افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

تشدید دوقطبی کارگران و اتحاد ملت/ زخم کهنه ای بازگشایی شد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 171525
تشدید دوقطبی کارگران و اتحاد ملت/ زخم کهنه ای بازگشایی شد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سیاست – جریان به اصطلاح اصلاح طلبی با مقوله اختلاف و انشقاق بیگانه نیست. طیف های راست و چپ این جریان سیاسی واگرایی را بر همگرایی ترجیح داده و راه جدایی را به جای پیوند در پیش گرفته اند. الان هم که در فصل انتخابات مجلس دوازدهم هستیم، زمزمه های […]

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سیاست – جریان به اصطلاح اصلاح طلبی با مقوله اختلاف و انشقاق بیگانه نیست. طیف های راست و چپ این جریان سیاسی واگرایی را بر همگرایی ترجیح داده و راه جدایی را به جای پیوند در پیش گرفته اند.

الان هم که در فصل انتخابات مجلس دوازدهم هستیم، زمزمه های جدایی و رها شدن از درون اردوگاه اصلاح طلبان به گوش می رسد. «حسین مرعشی» دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران در آخرین نت این سمفونی شناخته شده در گفت و گو با «همه میهن» گفت: حضور مشروط در انتخابات در جبهه اصلاح طلبان در دستور کار قرار گرفته است. و ما به عنوان حزب کارگزار موافق این حکم هستیم». هنوز یک ساعت از اظهارات دبیرکل نگذشته بود که آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: «مواضع جبهه اصلاحات ایران از طریق اظهارات سخنگویان یا مسئولان و سایر نظرات منتشر شده منتشر می شود». برخی از سیاستمداران «احزاب یا فعالان. این نظر و موضع این سازمان نیست».

اگرچه از ظاهر جایگاه رئیس جبهه اصلاح طلبان هیچ نشانی از اختلاف و اختلاف نظر میان وی و واسطه ها نیست، اما آگاهان به تضادهای طیف های مختلف اصلاح طلبی به سرعت و با اشاره تاریخی چگونه آنها سخنان منطقه آذر منصوری را طوری تفسیر می کنند که گویی زنگ اختلاف را به صدا در می آورند. منصوری یکی از اولین اعضای حزب اتحاد ملت است، همان حزبی که میراث تعاونی‌ها را در اختیار داشت و از ابتدای پیدایش ابزار مخالفت با واسطه‌ها را اصلاح کرد.

سابقه اختلاف نظر پراگماتیست ها و رادیکال ها

ماجرای اختلاف بین دستگاه ها و سازمان ملل در سال 1395 و در ماجرای انتخاب شهردار منطقه پنجم شورای شهر تهران که توسط اصلاح طلبان برگزار شد، پررنگ شد. در آن زمان اعضای اتحادیه ملت با شهردار شوید «محسن هاشمی» یکی از اعضای برجسته دونده ها مخالفت کرد در پایان آنها با نصف و اکراه پذیرفتند که «محمدعلی نجفی» به بهشت ​​رفت. نجفی که در آن زمان دیگر نسبتی با کارگزاران نداشت و شاید همین موضوع باعث شد تا توافق سازمان ملل برای شهردار شدنش انجام شود.

اما سابقه اختلاف در جبهه اصلاح طلبی به مقوله مذکور محدود نمی شود. تیرماه امسال که «بهزاد نبوی» از ریاست جبهه اصلاح طلبان استعفا داد و «آذر منصوری» جایگزین وی شد، بسیاری از افراد وابسته به جریان اصلاح طلبی دلیل استعفای نبوی را وجود اختلافات بیش از پیش اعلام کردند. در همین رابطه غلامحسین کرباسچی، دبیر کل سابق دوندگان و سردبیر مسئول روزنامه هم میهن، اظهار داشت: آقای نبوی دلایل استعفای خود را اعلام کردند و گفتند به دلیل شرایط جسمانی و سن ایشان است، اما من “من فکر می کنم که او می تواند به دلیل اختلافات پیش آمده استعفا دهد. دادند.» اما ریشه اختلاف پیامبر(ص) با اعضای جبهه اصلاح طلبان چه بود؟

شاید با مرور مواضع پیامبر اکرم (ص) به ویژه در جریان اغتشاشات پاییز گذشته، بتوان از تاریخچه اختلافات ایشان با برخی اصلاح طلبان که به گفته حسین مرعشی اقلیت هستند اما صدای بلندی دارند، رمزگشایی کرد. در اوج ناآرامی ها، اگرچه برخی از همرزمانش در جبهه اصلاحات مواضع دو جانبه داشتند و از محکومیت و رفع عوامل ناامنی شهروندان و آسیب رساندن به سازمان ملی ایران اسلامی پرهیز کردند، اما مواضع صریحی را اتخاذ کردند. موضع و به وضوح با رهبران ایده ناامنی در میهن را برجسته کرد. و او این را روشن کرد.

از سوی دیگر، همین اقلیت پر سر و صدا در جبهه اصلاح طلبان، فضا را برای رادیکالیسم مهیا کرده بود. مرعشی دبیر کل میانجی ها در این باره اظهار داشت: برخی از دوستان اساساً معتقدند ادامه ریاست آقای نبوی مناسب فضای سیاسی نیست؛ در واقع فضا رادیکالیزه شده است. رادیکالیسم که از قضا در همین طیف اصلاح طلبان سابقه تاریخی دارد و ماجراهای مجلس ششم را به ذهن متبادر می کند.

با این حال، می توان بستری از اختلافات و تضادها را در جبهه اصلاحات یافت – که اخیراً بو این موضوع در ماجرای واکنش آذر منصوری به اعلام سمت انتخاباتی دبیر کل میانجی‌ها نمود پیدا کرد: او در همین موضوع رد یا پذیرش رادیکالیسم را تفسیر کرد. اصلاح طلبان ریشه در اصول سیاست دارند. مالوف و آنها با هر نوع کنشگری رادیکال حریص هستند. سرستیز دارند و خود را حاکمیت می دانند. آنها نمی خواهند و این را دوست ندارند. قطعی آنها به عنوان مخالف و تجدیدنظرطلب لقب گرفته اند، بنابراین در اقدامات سیاسی خود دارای مولفه ها و ملاحظات خاصی هستند، یکی از این مولفه ها و شاخص ها پرهیز از استیصال انتخاباتی و خشونت سیاسی است. حالا باید منتظر ماند و دید سونبه چه طیفی در جریان اصلاحات پر است؟ به علاوه است؛ آیا اصلاح طلبان به یک چشم انداز انتخاباتی مشترک و در نتیجه یک لیست واحد دست خواهند یافت یا در بهار سیاسی و انتخاباتی آینده متفرقه و پراکنده خواهند ماند؟ حوحید بود.

بعد و برای بررسی بیشتر دو گنه «پیوند – مشارکت» در جبهه اصلاحات، در آستانه انتخابات مجلس به سراغ «علی محمد نمازی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران و «حسین نچیح» نماینده مرکزی می رویم. شورای حزب اتحاد ملت که در ادامه می خوانید.

احتمال ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون وجود دارد

علی محمد نمازی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه انتخاباتی حزب کارگزاران اظهار داشت: با توجه به اظهارات دبیرکل این حزب در صورت داشتن کاندیدا در انتخابات تلاش خواهیم کرد تا در انتخابات شرکت کنیم. انتخابات و حمایت از آن. در صورتی که کاندیداهای واجد شرایط از سوی حزب پذیرفته شوند و خود نامزدها موافقت کنند، حزب در انتخابات شرکت کرده و از آنها حمایت خواهد کرد.

وی افزود: در صورتی که نامزدهای تایید صلاحیت شده با معیارهای حزبی مطابقت داشته باشند، قطعا با آنها همکاری و مشارکت خواهیم داشت و منتظر اعلام نتایج از سوی شوراهای نظارت استان هستیم تا که در به خواست خدا زمینه مشارکت را فراهم کنید.

نمازی گفت: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید زمینه رقابت در انتخابات فراهم شود و پارامترهایی را در این زمینه مشخص کردند. به خواست خدا هیئت های نظارت باید به این نکات توجه کنند تا مشارکت در انتخابات گسترش یابد.

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران خاطرنشان کرد: رقابت در انتخابات نتیجه حضور کاندیداهای مورد علاقه اکثریت مردم است و اگر کاندیداهایی از همه طیف ها در انتخابات حضور داشته باشند رقابت وجود خواهد داشت. و مشارکت مردم افزایش خواهد یافت.

این فعال اصلاح طلب گفت: اگر سلامت انتخابات تامین شود امنیت نیز برقرار است و انتخابات با مشارکت قابل قبول موجب وحدت ملی و افزایش قدرت ملی می شود. در سایه این دو مورد، رشد و توسعه رخ خواهد داد.

نمازی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان و اعتدالیون برای انتخابات مجلس در پایتخت به یک لیست مشترک می رسند، گفت: هم دبیرکل و هم من در این زمینه اعلام کردیم باید منتظر اعلام نهایی تصویب مجلس باشیم. صلاحیت ها؛ البته در صورت تایید صلاحیت نامزدهای حزب کارگزاران سازندگی و سایر احزاب اصلاح طلب، امکان ائتلاف وجود دارد.

نمازی ادامه داد: ائتلاف ویژگی ذاتی و کارکردی احزاب و تشکل های سیاسی است و تشکل های سیاسی باید برای موفقیت در انتخابات شریک و همفکری پیدا کنند.

وی با اشاره به انواع ائتلاف ها گفت: ائتلاف ها دو نوع است که یک ائتلاف قبل از انتخابات و دیگری بعد از انتخابات اتفاق می افتد. در نظام های دموکراتیک، ائتلاف ها قبل از انتخابات و در نظام های پارلمانی، ائتلاف ها پس از انتخابات برای انتخاب نخست وزیر و دولت تشکیل می شود.

نمازی در پاسخ به این سوال که در صورت ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان چه کسی در صدر لیست تهران قرار می گیرد، گفت: در حال حاضر صحبت از لیست اول زود است. آقای نوبخت قطعاً در رأس لیست اعتدالیون قرار دارد و اگر شرایط به گونه ای باشد که حزب ما هم وارد شود، در مناطقی که چند کرسی دارد، او را به عنوان اول لیست معرفی می کنیم. ضمناً در صورت ایجاد ائتلاف و ارائه فهرست مشترک، لیست های اصلی با توافق تعیین می شوند.

تصویر: ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون قطعا شکست خواهد خورد

«حسین نخی» در گفت وگو با خبرنگار مهر، همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حزب اتحاد ملت انتخابات مجلس را تحریم می کند یا خیر، اظهار داشت: دبیرکل این حزب در این خصوص اظهارنظری نکرده و چنین موردی وجود نداشته است. بر اساس آخرین جمع بندی، دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: هیچ توصیه ای برای ثبت نام یا عدم ثبت نام داوطلبان نداشته ایم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط و رویکرد کمیته های اجرایی در بررسی صلاحیت ها و عملکرد شورای نگهبان در این سال ها به نظر نمی رسد فضای انتخاباتی به معنای واقعی شکل بگیرد.

تشدید دوقطبی

نچیچی در خصوص احتمال ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون در لیست واحد تهران گفت: به نظر من برخی از احزاب جبهه اصلاح طلبان مانند حزب کاراگران، حزب نادا و… می توانند لیست مشترکی را با این لیست ارائه دهند. میانه روها. .

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: در صورت تشکیل چنین ائتلافی بین اصلاح طلبان و اعتدال گرایان قطعا با شکست مواجه خواهد شد زیرا بدنه اجتماعی این دو به دلیل سرخوردگی ها و برخوردهای شدید سیاسی پای صندوق های رای نخواهد رفت.

نچی با بیان اینکه مردم از لیست احتمالی این ائتلاف خرسند نخواهند شد، افزود: بدنه اجتماعی سابق اصلاح طلبان در سال های اخیر دچار انحطاط زیادی شده و نسبت به سیاست گذاری ها معترض هستند و به همین دلیل شرکت نمی کنند. در انتخابات

وی بیان کرد: برخی احزاب که به هر نحوی می خواهند در انتخابات شرکت کنند، عملاً نیروی سیاسی قدرتمندی ندارند که بتواند با کمک این نیرو در انتخابات موفق شود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: حضور افرادی مانند روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دعوت وی از مردم هیچ گونه موجی در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان ایجاد نمی کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=171525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.