افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 10 October , 2024
1

تاکید قالیباف بر لزوم اجرای قراردادهای تجاری تهران و دوشنبه

  • کد خبر : 391852
تاکید قالیباف بر لزوم اجرای قراردادهای تجاری تهران و دوشنبه

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیممحمدباقر قالیباف و هیأت پارلمانی همراه وی با حضور در ساختمان دولت دوشنبه با محمدطاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان و هیئت پارلمانی این کشور دیدار و گفتگو کردند. قالیباف در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان تصریح کرد: مردم ایران و تاجیکستان به دلیل […]

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیممحمدباقر قالیباف و هیأت پارلمانی همراه وی با حضور در ساختمان دولت دوشنبه با محمدطاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان و هیئت پارلمانی این کشور دیدار و گفتگو کردند.

قالیباف در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان تصریح کرد: مردم ایران و تاجیکستان به دلیل ریشه فرهنگی، مذهبی و زبانی خود احساس نزدیکی می کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر ادامه داد: در سال های اخیر روابط ایران و تاجیکستان عمیق تر شده و توسعه روابط دو کشور گسترش یافته است.

قالیباف با بیان اینکه امیدواریم روابط دو کشور در سال های آینده توسعه بیشتری پیدا کند، ادامه داد: مجالس واقعاً می توانند نقش مهمی در این امر ایفا کنند.

وی با بیان اینکه در مجلس دوازدهم گروه های دوستی و پارلمانی تشکیل شده است، افزود: در واقع این گروه ها در تلاش برای توسعه روابط با کشورهای دیگر هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر با بیان اینکه ظرفیت های زیادی بین دو کشور ایران و تاجیکستان وجود دارد، گفت: معتقدم باید همکاری های زیادی بین دو کشور ایجاد شود. همچنین باید تاکید کنم که فعالیت های بین پارلمانی دو کشور در سطح خوبی است و گروه های دوست کشور با یکدیگر در تماس هستند.

قالیباف با تاکید بر اینکه گروه دوستی ایران و تاجیکستان می تواند برنامه کاری مناسبی را ایجاد کند، گفت: گروه های دوستی می توانند باعث توسعه همکاری ها شوند.

رئیس شورای اسلامی کشور با اشاره به امضای سند همکاری ایران و تاجیکستان گفت: در حال حاضر برخی از این اسناد عملیاتی و برخی دیگر اجرایی نشده است، بنابراین تلاش می کنیم این اسناد را اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سال 1400 حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان 120 میلیون دلار بود اما اکنون این حجم به 300 میلیون دلار رسیده و رشد خوبی را شاهد بوده ایم.

رئیس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال هنوز در این بخش تا رسیدن به نقطه درستی که باید در حوزه اقتصادی داشته باشیم راه زیادی در پیش داریم.

وی با بیان اینکه ایران و تاجیکستان قطعا می توانند روابط خود را توسعه دهند، گفت: حتی اگر دو مجلس نیاز به تصویب قانون توسعه روابط داشته باشند، این موضوع قابل بررسی است.

رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به مسائل مربوط به توسعه حمل و نقل دو کشور تاکید کرد: موضوعات مرتبط با حمل و نقل بسیار مهم است و باعث تقویت حوزه حمل و نقل و گردشگری می شود.

قالیباف در ادامه به مسائل مربوط به صلح و امنیت پایدار در منطقه پرداخت و تصریح کرد: ایران و تاجیکستان هر دو در مجاورت افغانستان قرار دارند. با توجه به مسائل مربوط به قاچاق مواد مخدر و اسلحه و همچنین مسائل تروریستی و حوادث تلخ رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان، کشورهای اسلامی و بشریت باید همکاری کنند. بنابراین کشورهای منطقه و مسلمان به ویژه ایران و تاجیکستان باید در این راستا برای حل مشکلات متحد شوند.

وی تصریح کرد: اگر این موارد در مسیر درست قرار نگیرد امنیت پایدار را تحت تاثیر قرار می دهد.

در ادامه این دیدار، محمدطاهر ذاکرزاده، رئیس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان، ضمن خیرمقدم به قالیباف، رئیس شورای اسلامی و همچنین هیئت پارلمانی که وی را در سفر به تاجیکستان همراهی می کردند، گفت: مردم ایران و تاجیکستان یک مذهب و یک زبان دارند.»

وی با بیان اینکه باید تلاش شود تا روابط ایران و تاجیکستان به سطح بالایی برسد، ادامه داد: همواره تلاش می کنیم اسناد امضا شده بین دو کشور موثر و عملیاتی شود.

رئیس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان تصریح کرد: ایران و تاجیکستان توانمندی های بالایی دارند و پیگیری تعاملات ایران و تاجیکستان مهم است.

ذاکرزاده گفت: خیلی دوست داریم تعامل بین پارلمانی در سطح بسیار خوبی باشد.

دکتر قالیباف فتح الله طوسلی رئیس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امیراد، روح الله عباسپور و هادی محمدپور نمایندگان مجلس را در این سفر همراهی می کنند.

امروز و فردا مراسم «سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» در دوشنبه برگزار می شود و قالیباف در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=391852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.