افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
0

تاثیر شهادت سید حسن نصرالله بر گرانی آهن

  • کد خبر : 378617
تاثیر شهادت سید حسن نصرالله بر گرانی آهن

به گزارش بازار به نقل از قیمت آهن: بعد از ظهر روز 6 مارس 1403 ارتش اسرائیل با بمب های سنگ شکن به ساختمانی در حومه بیروت در لبنان حمله کرد. به گزارش رسانه های اسرائیلی، این عملیات برای ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان انجام شد، اما هنوز مشخص نیست که آیا […]

به گزارش بازار به نقل از قیمت آهن: بعد از ظهر روز 6 مارس 1403 ارتش اسرائیل با بمب های سنگ شکن به ساختمانی در حومه بیروت در لبنان حمله کرد. به گزارش رسانه های اسرائیلی، این عملیات برای ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان انجام شد، اما هنوز مشخص نیست که آیا این عملیات موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

با در نظر گرفتن افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و تشدید جنگ بین اسرائیل و لبنان که با دخالت کشورهایی مانند عراق و یمن نیز همراه بود، این سوال مطرح می شود که این تغییرات چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد داشت. آهن؟ آیا قیمت سنگ آهن پس از طی یک دوره ثبات نسبی، جهش بی سابقه ای را تجربه خواهد کرد یا شوک قیمتی در بازار سنگ آهن تنها چند روز ادامه خواهد داشت؟

تاثیر ترور سید حسن نصرالله بر بازار جهانی

عموماً هر اتفاقی که بر وضعیت آرام جامعه یا منطقه تأثیر بگذارد باعث می شود اهرم فشار روانی وارد عمل شود و اگرچه نقش مستقیمی در بازار ندارد اما باعث افزایش قیمت ها می شود.

اما وقایع اخیر در خاورمیانه، یعنی جنگ اسرائیل و لبنان و به ویژه حمله هوایی اسرائیل به مناطقی از بیروت که با هدف ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان انجام شد، علاوه بر این. با متشنج شدن فضای روانی، تنش ها در خاورمیانه و احتمالاً ورود کشورهای عربی افزایش خواهد یافت. عراق شب گذشته با ارسال پهپادهای رزمی به طور مستقیم به مواضع جنوب سرزمین های اشغالی حمله کرد.

با توجه به اینکه در این شرایط قیمت جهانی طلا و نفت از یک سو و برابری دلار و ریال از سوی دیگر تغییر می کند، تحلیل آینده بازار دشوار است. اما به طور کلی می توان پیش بینی کرد که قیمت کالاهای مصرفی رشد کرده و روند صعودی داشته باشد. این افزایش قیمت بر بازار آهن نیز تاثیر خواهد گذاشت.

واکنش بازار آهن به شهادت سید حسن نصرالله

واکنش بازار سنگ آهن ایران به جنگ اسرائیل و لبنان و افزایش درگیری ها در منطقه خاورمیانه احتمالاً باعث افزایش قیمت می شود. با توجه به ترور دبیرکل حزب الله لبنان و ادعای برخی رسانه ها مبنی بر شهادت سید حسن نصرالله، تاثیر افزایش قیمت از صبح امروز 16 مهرماه از ساعت 14:03 آغاز شد.

در اولین واکنش بسیاری از کارخانه های آهن ایران از ارائه قیمت جدید خودداری کردند و فروش محصولات خود را به تاخیر انداختند.

این موضوع در کنار تداوم تقاضا برای پروژه های ساخت و ساز مسکن، طبیعتا افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت، به ویژه اینکه بازار طلا در این روز کاری رکورد افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمت طلای 18 عیار به ازای هر رد 4 میلیون و 20 هزار تومان است. گرما نرخ دلار نیز از این تغییرات در امان نبود و با افزایش بیش از 10 هزار ریالی از مرز 61 هزار تومان گذشت.

بورس تهران با افت 8 هزار و 175 واحدی شاخص کل مواجه شد و به رقم 2 میلیون و 146 هزار و 848 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با کاهش 1573 واحدی در پایان معاملات روز شنبه روی عدد 705424 واحد قرار گرفت.

در پی کاهش عرضه آهن در برخی کارخانه ها و تداوم تقاضا و تنش بازار، قیمت آهن با کاهش نسبی همراه شد. به عنوان مثال قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان (ذوبی) 30 پس از حوادث لبنان به روند افزایشی خود ادامه داد و به قیمت 16300000 تومان رسید و افزایش نسبی قیمت را به ثبت رساند.

تاثیر شهادت سید حسن نصرالله بر گرانی آهن

همچنین قیمت میلگرد که یکی از پرمصرف ترین محصولات بازار آهن است، در پی انتشار خبر ترور سید حسن نصرالله افزایش چشمگیری داشت. نمودار قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان که در تصویر زیر مشاهده می کنید به وضوح تغییر قیمت کیلویی 400 تومان را نسبت به روز گذشته نشان می دهد.

تاثیر شهادت سید حسن نصرالله بر گرانی آهن

اگر تنش ها ادامه پیدا کند، آهن گران می شود

در نهایت، کاملاً واضح است که با ادامه تنش ها در منطقه و گسترش دامنه جنگ بین حزب الله و اسرائیل، ایران نیز ممکن است وارد این درگیری ها شود و در این صورت قیمت تمام آهن آلات و محصولات فولادی به دنبال آن شود. افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کنند.

اما پاسخ به این سوال که این افزایش قیمت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چه تاثیری بر صنعت، خودرو و مسکن خواهد داشت، سوالی است که هنوز برای پاسخ به آن زود است. باید منتظر ماند و دید که وضعیت در منطقه چگونه پیش می رود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=378617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.