افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

ترکمنستان از طریق راه آهن ایران به دریای آزاد متصل است

  • کد خبر : 130782
ترکمنستان از طریق راه آهن ایران به دریای آزاد متصل است

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان که امروز در چارچوب پانزدهمین نمایشگاه ایران پروژه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، از شکوفایی روابط تجاری ایران و ترکمنستان خبر داد. و گفت: گشایش های روابط تجاری دو کشور با عزم و اراده و رویکردی هوشمندانه و آینده نگر […]

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان که امروز در چارچوب پانزدهمین نمایشگاه ایران پروژه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، از شکوفایی روابط تجاری ایران و ترکمنستان خبر داد. و گفت: گشایش های روابط تجاری دو کشور با عزم و اراده و رویکردی هوشمندانه و آینده نگر بین دولتمردان و فعالان بخش خصوصی و کسب و کارهای توانمند طرفین در حال تحقق است.

وی برگزاری نمایشگاه تخصصی «پروژه ایران» را فرصتی برای ارائه توانمندی های ایران به عموم مردم دانست و افزود: زمینه برای تبادل اطلاعات و تجربیات و همچنین شناسایی توانمندی ها و امکانات متقابل فراهم شده است. از هر دو کشور کنفرانس اقتصادی امروز فرصتی برای رایزنی های تخصصی و تخصصی فعالان اقتصادی و تجار دو کشور خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم شاهد انعقاد قراردادهای تجاری بین طرفین باشیم، تصریح کرد: بدون شک ظرفیت های بالقوه و نهفته برای انعقاد و اجرای قراردادهای تجاری بین شرکت های ایرانی و ترکمنستانی در سال جاری وجود دارد. همگی تاکنون بیش از 90 شرکت ایرانی حاضر در بخش های محصولات فولادی، تجهیزات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، آب و برق، نفت، گاز و انرژی پتروشیمی در این رویداد شرکت دارند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: در قالب تشویق و حمایت عالی‌ترین مقامات دولتی به‌ویژه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، هر دو طرف از این فضای مساعد بهره‌مند خواهند شد. شرکت های حاضر در این نمایشگاه انحصاری از جمله شرکت های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین المللی هستند و خدمات ارائه شده توسط این شرکت ها قابل رقابت با شرکت های بزرگ و معروف بین المللی می باشد.

بازرپاش اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است تجربیات شرکت های ایرانی را با شرکت های دیگر کشورها به ویژه کشور دوست، همسایه و برادر ترکمنستان در راستای ارتقای همکاری های دوجانبه و همچنین در مسیر صلح منطقه ای و بین المللی به اشتراک بگذارد. . و دوستی

وی گفت: شرکت های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی جزو شرکت های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین المللی هستند و خدمات ارائه شده توسط این شرکت ها قابل رقابت با شرکت های بزرگ و مطرح بین المللی است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که تجربیات شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های دیگر کشورها به‌ویژه با کشور دوست، همسایه و برادر ترکمنستان به اشتراک بگذارد. برای ارتقای همکاری های دوجانبه و همچنین در مسیر صلح و دوستی منطقه ای و بین المللی گفت: شرکت های ایرانی آماده اجرای پروژه های عمرانی در ترکمنستان هستند.

بذرپاش با بیان اینکه ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب هستند، افزود: دو کشور برای توسعه کریدورها توافق کرده اند. کریدور شرق به غرب نقش مهمی بین دو کشور جاده ابریشم ایفا می کند. از سوی دیگر باید اشاره کنم که بازارچه های مرزی نقش اساسی در توسعه اقتصادی دو کشور دارند. همچنین مرز زمینی و دریایی مزیت استفاده از بازارچه های مرزی را دوچندان کرده است.

وی با بیان اینکه ترکمنستان از طریق ریل به بندر چابهار ایران متصل است و دریای آزاد را برای این کشور فراهم می کند، گفت: ترکمنستان برادر و شریک استراتژیک ایران است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان یادآور شد: در حوزه برق حضور شرکت‌های ایرانی فعال در این بخش همراه با تسویه حساب برای اجرای پروژه‌ها و واردات برق از طریق جبران خسارت، نشان دهنده توسعه و تعمیق روابط دو کشور ایران و ترکمنستان است.

در این مراسم رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان تبادل نظر برای توسعه مبادلات تجاری، جستجوی اشکال جدید همکاری و استفاده از توانمندی های موجود را سه هدف از برگزاری جشن مشترک اقتصادی عنوان کرد. اجلاس – همایش. با ایران دیدار و اظهار داشت: ترکمنستان دارای اقتصاد فعال، منابع طبیعی و… است و فرصت های زیادی را در اختیار سرمایه گذاران ایرانی قرار می دهیم.

مرادوف افزود: یکی از اولویت های ما ارتقای همکاری های ترکمنستان و ایران است. در بخش تجارت، روابط تجاری ایران همچنان رو به رشد بوده و سهم بزرگی در حوزه نفت، گاز و سایر بخش ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور است، گفت: پیشنهاد می کنیم ایران ایجاد منطقه اقتصادی مشترک در منطقه سرخس و اینچه برون را مدنظر قرار دهد.

قائم مقام هیئت وزیران و وزیر امور خارجه ترکمنستان با یادآوری اینکه در دوره های گذشته تجربیات خوبی در زمینه صادرات گاز به ایران کسب کرده ایم، افزود: این تجربیات بستر مناسبی برای صادرات گاز و افزایش آن است. امروز تبادل گاز بین دو کشور در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم این همکاری ها را با ایران بیشتر گسترش دهیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه امروز در حال مذاکره با وزیر راه و شهرسازی برای افزایش سطح صادرات گاز به ایران هستیم، گفت: از شرکت‌های ایرانی دعوت می‌کنیم با ما همکاری کنند. تکنولوژی بالایی دارند. ترکمنستان چندین میلیارد دلار برای توسعه تولید فرآورده های نفت و گاز هزینه کرده است و ما آمادگی داریم با برادران ایرانی خود در این بخش ها همکاری کنیم.

معاون کابینه و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز همکاری های ایران و ترکمنستان در سال های اخیر را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: از شرکت های ایرانی می خواهیم در بازسازی راه های موجود و معرفی راه های جدید ما را یاری کنند. تجهیزات و فناوری ها

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان با اشاره به ساخت شهر جدید آرکادا گفت: این شهر هوشمند بر اساس سیستم شهرسازی و بالاترین استانداردهای بین المللی ساخته شده است. همچنین بر اساس طرح احداث فاز 2 عشق آباد، قطب های صنعتی آن از موضوعات مهم برای حضور شرکت های ایرانی است.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «پروژه ایران» با هدف نمایش دستاوردهای شرکت های ایرانی دیروز در ترکمنستان افتتاح شد. بیش از 300 شرکت و فعال اقتصادی ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند و آخرین دستاوردهای خود را در حوزه خدمات فنی، مهندسی و دانش بنیان به نمایش گذاشتند. هدف از برگزاری این رویداد تعمیق و توسعه روابط و پیوندهای همه جانبه در زمینه های تجاری، حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، گمرک، استانی، کشاورزی، علمی، بهداشتی، گردشگری و غیره است. .

بر اساس توافق مقامات دو کشور، مقرر شد کنفرانس تجاری مشترک تجار و بخش‌های خصوصی دو کشور در حاشیه هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان برگزار شود. و همچنین پانزدهمین نمایشگاه ویژه با عنوان «پروژه ایران» همزمان با هفدهمین نشست برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=130782

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.