افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
4

تخریب گنج همدان با نارنجک!

  • کد خبر : 231819
تخریب گنج همدان با نارنجک!

انتشار تصویری از پرتاب بمب دست ساز به سمت کتیبه های تاریخی گنج نامه در فضای مجازی موجی از واکنش ها و نگرانی های مخاطبان از وضعیت حفاظتی این اثر ارزشمند تاریخی را به دنبال داشت. مهرماه امسال فیلم ظهور مردی ماجراجو بر اساس کتیبه های تاریخی منتشر شد. گنج نامه همدان با انتقادات گسترده […]

انتشار تصویری از پرتاب بمب دست ساز به سمت کتیبه های تاریخی گنج نامه در فضای مجازی موجی از واکنش ها و نگرانی های مخاطبان از وضعیت حفاظتی این اثر ارزشمند تاریخی را به دنبال داشت.

مهرماه امسال فیلم ظهور مردی ماجراجو بر اساس کتیبه های تاریخی منتشر شد. گنج نامه همدان با انتقادات گسترده مردمی نسبت به وضعیت حفاظتی این بنای تاریخی در فضای مجازی همراه بود تا اینکه سیدمجتبی حسینی معاون استاندار همدان مهلت یک هفته ای را برای رسیدگی به این حادثه و برنامه ریزی برای حفاظت بهتر از این اثر تاریخی تعیین کرد.

اکنون با گذشت کمتر از 6 ماه از آن حادثه، بار دیگر شاهد اقدام تخریبی در خصوص کتیبه های گنجنامه هستیم و فرد یا افرادی با پرتاب غیراخلاقی نارنجک دستی به سمت کتیبه های گنجنامه تاریخی، آسیب جدی به این بنای تاریخی مربوط به میراث هخامنشی وارد کردند. قلب کوه های الوند .

این کتیبه ها از معروف ترین و شناخته شده ترین آثار تاریخی هگمتانه دیار هستند، این 2 کتیبه نوشته هایی از دوران سلطنت داریوش و خشایارشا در دوران هخامنشی است که بر روی صخره های الوند در پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره سبز و خرم.

به گفته کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، کتیبه های گنجنامه در اواسط قرن نوزدهم توسط نقاش و جهانگرد فرانسوی اوژن فلاندین و پاسکال کاست بررسی و کاوش شد.

کتیبه های سنگی باستانی گنجنامه در مسیر یکی از شاخه های اصلی راه شاهی قرار داشت که در زمان هخامنشیان پایتخت تابستانی شاهان هخامنشی را به غرب و جنوب کشور متصل می کرد و یکی از شلوغ ترین و امن ترین جاده های دوران باستان

در این مکان کتیبه داریوش بزرگ در سمت چپ و کتیبه خشایارشاه در سمت راست و کمی پایین تر از کتیبه اول قرار دارد.

بر اساس آمار اعلام شده؛ کتیبه های تاریخی گنجنامه بعد از غار علیصدر بیشترین بازدیدکننده را در روزهای مختلف سال دارد و همواره با استقبال خوب گردشگران و مسافرانی که به همدان سفر کرده اند بوده است.

توضیحات معاونت میراث در خصوص حفاظت از کتیبه ها

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با ابراز تأسف از این حادثه ناخوشایند گفت: گروهی برای بررسی تخریب کتیبه ها و همچنین رفع اثر به گنجنامه اعزام شده اند.

حمیدرضا حیدری گفت: مهرماه امسال پس از صعود جوانی به کتیبه های گنجنامه در همدان، محل را حصارکشی کردیم و منطقه دوربین دارد اما دیگر نمی دانیم چگونه از آن محافظت کنیم و کاری نمی توان کرد.

وی افزود: نیروهای شهرداری همدان از طریق دوربین های مداربسته در حال بررسی وضعیت هستند و در این زمینه پیگیری قانونی خواهیم کرد.

حیدری ابراز امیدواری کرد که تخریب کتیبه گنجنامه برداشته شده و به حالت قبل بازگردد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=231819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.