افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

تاریخچه واگذاری دانای شمالی به استان اصفهان

  • کد خبر : 315692
تاریخچه واگذاری دانای شمالی به استان اصفهان

به گزارش خبرآنلاین، حسن اکبری درباره حواشی ایجاد شده در خصوص مدیریت بخش شمالی پارک ملی دنا گفت: مجموعه دنا اعم از پارک ملی و مناطق حفاظت شده اطراف آن سال هاست که هم از نظر پوشش گیاهی حفاظت شده است. و جانوران فضای بسیار ارزشمندی است. قسمتی از کوه پایه حوضه شمالی منطقه دنا […]

به گزارش خبرآنلاین، حسن اکبری درباره حواشی ایجاد شده در خصوص مدیریت بخش شمالی پارک ملی دنا گفت: مجموعه دنا اعم از پارک ملی و مناطق حفاظت شده اطراف آن سال هاست که هم از نظر پوشش گیاهی حفاظت شده است. و جانوران فضای بسیار ارزشمندی است. قسمتی از کوه پایه حوضه شمالی منطقه دنا معروف به “پادنا” به سمت سمیرم است که سال هاست شکار ممنوع بوده اما به دلایلی موفق به ارتقای سطح آن نشده ایم. از یک منطقه حفاظت شده بخشی از این ارتفاعات مستقیماً به زیستگاه های اصلی دنا متصل است و حیات وحش دنا در فصول سرد سال بین این منطقه و پارک ملی دنا تردد می کند.

مهر در مطلبی مطبوعاتی نوشت: وی ادامه داد: این موضوع (تبدیل نشدن منطقه شکار پادنا به منطقه حفاظت شده) همواره یکی از نقاط ضعف مجموعه دانا بود و به همین دلیل در مناطقی از شمال حفاظت کافی وجود نداشت. . دامنه های ارتفاعات دانا باعث آسیب به تنوع زیستی منطقه می شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه قبلا تلاش هایی برای ارتقای سطح این منطقه انجام شده بود اما نتیجه ندادند، گفت: دلیل شکست تلاش ها این بود که مدیریت شده در استان اصفهان و پیگیری این موضوع باید از طریق ادارات کل منابع طبیعی، اداره کل حراست و سایر نهادهای استان اصفهان انجام می شد و در این موارد پاسخ مثبتی نداده بودند. سال ها.

اکبری اضافه کرد: در دولت سیزدهم تلاش کردیم این قسمت را به منطقه حفاظت شده تبدیل کنیم و نقصی که ضلع شمالی پارک ملی دنا را آسیب پذیر کرده بود برطرف کنیم. در این زمینه رایزنی هایی انجام شد، استان اصفهان همکاری بسیار خوبی داشت و در نهایت توانستیم برای ارتقای سطح 35 هزار هکتاری پادنا که زیستگاه بسیار خوب و پشتوانه ارزشمندی برای پارک ملی دنا محسوب می شود، به توافق برسیم.

وی ادامه داد: این موضوع را به شورای عالی محیط زیست بردیم و جمعی از همکاران استان اصفهان و استاندار نیز در آنجا حضور داشتند. استاندار اصفهان در این جلسه گلایه کرد که بخش هایی از شهر سمیرم که جزو مجموعه حفاظتی دانا است دارای یکسری معضلات اجتماعی است و این نحوه مدیریت منطقه حفاظت شده باعث عدم همکاری مردم و مشکلاتی شده است. بوجود آمد. وی در همین راستا از شورا خواست تا بخشی از اراضی استحفاظی که در اصفهان قرار دارد و توسط مرجع ذی صلاح استان کهگیلویه حفاظت نمی شود در قالب گروه حمایت از حفاظت استان اصفهان مدیریت شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ارگان های مختلف در مورد موضوعات مطرح شده در شورای عالی محیط زیست نظر خود را می دهند و تنها نظر محیط زیست نیست، گفت: جمع بندی این جلسه مطرح شد. که توسط رئیس جمهور شهید برگزار شد، همان موضوعات قبلاً از سوی استاندار اصفهان مطرح شده بود و در نهایت این مصوبه طبق روال گذشته تصویب و ابلاغ شد، اما اگر بخواهیم مدیریت مناطق آزاد شده خود را به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار کنیم، طبیعتا داریم. قوانین خودمان و در جلسه ای با کارشناسان و مدیران استان ها بررسی خواهیم کرد که چگونه اداره باید انجام شود تا کمترین آسیب به مدیریت یکپارچه منطقه وارد شود و وظایف هر اداره کل چیست.

اکبری تصریح کرد: طبق معمول در این مورد نیز جلساتی برگزار کردیم که متاسفانه همکاران کهگیلویه و بویراحمد به دلایلی از جمله آتش سوزی در مناطق و بیماری ها در جلسات شرکت نکردند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ مصوبه ای از این جلسات به استان ها ابلاغ نکرده ایم، گفت: در واقع پاسگاه ها همچنان به استان کهگیلویه واگذار می شود و مدیریت توسط آنها انجام می شود اما متاسفانه همکاران ما در استان های استان کهگیلویه و بویراحمد موضوع را به رسانه ها کشاند و یکسری اطلاعات نادرست مطرح شد و همین موضوع باعث ایجاد ذهنیت منفی در این زمینه شد. از طرفی همکاران ما از اداره کل اصفهان نیز با رسانه ها مکاتبه کردند و موضوع را کنار گذاشتند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در حال حاضر به صراحت اعلام می کنم که در جلسات کارشناسی مشکلی ابلاغ نشده و تغییری در مدیریت منطقه ایجاد نشده است. در واقع مصوبه شورای عالی محیط زیست وجود دارد اما هنوز به استان ها ابلاغ نکرده ایم و موضوع باید از نظر فنی بررسی شود.

اکبری خاطرنشان کرد: مهمترین بردی که محیط زیست در این امر پس از سال ها به دست آورد ارتقای سطح پادنا بود که پشتوانه مهمی برای پارک ملی دنا است اما متاسفانه همکاران ما این موفقیت را به یک دغدغه تبدیل کردند به حاشیه راندن این مشکل

وی در پایان تصریح کرد: اگر از منظر ملی به آن نگاه کنیم این موضوع می تواند نقطه عطفی برای حفاظت بهتر از حیات وحش در مخزن دنا شمالی باشد.

من باید بگویم؛ اردیبهشت ماه امسال شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور شهید مصوبه واگذاری منطقه شکار ممنوع پادنا به استان اصفهان و جداسازی آن از کهگیلویه و بویراحمد را تصویب کرد.

این منطقه که در مجاورت پارک ملی دنا قرار دارد بخشی از آن در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و قسمتی دیگر در استان اصفهان واقع شده است. این منطقه از سال 69 تحت حفاظت اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است اما ظاهرا بر اساس این مصوبه مدیریت آن به استان اصفهان می رسد.

پس از مطرح شدن این مصوبه در رسانه ها و فضای مجازی، شایعات زیادی پیرامون آن شکل گرفته است. حواشی که به مسئولان ادارات محیط زیست دو استان تعمیم یافته است. وسعت این نوارها به حدی پیش رفته است که ساکنان کهگیلویه و بویراحمد اجرای این پروژه را توطئه ای برای سدسازی و خشکاندن کوهرنگ می دانند.

233217

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=315692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.