افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
2

تردید برای اختصاص 5.5 میلیارد ارز به صنعت خودرو طرح تولید خودرو وزارت حریم خصوصی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

  • کد خبر : 172526
تردید برای اختصاص 5.5 میلیارد ارز به صنعت خودرو طرح تولید خودرو وزارت حریم خصوصی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

امید محمدی; بازار: احتمالا تولید خودروسازان در سال جاری به دلیل کمبود نقدینگی ناشی از عدم تدبیر و مدیریت به مرز یک میلیون و 200 هزار دستگاه نخواهد رسید. از سوی وزارت حراست با تغییر مسیر در سال جاری تغییری در سیاست های خود برای رشد صنعت خودرو ایجاد نکرده است. با نزدیک شدن سال […]

امید محمدی; بازار: احتمالا تولید خودروسازان در سال جاری به دلیل کمبود نقدینگی ناشی از عدم تدبیر و مدیریت به مرز یک میلیون و 200 هزار دستگاه نخواهد رسید. از سوی وزارت حراست با تغییر مسیر در سال جاری تغییری در سیاست های خود برای رشد صنعت خودرو ایجاد نکرده است. با نزدیک شدن سال ، بازار خودرو گرم خواهد شد و تقاضا افزایش می یابد. اگر نقدینگی برای افزایش گردش خون به تولید کنندگان ماشین و قطعات تزریق نشود ، باید انتظار داشته باشیم که قیمت ها افزایش یابد. برای بررسی مشکلات کنونی صنعت خودرو و برنامه تولیدی وزارت حراست، با مازیار بیگلو، دبیر انجمن تخصصی قطعه سازان گفت وگو کرده ایم:

* چندی پیش یکی از نمایندگان مردم در شورای اسلامی درباره سود قطعه سازان از افزایش قیمت خودرو صحبت کرد. این در حالی است که تولید کنندگان قطعات یدکی با مشکل نقدینگی روبرو هستند. تقاضا برای قطعات یدکی چیست؟ تولید کنندگان در این زمان؟

زنجیره تامین بیش از 50 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد که به 12 هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر زنجیره تامین و قطعه سازان 50 میلیارد تومان در بانک بگذارند سود بیشتری از تولید می برند. اما زنجیره تامین به رشد تولید و اشتغال زایی علاقه مند است و امیدوار به حل مشکلات صنعت خودرو است، از این رو سخنان برخی از نمایندگان محترم شورای اسلامی رنگ و بوی انتخاباتی دارد.

* شما اخیراً مصاحبه ای داشته اید که در آنجا تنظیم 100000 نفر در زنجیره تأمین را اعلام کرده اید ، چرا این است؟

وضعیت فعلی خودروسازان مسیر افزایش و کاهش تولید است، این مشکل به دلیل کاهش نقدینگی صنعت خودرو است. بنابراین می توان گفت که تولید تولید کنندگان خودرو شکننده است و هیچ سیاستی برای حل آن وجود ندارد. بخش خصوصی نگران ضررهای مالی خود است و بنابراین اگر هزینه ایجاد تسهیلات جدید افزایش یابد، باید نیروی کار را تعدیل کند.

برنامه تولید اتومبیل وزارت سکوت در هاله عدم اطمینان است. زیرا هیچ تغییری در تأمین نقدینگی رخ نداده است.

* وزارت حراست ابتدای سال جاری برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو را اعلام کرد، آیا این طرح محقق می شود؟

طرح تولید خودرو وزارت صمت در هاله ای از ابهام قرار دارد. زیرا تغییری در تامین نقدینگی ایجاد نشده است. اگرچه جلساتی با وزیر در این خصوص صورت گرفته و صورتجلسه ای نیز تنظیم شده است، اما هنوز از آن استفاده نشده است. اگر نقدینگی خودروسازان تغییر نکند، تعلیق برنامه تولید خودرو در این وزارتخانه غیرممکن خواهد بود.

* بانک مرکزی اخیراً اظهار داشت که حدود 5.5 میلیارد دلار به صنعت خودرو اختصاص خواهد داد. آیا روند عرضه ارزی بهبود یافته است؟

من در صحت تخصیص 5.5 میلیارد دلار تردید دارم. زیرا روند ارائه و ثبت سفارشات ارزی طولانی و پیچیده شده است. در خصوص تخصیص و عرضه ارز نیز سهمیه بندی هایی ایجاد شده است که باعث شده روند عرضه کارایی بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور، انتقال ارز برای واردات مواد اولیه و لوازم یدکی بسیار سخت شده است، می گویند ارز تخصیص داده ایم اما نمی گویند. چگونه روند طولانی است.

در حال حاضر اولویت وزارت حراست باید تعیین قیمت خودرو باشد، این وزارتخانه باید امانت و روش را مشخص کند.

* برای حل مشکلات فعلی زنجیره تامین و صنعت خودرو چه درخواستی از وزارت حراست دارید؟

در حال حاضر اولویت وزارت حراست باید تعیین و تخصیص قیمت خودرو باشد، این وزارتخانه باید امانت و روش آن را مشخص کند. این موضوع باعث بهبود نقدینگی و سودآوری صنعت خودرو و در عین حال مشکلات زنجیره تامین نیز حل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=172526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.