افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

ترسناک ترین خیابان تهران قبل از انقلاب را می شناسید!

  • کد خبر : 374213
ترسناک ترین خیابان تهران قبل از انقلاب را می شناسید!

به گزارش صبح تایم، یوسف آباد یکی از محله های قدیمی و اصیل تهران است که تا دوره قاجار به باغ های سرسبز و تولیت های معروف شهرت داشت. تاریخ یوسف آباد تنها محدود به وجود باغ های متعددی نیست که مستوفی الممالک در اختیار داشت، زیرا قسمت غربی آن مملو از تپه های شیب […]

به گزارش صبح تایم، یوسف آباد یکی از محله های قدیمی و اصیل تهران است که تا دوره قاجار به باغ های سرسبز و تولیت های معروف شهرت داشت.

تاریخ یوسف آباد تنها محدود به وجود باغ های متعددی نیست که مستوفی الممالک در اختیار داشت، زیرا قسمت غربی آن مملو از تپه های شیب دار بود که عملاً عبور و مرور اهالی را غیرممکن می کرد.

خیابان نادید در غربی ترین نقطه یوسف آباد که امروزه به خیابان شهید جهان آرا معروف است تا اواسط دوره قاجار یکی از دره های خطرناک تهران محسوب می شد و به دلیل پرسه زدن گرگ ها در این منطقه افرادی به نام آن دره گرگ.

جمشید رحمانی پناه یکی از قدیمی ترین ساکنان یوسف آباد درباره قدیم دره گرگی می گوید: به روایت قدیمی ها غرب یوسف آباد تا اواسط دوره قاجاریه دره خطرناکی بود اما پس از ورود. میرزا یوسف مستوفی العمالک، پوست خود را از دست داد.

زمانی که میرزا یوسف مستوفی الممالک مشغول احیای باغ های یوسف آباد بود، دره گرگی مملو از خاک و زباله شد و خیابان نادید از اواخر دوره قاجار و آغاز حکومت پهلوی اول در همین راستا شکل گرفت.

محدوده دره گرگی از خیابان جهان آرای فعلی شروع و تا امیرآباد ادامه داشت. این منطقه جغرافیایی تا دوره پهلوی اول مملو از بیابان و تپه های شیب دار بود و معمولاً مردم از ترس برخورد با گرگ های ولگرد از این مکان عبور نمی کردند.

به همین دلیل به مرور زمان نام «ندید» را بر این خیابان گذاشتند، زیرا طبق سنت قدیمی، هیچکس جرات قدم زدن در این خیابان را نداشت و اهالی همدیگر را در این خیابان نمی دیدند.

رحمانی پناه می‌گوید: «اگر بگوییم یکی از ترسناک‌ترین خیابان‌های تهران در دوره پهلوی اول بود، اغراق نکرده‌ایم.

شاید به همین دلیل است که هیچ ملکی در این خیابان خرید و فروش نشد. زمین های خیابان ندید یا دره گرگی آنقدر کم ارزش بود که خریدار و فروشنده مجبور به رعایت قانون عجیبی شدند.

خریداران در این خیابان سنگ پرتاب می کردند و هرجا که سنگ فرود می آمد، مرز ملک شخصی آنها تعیین می شد. بنابراین، خریدار که قدرت و قدرت بیشتری داشت، زمین بزرگتری به دست می آورد.

خرید در یکی از ترسناک ترین خیابان های تهران تا مدت ها کساد بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی سرنوشت این خیابان تغییر کرد.

رحمانی پناه درباره تخریب خیابان ندید می گوید: پس از پیروزی انقلاب، خیابان ندید ساماندهی شد و زمین های 400 و 500 متری این خیابان متری 2 میلیون تومان خرید و فروش می شد، در حالی که قبلا مردم خرید می کردند. حدود 1 میلیون تومان برای حدود 1000 متر زمین در این خیابان خرید می کردند.

پس از اجرای طرح تفصیلی تهران، اراضی خیابان نادید ارزشی صد برابر پیدا کرد و امروز محل زندگی طبقات بالای جامعه است».

منبع: همشهری آنلاین




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.