افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
1

تابستان امسال نیروگاه های تجدیدپذیر نیامد بازگشت تاریکی به خیابان ها و معابر پایتخت

  • کد خبر : 287676
تابستان امسال نیروگاه های تجدیدپذیر نیامد بازگشت تاریکی به خیابان ها و معابر پایتخت

بازار؛ گروه آب و انرژی: امروز تغییر ساعت اداری کارمندان دولت آغاز شد. به منظور مدیریت مصرف برق و اصلاح تردد بار، ساعت کاری کارکنان از 24 خرداد لغایت 24 شهریور از ساعت 6 الی 13 خواهد بود. همزمان با تغییر ساعت کاری ادارات، محدودیت های برق رسانی به صنایع نیز آغاز شد و تاریکی […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: امروز تغییر ساعت اداری کارمندان دولت آغاز شد. به منظور مدیریت مصرف برق و اصلاح تردد بار، ساعت کاری کارکنان از 24 خرداد لغایت 24 شهریور از ساعت 6 الی 13 خواهد بود. همزمان با تغییر ساعت کاری ادارات، محدودیت های برق رسانی به صنایع نیز آغاز شد و تاریکی به خیابان ها و معابر بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله تهران بازگشت. با این سخنان می توان بیان کرد که دولت سیزدهم نتوانست مشکل عدم تعادل برق را حل کند و این بحران همچنان اقتصاد کشور را تهدید می کند.

صالحی: قرار بود نیروگاه 4500 مگاواتی انرژی های تجدیدپذیر قبل از پیک امسال به بهره برداری برسد و حتی مسئولان ستبا و وزارت نیرو بارها از برگزاری مناقصه این نیروگاه ها خبر دادند. اما متأسفانه به دلیل نامشخص بودن وضعیت قراردادها و نحوه پرداخت آن، تکمیل نشده است.

حمیدرضا صالحی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به هدف گذاری در دولت سیزدهم برای افزایش 40 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق، به بازار گفت: قرار است 4500 مگاوات نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر به بهره برداری برسد. . بهره برداری قبل از پیک امسال و حتی مسئولان ستبا و وزارت نیرو بارها از برگزاری مناقصه این نیروگاه ها خبر داده اند. اما متأسفانه به دلیل نامشخص بودن وضعیت قراردادها و نحوه پرداخت آن، تکمیل نشده است.

وی ادامه داد: تداوم اختلافات و عدم افزایش کافی ظرفیت تولید برق نشان می دهد که توافقات و وعده های داده شده چندان محکم نیست و نمی توان انتظار زیادی داشت.

صالحی در ادامه سخنان خود به تداوم چالش های صندوق توسعه ملی و فعالان صنعت برق اشاره کرد و ادامه داد: برای حل مشکل عدم تعادل برق تنها یک دستگاه و یک وزارتخانه کاری از دستشان بر نمی آید و قوی و قوی وجود دارد. اراده در دولت و دولت. در حال حاضر مشخص نیست که صندوق توسعه ملی تا چه حد حاضر به حمایت از فعالان این حوزه است. البته این بلاتکلیفی نیز ناشی از اشتباه محاسباتی وزارت نیرو و تعیین اجباری و غیر واقعی قیمت برق است. زیرا این موضوع مانع از بازپرداخت تسهیلات ارزی دریافتی از صندوق توسعه ملی شده است.

هر سال بدتر از پارسال

صنعت کشور اولین قربانی عدم تعادل انرژی است، در زمستان گاز و در تابستان برق را قطع می کنند. این بخشی از اظهارات صالحی، فعال صنعت برق است.

وی با اشاره به چالش های پیش روی وزارت نیرو در تامین برق واحدهای صنعتی گفت: وضعیت تامین برق هفته گذشته نشان داد که امسال شرایط بدتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

در کشور ما صنایع برق با بالاترین قیمت خرید می کنند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها برق صنعتی با قیمت ارزان و حتی رایگان عرضه می شود، زیرا تامین برق در این بخش ارزش افزوده در کشور ایجاد می کند.

کمبود برق و عدم تعادل بین مصرف و تولید برق هر سال افزایش می یابد و ادامه داد: متاسفانه در کشور ما صنایع در اولویت مطلق برق قرار دارد. این در حالی است که در کشورهای دیگر داستان کاملا برعکس است.

این کارشناس انرژی در ادامه سخنان خود به قیمت غیر واقعی برق در کشور اشاره کرد و افزود: در کشور ما صنعت برق با بالاترین قیمت خریداری می شود. این در حالی است که در بسیاری از کشورها برق صنعتی با قیمت ارزان و حتی رایگان عرضه می شود، زیرا تامین برق در این بخش منجر به ایجاد ارزش افزوده در کشور می شود.

تقاضای کشاورزان: برق را به خانه های ما قطع کنید، اما به مزارع خیر

وی با اشاره به اهمیت برق رسانی در بخش صنعت و کشاورزی ادامه داد: برخی از کشاورزان حتی طوماری را امضا کردند و در آن اعلام کردند که حاضرند برق خانه های خود را قطع کنند اما برق مزارع کشاورزی آنها قطع می شود. خاموش به طور پایدار عرضه می شود. زیرا هرگونه بی ثباتی در این بخش باعث از بین رفتن تولید و درآمد می شود.

طبق قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، صنایع نباید در اولویت برق قرار گیرند و اگر این اتفاق بیفتد باید خسارت وارده به آنها جبران شود، اما در کشور این قانون در سال های اخیر اجرا نشده است.

صالحی همچنین اقدام دولت مبنی بر قطع برق صنایع را غیرقانونی دانست و گفت: طبق قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، صنایع نباید در اولویت قطعی برق قرار گیرند و در صورت وقوع باید خسارت وارده به آنها وارد شود. جبران کرد. جبران شد، اما در کشور در سال های اخیر این قانون اجرا نشده است.

وی افزود: این کاهش ها یکی از مزیت های نسبی ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی که انرژی ارزان بود و به نوعی مشوق شناخته می شد را از بین برده است.

این عضو اتاق بازرگانی سپس از سیاست‌های یارانه‌ای که در دهه‌های اخیر اعمال شده و منجر به شکل‌گیری تقاضای بالا و بعضا غیرواقعی در این بخش شده است، انتقاد کرد و افزود: راه برون‌رفت از این وضعیت نیازمند تصمیم‌گیری است. در یک بازه زمانی مشخص 5 تا 10 ساله برای نجات کشور از سیاست های یارانه ای و رانتی ساخته شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی راهکارهای زیادی برای حل مشکل عدم تعادل انرژی ارائه کرده است که در صورت اجرایی شدن، مشکل عدم تعادل انرژی در کشور ظرف 2 تا 3 سال حل می شود، ادامه داد: دولت باید اجازه فعالیت نیروگاه های خصوصی را بدهد. برق خود را در بازار انرژی عرضه کند یا آن را صادر کند. از سوی دیگر نیروگاه های وابسته به دولت باید مسئولیت تامین برق بخش داخلی را بر عهده بگیرند. در واقع این کار انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری در صنعت برق ایجاد می کند و شاهد افزایش ظرفیت نیروگاه های کشور خواهیم بود.

بر اساس هدف تعیین شده قرار بود در دولت سیزدهم ظرفیت تولید برق در کشور 40 هزار مگاوات افزایش یابد. اما با توجه به اینکه کمتر از ۲ ماه از عمر این دولت باقی مانده به نظر می رسد این دولت نتوانسته مشکل کسری برق را حل کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=287676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.