افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

تاثیر استرس بر درمان سرطان سینه

  • کد خبر : 373723
تاثیر استرس بر درمان سرطان سینه

آفتاب نیوز: امروزه بیماری های زیادی وجود دارد که سبک زندگی انسان می تواند نقش مهمی در آنها ایفا کند. تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات، مصرف الکل یا کم تحرکی از جمله مواردی هستند که می توانند بر شروع یا پیشگیری از بیماری ها تأثیر بگذارند. سرطان سینه در زنان نیز از جمله این بیماری هاست. […]

آفتاب نیوز:

امروزه بیماری های زیادی وجود دارد که سبک زندگی انسان می تواند نقش مهمی در آنها ایفا کند. تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات، مصرف الکل یا کم تحرکی از جمله مواردی هستند که می توانند بر شروع یا پیشگیری از بیماری ها تأثیر بگذارند. سرطان سینه در زنان نیز از جمله این بیماری هاست. عوامل زیادی می تواند به پیشگیری یا درمان این بیماری کمک کند که خانم ها با مشاهده آنها در زندگی روزمره می توانند از آنها پیشگیری کنند یا در صورت ابتلا به این بیماری با اعمال یک سری نکات مهم در زندگی روزمره خود به روند درمان کمک کنند. افراد جامعه باید به زندگی عادی خود ادامه دهند. در همین راستا با دکتر نجمه باقرحسینی، فلوشیپ فوق تخصص جراحی انکوپلاستیک (سرطان) و عضو دائمی انجمن علمی جراحان پستان ایران گفت وگویی انجام داده ایم که در قسمت دوم و آخر آن را تقدیم حضورتان می کنیم:

نقش بارداری در پیشگیری از سرطان سینه چیست؟

بارداری در زنانی که از شرایط روحی و خانوادگی خوبی برخوردار هستند، می تواند بر سلامت آنها تأثیر مثبت بگذارد. علاوه بر این، بارداری دیررس می تواند یک عامل خطر برای سرطان سینه در نظر گرفته شود. زیرا تکمیل کامل 9 ماهه بارداری و رسیدن جنین به مرحله بلوغ نهایی منجر به بلوغ سلول های سینه می شود. این بلوغ سلولی خطر ابتلا به سرطان، خطاهای ژنتیکی و آسیب احتمالی به DNA سلول های پستان را کاهش می دهد. هر عضوی که نابالغ باقی بماند، مستعد اشتباهات زیادی در تولید سلول‌های جدید است که در نهایت می‌توانند به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.

علاوه بر این، به مادران توصیه می شود که حداقل دو سال پس از زایمان به نوزاد خود شیر دهند. در دوران شیردهی، چرخه های قاعدگی ممکن است متوقف شود و تأثیر هورمون های زنانه بر سینه کاهش یابد. زیرا بیش از حد این هورمون ها می تواند سلول های سینه را مستعد تغییرات ناخواسته کند. علاوه بر این، در طول شیردهی، مجاری شیر تحت تمایز کافی قرار می گیرند. به طور کلی، هر سلولی که به تمایز کافی دست یابد، کمتر در معرض خطا و آسیب پذیری قرار دارد.

تغذیه تا چه حد می تواند در بروز سرطان سینه موثر باشد؟

عوامل تغذیه ای ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ایفا کنند، به ویژه با کاهش مصرف چربی های ناسالم. توصیه می شود از چربی های سالم مانند روغن زیتون استفاده کنید، زیرا این چربی ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می کند.

مصرف فیبر، سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی باید افزایش یابد. علاوه بر این، ما به زنان توصیه می کنیم از مکمل های ویتامین D استفاده کنند و سطح ویتامین D سرم خود را به طور مرتب کنترل کنند. اگر سطح ویتامین D کمتر از حد مطلوب باشد، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین D را تجویز کند، زیرا این ویتامین نقش موثری در کنترل متابولیسم سلول های سرطانی دارد.

برای زنان مبتلا به سرطان سینه، مصرف ویتامین E و C نیز می تواند به کاهش احتمال عود بیماری کمک کند. همچنین مصرف متعادل گوشت قرمز و استفاده از ماهی در رژیم غذایی توصیه می شود.

عوارض نوشیدن چای و قهوه برای خانم ها چیست؟

ما باید مصرف چای و قهوه را در رژیم غذایی خود متعادل کنیم. مصرف زیاد چای و قهوه در برخی از خانم ها به دلیل داشتن بافت غده ای بیشتر در سینه ها و یا به دلیل وجود تغییرات فیبروکیستیک می تواند باعث ناراحتی، درد مزمن و مبهم در ناحیه سینه شود. با این حال، یک فنجان قهوه روزانه هیچ مشکلی برای اکثر زنان ایجاد نمی کند.

چگونه می توانید با تغییر سبک زندگی خود به درمان سرطان سینه کمک کنید؟

در صورت تشخیص سرطان سینه در خانمی، این بیماری دارای زیرگروه های بیولوژیکی مختلفی است که برای هر کدام درمان های پزشکی و علمی خاصی وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به سرطان سینه باید حتماً سعی کنند وزن خود را کنترل کنند، زیرا چربی اضافی در بدن به معنای افزایش هورمون های زنانه است که باید کنترل شود. مخفف هورمون های زنانه، استروژن و پروژسترون است که می تواند به رشد مجدد سلول های سرطانی کمک کرده و به آنها فرصتی برای رشد بدهد. بنابراین کاهش چربی بدن و کنترل وزن بسیار مهم است.

علاوه بر این، اکیداً توصیه می شود که مصرف الکل و سیگار را ترک کنید و به طور منظم ورزش کنید. ورزش علاوه بر اینکه به سلامت جسمانی کمک می کند، بر روحیه بیمار نیز تأثیر مثبت می گذارد و به او اجازه می دهد با انرژی بیشتری به زندگی و فعالیت های روزانه خود ادامه دهد. این تغییرات سبک زندگی می تواند به بهبود وضعیت زنان مبتلا به سرطان سینه به عنوان مکمل درمان های علمی کمک کند.

روحیه فرد تا چه اندازه می تواند در روند درمان موثر باشد؟

بدون شک زمانی که فرد از بیماری خود مطلع می شود، دچار استرس و فشار روانی زیادی می شود. بیمار حق دارد مراحل مختلفی از ناراحتی و شوک را تجربه کند. بسیار مهم است که بیمار با کمک اطرافیان یا حتی جلسات مشاوره سعی کند این دوران را به خوبی پشت سر بگذارد و با روحیه و اراده ای تازه به زندگی ادامه دهد.

در مورد سرطان سینه، پیشرفت های علمی بسیار مهمی در زمینه درمان وجود دارد و افق های جدیدی به روی بیماران گشوده شده است. اصولاً وقتی برای هر مشکلی راه حلی وجود داشته باشد، نگرانی ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
بدون شک استرس رابطه مستقیمی با افزایش سطح کورتیزول در خون دارد که به هورمون استرس معروف است. با افزایش میزان استرس و کنترل آن در فرد، سطح کورتیزول در بدن افزایش می یابد و بدن تعادل و خود تنظیمی را از دست می دهد. در نتیجه سیستم ایمنی ضعیف شده و توانایی بدن برای مقابله با سلول های غیر طبیعی کاهش می یابد. این وضعیت می تواند باعث فرار سلول های بیشتری از کنترل سیستم ایمنی شود که بدون شک پیامدهای منفی بیشتری دارد. این وضعیت خوبی نیست. بنابراین باید به بیماران گفت که ما ناراحتی و نگرانی آنها را کاملا درک می کنیم و می دانیم که حق دارند ناراحت شوند. اما باید به خاطر داشته باشید که راه حل هایی وجود دارد، بنابراین با بالا نگه داشتن روحیه، روند درمان بسیار بهتر پیش می رود و اثرات درمان افزایش می یابد. مطالعات متعدد نشان داده اند که آرامش، از جمله از طریق دعا، می تواند تأثیر مثبت قابل توجهی بر روند درمان داشته باشد و به بهبود سریعتر بیماران کمک کند.

تاثیر تشخیص زودهنگام بر روند درمان سرطان سینه چیست؟

سرطان به عنوان یکی از معضلات بهداشت عمومی جهانی باعث مرگ و ناتوانی در بسیاری از افراد می شود. از این رو، تلاش های جهانی همواره بر پیشگیری از بروز این بیماری و یا تشخیص زودهنگام آن در مراحل اولیه متمرکز بوده است تا درمان موثرتری ارائه شود. همین اصل در مورد سرطان سینه نیز صدق می کند. به همین دلیل برنامه های تشخیص سرطان سینه اجرا شده است. طبق توافقات بین المللی، متخصصان این حوزه توصیه می کنند که همه خانم ها در یک محدوده سنی خاص تحت نظر جراح سینه باشند و به صورت دوره ای معاینه شوند. به زنان آموزش داده می شود که چگونه سینه های خود را هر سه ماه یکبار معاینه کنند و هر سال برای معاینه دقیق تر به جراح سینه مراجعه کنند. علاوه بر این، از روش های پاراکلینیکی مانند ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام استفاده می شود.

تشخیص زودهنگام در سرطان پستان بسیار مهم است زیرا می تواند به بیماران عمر طولانی بدهد و در بسیاری از موارد زنان مبتلا به این بیماری می توانند به طول عمر طبیعی خود ادامه دهند. با توجه به استانداردهای بین المللی که در ایران رعایت می کنیم، توصیه می شود همه خانم های 52 سال به بالا هر سه ماه یک بار سینه های خود را معاینه کنند و سالی یک بار به جراح سینه مراجعه کنند. در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری در این معاینات، باید سریعاً با پزشک مشورت شود.

از 40 سالگی علاوه بر معاینات دوره ای، ماموگرافی به عنوان یک روش تشخیصی پایه انجام می شود. در صورت لزوم از سونوگرافی یا سایر روش های تشخیصی نیز استفاده می شود. سابقه خانوادگی یکی از عواملی است که قابل تغییر نیست، اما در افرادی که سابقه خانوادگی دارند گاهی توصیه می شود حتی قبل از 40 سالگی از روش های تصویربرداری استفاده کنند.

برای جمعیت عمومی، ماموگرافی اولیه باید از سن 40 سالگی انجام شود. سپس بر اساس معاینه و تشخیص پزشک، توالی ماموگرافی می تواند سالانه، دوسالانه یا حتی سه ساله باشد.

توصیه مهم من به خانم ها این است که امتحانات منظم خود را جدی بگیرند. پیگیری منظم معاینات توسط بیمار و پزشک می تواند در صورت بروز تغییرات، امکان درمان زودهنگام را فراهم کند. درمان به موقع نه تنها سلامت بیمار را تضمین می کند، بلکه می تواند ثبات و ثبات یک خانواده را نیز حفظ کند. در نهایت، تمام درمان های موجود برای سرطان سینه امیدوارکننده هستند. بنابراین اعتماد به پزشک و پیگیری منظم می تواند مثمر ثمر باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.