افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

بی تفاوتی بازار به کاهش نرخ ارز فرزین در مدیریت بازار تنهاست!

  • کد خبر : 33712
بی تفاوتی بازار به کاهش نرخ ارز فرزین در مدیریت بازار تنهاست!

بازار؛ اسدالله خسروی: اگرچه قیمت ارز مدتی است کاهش یافته و زیر 50 هزار تومان باقی مانده است، اما مردم تاثیر این کاهش قیمت را بر معیشت خود احساس نمی کنند، زیرا قیمت بسیاری از کالاهای اساسی با وجود کاهش دلار در بازار افزایش یافته است. مرغ بالای 100000، گوشت حدود نیم میلیون تومان، ماهی […]

بازار؛ اسدالله خسروی: اگرچه قیمت ارز مدتی است کاهش یافته و زیر 50 هزار تومان باقی مانده است، اما مردم تاثیر این کاهش قیمت را بر معیشت خود احساس نمی کنند، زیرا قیمت بسیاری از کالاهای اساسی با وجود کاهش دلار در بازار افزایش یافته است. مرغ بالای 100000، گوشت حدود نیم میلیون تومان، ماهی تن 80000 تومان، بطری شیر 34000 تومان، نوشابه 25000 تومان، پنیر کیلویی 300000 تومان و افزایش شدید قیمت تمام شده خدمات همراه با روند صعودی قیمت قطعات خودرو، روند صعودی قیمت لوازم خانگی و غیره. شرایط و بازار متشنج نیست. حال سوال بسیاری از مسئولان این است; چرا بازار به حال خود رها می شود و وقتی یک سکه به نرخ ارز اضافه می شود، ناگهان قیمت ها در بازار افزایش می یابد، اما اکنون که نرخ ارز در حال کاهش است، تغییری در قیمت اجناس ایجاد نمی شود، زیرا با توجه به کاهش نرخ ارز باید کاهش یابد و شاید هم افزایش یافته است؟

ارز نیمه ارزانی که سهم تک تک افراد جامعه است برای واردات کالاهای اساسی و یا تامین مواد اولیه کارخانه ها به بازرگانان، بازرگانان و فعالان اقتصادی اختصاص می یابد، اما نتیجه این است که کالا باید با قیمت ارزان تری به دست مردم برسد و همچنان با نرخ ارز آزاد تهیه می شود.

دلار پایین آمد، قیمت ها بالا رفت!
از سوی دیگر ارز ارزان که سهم تک تک افراد جامعه است به بازرگانان، بازرگانان و فعالان اقتصادی برای واردات کالاهای اساسی یا تامین مواد اولیه کارخانه ها اختصاص می یابد، اما نتیجه این است که کالا باید با قیمت ارزان تری به دست مردم برسد، آیا باز هم باید با نرخ ارز آزاد تهیه شود؟ در چنین شرایطی نقش نهادهای نظارتی و نظارتی در بازار چیست و چرا در برخورد با واردکنندگانی که ارز ارزان می‌گیرند و محصولات وارداتی را با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسانند و همچنین گران‌فروشان به‌ویژه برخی برندهای صنایع تولیدی، اقدامات معناداری صورت نمی‌گیرد، به طوری که اکنون بسیاری از مردم به دلیل ضرورت این محصول مغذی و مهم بهداشتی را از سفره‌های خود کم یا حذف کرده‌اند؟
به هر حال اگر نرخ ارز ثابت است چرا قیمت ها در بازار بی ثبات است و مردم هر روز شاهد افزایش قیمت هستند؟ افزایش قیمت نشان می دهد که تخصیص ارز به جز منافع واردکنندگان و فعالان اقتصادی، تاثیر خاصی بر زندگی مردم ندارد و کاهش نرخ ارز به دلیل بی تاثیری آن در کاهش قیمت کالاها در بازار، دلگرم کننده نیست، چرا که اخیرا رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در پاسخ به سوالی از مسئولان دولتی این سوال را مطرح کرده است که چرا ارز ارزان در بازار عرضه می شود، اما باید شاهد افزایش نرخ ارز ارزان در بازار به واردکنندگان باشد.

جالب اینجاست که چرا نمایندگان مجلس مدتهاست نسبت به گرانی بی تفاوت بوده اند اما حالا طرفدار مردم هستند در حالی که کمر اقشار کم درآمد به خصوص قشر متوسط ​​جامعه زیر گرانی خم شده است.

کاهش نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاها در بازار ندارد.
آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص بی تاثیر بودن کاهش نرخ ارز در کاهش قیمت ها و دخالت برخی قانونگذاران در این پرونده گفت: تعجب برخی از قانونگذاران را دارم که پس از ماه ها اکنون به دلیل ناکارآمدی های اداری دولت به فکر مردم هستند و از معیشت مردم دفاع می کنند. آیا واقعا در ماه های اخیر خریدی از بازار نداشته اید یا از وضعیت قیمت هایی که روز به روز در حال افزایش هستند بی اطلاع هستید!؟ البته به جرأت می توانم بگویم؛ نمایندگان مجلس اولین افرادی هستند که با آگاهی کامل و اطلاعات دقیق دقیقا می دانند علت گرانی چیست و چرا نظارتی در بازار وجود ندارد اما زیاد وارد این موضوع نمی شوند.
وی با بیان اینکه همه می دانند با حذف سکه 4200 تومانی تورم افزایش یافته و قیمت ها در بازار افزایش زیادی پیدا کرده است، گفت: جالب است که چرا نمایندگان مجلس در این مدت نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده اند و اکنون در کنار مردم قرار گرفته اند در حالی که پشت اقشار کم درآمد جامعه به ویژه طبقه متوسط ​​جامعه زیر گرانی ها خم شده است. البته دولت قبل از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی اعلام کرده بود که با اجرای این طرح تورم آنچنانی رخ نمی دهد و کالاهای متاثر از این اقدام گران نمی شوند، اما این اتفاق نیفتاد، بنابراین در حال حاضر هزینه زندگی به گونه ای است که با توجه به رشد تورم و کاهش ارزش پول، اکثر مردم به سختی کار می کنند و هنوز نمی توانند رونق نسبی داشته باشند.

سوال اینجاست وقتی عمده ارز ارزان نیمایی به سمت واردات کالاهای اساسی و بخش تولیدی برای فرآوری مواد اولیه می رود، چرا باید قیمت ها این گونه افزایش یابد و مردم نیاز خود را با کالاهایی با نرخ ارز آزاد در بازار تامین کنند؟

10 درصد از حجم کل ارزها در بازار آزاد معامله می شود
بغزیان به رشد نرخ ارز ناشی از حذف ارز ترجیحی در کشور اشاره کرد و افزود: این مورد بازار را مختل کرد و قیمت دلار را به 60 هزار تومان رساند، ارزی که متقاضیان آن در بازار آزاد تنها 10 درصد هستند، در حالی که 90 درصد از حجم ارز موجود در بازارهای رسمی به بازرگانان، بازرگانان و بازرگانان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد می رسد. در بازار برای رفع نیازهای شما؟
این کارشناس اقتصادی علت تلاطم بازار و رشد قیمت ها را علاوه بر ناهماهنگی نهادها و دستگاه های دولتی در مدیریت صحیح بازار، عدم نظارت دقیق بر قیمت ها عنوان کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی کارنامه قابل قبولی در ارائه نرخ ارز دارد، اما پس از آن به دلیل عدم نظارت و نظارت بر مصرف و نظارت بر مصرف و نظارت مناسب بر بازار، به گونه ای است که مردم به سمت بازار ارز می رسند. متاسفانه کنترل دقیقی وجود ندارد. نیازهای مردم و جلوگیری از رشد نرخ ارز در بازار. این در حالی است که بازار توجهی به کاهش نرخ ارز ندارد و با وجود کاهش نرخ ارز همچنان روند صعودی قیمت ها ادامه دارد.

فرزین در مدیریت نرخ ارز و تثبیت بازار خوب عمل می کند و عملکرد مثبتی دارد اما در عواقب تخصیص ارز به گونه ای است که افزایش قیمتی در بازار نداشته باشد.

عملکرد مثبت بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز!
وی افزود: فرزین در مدیریت نرخ ارز و تثبیت بازار خوب عمل می کند و عملکرد مثبتی دارد اما با توجه به تبعات تخصیص ارز تنها است به گونه ای که افزایش قیمتی در بازار وجود ندارد، در این میان جای تعجب است که همکاری و هماهنگی بین نهادی برای ساماندهی وضعیت قیمتی در بازار دیده نمی شود. نمونه آن افت قیمت خودرو است، همه می دانند که وضعیت چگونه است، مثلاً قیمت خودرو کاهش یافته است، اما قیمت لوازم یدکی در بازار بسیار گران می شود و هیچ مسئولی پاسخگو نیست، این موضوع در حوزه لبنیات هم صدق می کند، زیرا تولیدکنندگان شیر برای عرضه موسسات دامی ارز ارزان دریافت می کنند، اما قیمت شیر ​​و مشتقات آن همچنان در حال افزایش است.
بر اساس این گزارش، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چندی پیش به سیاست های دولت در خصوص بازار ارز حمله کرد و گفت; باید بپرسید با توجه به اینکه چند ماه از سیاست ارز ترجیحی دوم توسط دولت می گذرد که هیچ تفاوتی با نرخ ترجیحی دولت قبل ندارد و همچنین با توجه به اینکه همه کالاهای اساسی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند، چرا باید مرغ کیلویی ۱۱۰ هزار تومان و گوشت کیلویی ۴۰۰ تومان باشد؟
با توجه به اظهارات دیرهنگام ابراهیمی مبنی بر سردرگمی بازار ارز و تبعات تخصیص ارز نیمه تمام به کالاهای اساسی چون تاثیری در کاهش قیمت ها در بازار نداشته است و در عین حال تثبیت نرخ ارز و کاهش قیمت آن، همچنان کالاهای موجود در بازار روز به روز گران می شوند و جامعه آنچنان سودی نبرده است که بازار ارز از قیمت مناسب برای واردات برخوردار شود. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=33712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.