افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

«ترکیه» ترکمنستان را از «ایران» ربود.

  • کد خبر : 317618
«ترکیه» ترکمنستان را از «ایران» ربود.

بازار؛ گروه استان ها: فرصت های تجاری با ترکمنستان برای تجار ایرانی بسیار ارزشمند است، اما آنها شاهد حضور رقبای ترک و روسی در عشق آباد هستند. به عبارت دیگر با وجود مرز مشترک و جامعه فرهنگی و قومی ترکمن ها در ایران، کشورهای ترکیه و روسیه سهم بیشتری در این بازار به دست آورده […]

بازار؛ گروه استان ها: فرصت های تجاری با ترکمنستان برای تجار ایرانی بسیار ارزشمند است، اما آنها شاهد حضور رقبای ترک و روسی در عشق آباد هستند. به عبارت دیگر با وجود مرز مشترک و جامعه فرهنگی و قومی ترکمن ها در ایران، کشورهای ترکیه و روسیه سهم بیشتری در این بازار به دست آورده اند. موضوع زمانی تلخ تر می شود که متوجه شویم ترکیه از مرزهای ایران به ترکمنستان رسیده و توانسته سهم بازار خود را در این کشور افزایش دهد و سهم ایران را کاهش دهد. در این شرایط اهمیت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در توسعه روابط تجاری بیش از پیش نمایان می شود.

تقاضای ترکیه برای مشارکت این است که محصولات ایرانی از نظر کیفیت نسبت به رقبای ترکیه ای خود کم نیاوردند و در صورت بازاریابی مناسب و فرصت بیشتر توسط دولت می توان رقیب عشق آباد را حذف کرد. بهمن ایری از تجار مطرح جوان گلستان و نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفت و گو با خبرنگار بازار از مشکلات این حوزه می گوید.

* مهمترین رقبای کشورمان در تجارت با ترکمنستان کدام کشورها هستند و در چه محصولاتی رقابت می کنند؟

در بازار ترکمنستان مهمترین رقبای ما ترکیه و روسیه هستند. با توجه به ترکی بودن ترکیه و روابط سیاسی دو کشور تاثیر زیادی در بازار ترکمنستان دارد و همچنین با توجه به اینکه ترکمنستان زمانی بخشی از روسیه بوده می توانند بر این کشور تاثیر بگذارند.

با وجود اینکه کشور ما نسبت به ترکیه فاصله کمتری با ترکمنستان دارد، ترکیه دو برابر ما در بازارهای ترکمنستان درآمد دارد. کالاهای ترکیه از خاک ما عبور می کند و به ترکمنستان ارسال می شود.

با وجود اینکه کشور ما نسبت به ترکیه فاصله کمتری با ترکمنستان دارد، ترکیه دو برابر ما در بازارهای ترکمنستان درآمد دارد. کالاهای ترکیه از خاک ما عبور می کند و به ترکمنستان ارسال می شود، باید مشکلات این حوزه را بررسی و برطرف کنیم. کشور ما دارای پتانسیل هایی مانند مراکز فولاد، کاشی، سرامیک و مواد غذایی است. همچنین بازار تره بار بازار مناسبی برای حضور تجار ایرانی است.

* دلیل نفوذ زیاد ترکیه در بازارهای این کشور چیست؟

دیپلماسی سیاسی قوی که از ابعاد فرهنگی استفاده می کند یکی از مهمترین عوامل است. سفیر ترکیه بسیار فعال است و حتی برای حل مشکل محموله ها می آید و به دنبال حل مشکلات بازرگانان این کشور است. علاوه بر این تبلیغات گسترده محصولات در این کشور و تردد مکرر تجار ترک در این کشور باعث نفوذ زیادی در بازارهای ترکمنستان شده است.

* فعالان اقتصادی معتقدند در سال های اخیر نقش مدیران ضعیف در توسعه اقتصادی و صنعت بسیار پر رنگ بوده است. نظر شما در این باره چیست؟

قطعا مدیرانی که در یک حوزه وارد می شوند و بخشنامه می دهند تاثیر زیادی در آن دارند. یک مدیر ذاتاً تجربه ای در این زمینه ندارد و یک شبه قانونی را تصویب می کند که مشکلات زیادی را برای بازرگانان و صنعت گران بخش خصوصی ایجاد می کند.

مدیر صادرکننده بخشنامه باید با قوانین آشنا باشد و به صورت ناگهانی بخشنامه را صادر و اجرا نکند. خسارت به بازرگانان خسارت به اموال کشور است.

مدیر صادرکننده بخشنامه باید با قوانین آشنا باشد و به صورت ناگهانی بخشنامه را صادر و اجرا نکند. خسارت بازرگانان خسارت به اموال کشور است، وقتی محصول چند روزی در گمرک بماند کیفیت خود را از دست می دهد و بازار داخلی و خارجی دیگر خواهان این کالا نیست و همین مشکلات باعث می شود که مشتریان خارجی نیز به تجارت بپردازند. با بازرگانان ایرانی تردید دارند.

* پیشنهاد شما به مدیران چیست؟

مدیران باید مشکلات را از نزدیک مشاهده کنند، از مشاوران برای حل آنها استفاده کنند و قوانین را پشت درهای بسته تصویب نکنند. آنها نباید تصمیماتی بگیرند که سرمایه های کشور را هدر دهد. همچنین از ایده های کارآفرینان و افراد فعال در این زمینه استفاده کنید و مشکلات این حوزه را حل کنید.

تجارت با ایران خود مشکلات زیادی مانند تحریم، مسائل مالی و نقل و انتقال پول دارد. اگر این مشکلات در داخل کشور جمع شوند، مشتری که قصد خرید در ایران را دارد باید هزینه های اضافی برای محصول بپردازد. انتقال پول به ایران مراحل پیچیده‌ای را طی می‌کند که هزینه‌های اضافی را هم برای صادرکننده و هم برای واردکننده به همراه دارد، به همین دلیل خریدار ترجیح می‌دهد محصولی بدون دردسر را با هزینه کمتر از کشور دیگری تهیه کند، البته در صورت تمایل مدیران. این قوانین دست و پا گیر این روند را مختل می کند، تجار خارجی دیگر حاضر به تجارت با ایران نیستند.

* با چه کشورهایی روابط تجاری اصلی خود را داریم؟

در زمینه توسعه روابط خارجی و صادرات کالا، عمده صادرات ما به عراق و افغانستان است که اولویت و هدف صادراتی کشورمان است. علاوه بر این، کشور ما به عضویت اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای درآمده است که می تواند زمینه توسعه همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا را ایجاد کند. دولت باید از این فرصت استفاده کند و صرفاً به غرب تمرکز نکند. کشورها.

آسیای میانه شامل پنج کشور ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان است که با توجه به تقاضا و مسافتی که برای نفوذ و فروش محصولات ایرانی در این کشورها دارند، می توانند بازار خوبی برای محصولات ایرانی باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=317618

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.