم چرا؟ ایشان صحبت از حضور در حوزه علمیه قم کردند و سپس امام آقا منصوب شدند.

از حضور شما در این پست بسیار خرسندیم. او خطیب بسیار خوبی بود که در بین انقلابیون از محبوبیت زیادی برخوردار بود. دستور امام جمعه را امام به ایشان دادند و یادم هست همیشه می گفت این دستور را با هیچ چیز عوض نمی کنم.

نقل قول تاریخی نماز جمعه تهران/ امام جمعه اول و دوم تهران چه کسانی بودند؟  + عکس

نیاز مطالعه

یک دهه بعد، در 21 تیر 1368، درست یک ماه پس از رحلت جانشین امام خمینی (ره) و انتصاب ایشان به عنوان دومین رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خاطره‌ای از نحوه اقامه نماز جمعه با ایشان صحبت کردند. در مراسم بیعت ائمه جمعه سراسر کشور گفتند: برای رفتن به نماز جمعه به طور متوسط ​​سه ساعت مطالعه می کنم و همیشه ناراضی هستیم چون واقعا سه ساعت زمان بسیار کمی است.

به دلیل مشاغل زیادی که همیشه داشتم، وقت ندارم تا قبل از جمعه که می خواهم بروم نماز بخوانم، درس بخوانم. روز جمعه از هشت صبح تا بروم نماز می نشینم و درس می خوانم و در عین حال احساس می کنم وقت خیلی کم است.

واقعاً مناسب است خطبه جمعه 7 تا 8 ساعت مطالعه داشته باشد. اگر بتوانیم این مهم را فراهم کنیم، احساس می شود که یک کلاس عمومی در سطح ملی برای عموم مردم خواهیم داشت و این امری است که قطعاً انقلاب را به پیش می برد، بنابراین ارتباط و پیوند مردان باید روز به روز تقویت شود و چه ابریشم. به مردم می رسد و روز به روز سطح آن افزایش می یابد.

مردم به نماز جمعه و امام جمعه و درک و یادگیری مسائل سیاسی جهان علاقه مند هستند. هرکس اخبار و تحلیل ها و اخبار دنیا و کشور را به مردم بگوید، با شوق و علاقه دور مردم جمع می شوند و به آنها گوش می دهند. اگر این برنامه در نماز جمعه باشد حتما جلب توجه می کند.

باید با جاذبه های مختلف توجه مردم را به نماز جمعه جلب کرد تا بیایند و اهمیت آن را درک کنند».

نقل قول تاریخی نماز جمعه تهران/ امام جمعه اول و دوم تهران چه کسانی بودند؟  + عکس

همان نماز جمعه اول

امام جمعه سوم تهران اولین خطبه خود را در 7 دی 1358 در دانشگاه تهران ایراد کرد.

وی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «و سپاس از امام امت که سخنگوی این جماعت عظیم و امام این جماعت را اعتراف کننده به ضعف و ناتوانی خود قرار داد.

خدایا اینجا جایگاه اولیاء و اولیاء است، اینجا جایگاه اولیای بزرگ خداست، اینجا جایگاه صالحان و شایسته است.

در جامعه ما این مسند یک عالم بزرگ و یک رهبر بزرگ است که ملت ایران همچنان دلتنگ فقدانش است. این مسند مرحوم آیت الله طالقانی است، آن مردی که در آخرین لحظات زجر کشید، تلاش کرد و ایستاد. از عمر خود و در آخرین نفس ها راه قدیم خود را از دست نداد، مبارزه را رها نکرد و پس از آن این مسند فقیهی است مانند حضرت آیت الله منتظری، استاد بزرگوار ما و استاد بزرگوار حوزه، اما اکنون که این طور است

نماز جمعه نماد است، رمز است، ابعاد مختلف را نشان می دهد. اول نماز است; یعنی ذکر خدا. در نماز جمعه مهمترین چیز اجتماع مردم در جهت تقوا است، یعنی تقوا، زهد، عبادت، ارتباط با خدا، در خلوت و تنهایی اثر مطلوب نمی دهد، این اجتماع است که باید در آن حرکت کند. این جهت…

ثانیاً این یک سلاح است، راه مبارزه با دشمن خدا و با شیاطین است. امام جمعه که راز نماز جمعه است باید به سلاح تکیه کند، عصایش را سلاح قرار دهد و در مقابل مردم بایستد و اساسی ترین، ضروری ترین و اساسی ترین مسائل یک جامعه بزرگ را با آنها در میان بگذارد. . به مردم به زبانی مطمئن و مطمئن، اسلحه خود را آرام کنند و نماز جمعه ما مردمی که در این شهر، در تهران گرد آمده ایم، از همه نمازهای جمعه بیشتر است.

همه نمازهای جمعه به طور طبیعی در مسجد برگزار می شود و نماز جمعه ما در دانشگاه برگزار می شود. تا دشمنانی که می خواستند به هر وسیله و هر وسیله ای انقلاب ما را خدشه دار کنند، نگویند این انقلاب کور است، انقلاب بی معنی است. خیر، اقشار مختلف مردم ما اعم از زن و مرد، تحصیل کرده و بی سواد، از همه گروه ها و اقشار اجتماعی، نماز را که نماد معنویت و اقتدار ملی است در خانه دانش به جا می آورند. این نماز جمعه ماست.

سعی کنید از تفرقه های جدید جلوگیری کنید، سعی کنید حول نقاط مشترک اساسی متحد شوید، سعی کنید دل ها را به هم نزدیک کنید، سعی کنید دل ها را از یکدیگر جدا نکنید.

امروز روزی نیست که مردم ما با حضور روزافزون در میان خود، در داخل، برای مسائل مختلف، برای مسائل بدون اصول، با یکدیگر همفکری نکنند.

نقل قول تاریخی نماز جمعه تهران/ امام جمعه اول و دوم تهران چه کسانی بودند؟  + عکس

دروس امامت جمعه

امامت جمعه مقام معظم رهبری از زمستان 58 تا کنون در سه دوره مختلف ادامه داشته و صدها نماز جمعه اقامه شده است.

دوره اول از دی ماه 1358 تا لحظه سوء قصد به جان وی که در 15 تیرماه 1360 توسط مزدوران گروهک تروریستی رهروان فرقان در مسجد ابوذر تهران رخ داد، می باشد. دوره دوم از اسفند 1360 تا خرداد 1368 و رحلت امام خمینی و دوره سوم از نیمه خرداد 1368 و انتصاب به عنوان رهبر جدید ایران تا کنون.

ترور نافرجام آیت الله خامنه ای در نیمه تابستان 1360 باعث شد که ایشان به شدت مجروح و سه ماه در بیمارستان بستری شوند. به همین دلیل امام امت دیگر کارگزاران نظام امامت تهران را منصوب کردند تا جایگاه امامت جمعه را خالی نگذارند و راه سوء استفاده گروهک های تروریستی و دشمنان جمهوری اسلامی ایران را مسدود نکنند.

منصوره خجسته باقرزاده همسر مقام معظم رهبری در مصاحبه ای در سال 62 درباره ترور حضرت آیت الله خامنه ای و لزوم ادامه نماز جمعه تهران گفت: بعد از فاجعه 16 تیر حاج احمد آقا نزد آقای خامنه ای آمدند. گفت: “نظرت چیه؟ کسی که جای شما به نماز جمعه می رود چطور؟» آقای خامنه ای گفت: «آقای بهشتی آن روزها از شهادت آیت الله بهشتی اطلاعی نداشتند. حاج احمد آقا گفت آقای بهشتی گفت وقت ندارم. گفتند آقای خامنه ای بعد آقای هاشمی».

آیت الله هاشمی رفسنجانی چندین نماز جمعه را اقامه کرد اما به دلیل مشغله کاری و مسئولیت های مختلف نتوانست نماز جمعه را به طور منظم بخواند.

پس از آیت الله هاشمی رفسنجانی، ایده انتخاب امام جمعه موقت و انتصاب روحانیون و طلاب برجسته مطرح شد و در این راه، روحانیون سرشناسی چون آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی، آیت الله محمد امامی کاشانی، آیت الله محمدمهدی ربانی. . املشی، آیت الله محمد یزدی و آیت الله محمدرضا مهدویکانی مسئولیت امام جمعه را بر عهده دارند که موقتاً به تهران رفته اند.

منابع:

کتاب امام، جلد 12. صفحه 116

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای – «خطبه نماز جمعه هفت هشت ساعت مطالعه می خواهد» و «یاد امام»

۲۱۹۲۱۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=178960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.