افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

بیماری‌های شایع «دندان خرگوش» را بهتر بشناسید! • مجله اسمارتک نیوز

  • کد خبر : 53343
بیماری‌های شایع «دندان خرگوش» را بهتر بشناسید! • مجله اسمارتک نیوز

خرگوش‌ها را می‌توان در صدر لیست حیوانات خانگی محبوب قرارداد؛ خصوصاً برای کودکان که مجذوب این جونده ماجراجو و بامزه می‌شوند. این حیوانات تقریباً از قرون‌وسطی وارد رابطه نزدیکی با انسان‌ها شده‌اند و به‌عنوان پت انتخاب می‌شدند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گروه، دندان‌های بلند و آرواره‌های قدرتمندشان است که در چشم به‌هم‌زدنی همه چیز […]

خرگوش‌ها را می‌توان در صدر لیست حیوانات خانگی محبوب قرارداد؛ خصوصاً برای کودکان که مجذوب این جونده ماجراجو و بامزه می‌شوند. این حیوانات تقریباً از قرون‌وسطی وارد رابطه نزدیکی با انسان‌ها شده‌اند و به‌عنوان پت انتخاب می‌شدند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گروه، دندان‌های بلند و آرواره‌های قدرتمندشان است که در چشم به‌هم‌زدنی همه چیز را رنده می‌کنند! اگر شما هم از این حیوان کوچک نگهداری می‌کنید، لازم است نسبت به سلامت دهان و دندان آن‌ها آگاه باشید و از آن مراقبت کنید. در ادامه راهنمای کاملی درباره دندان خرگوش، بیماری‌های دندان خرگوش و روش‌های درمان به شما ارائه می‌دهیم.

ویژگی‌های خاص دندان خرگوش

شاید باورتان نشود، اما ساختار دهان و دندان خرگوش یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های طبیعت است! خرگوش‌ها هترودنت هستند، یعنی آن‌ها بیش از یک نوع دندان دارند. از سوی دیگر همچنین هیپسودونت هستند، یعنی دندان‌های عقب آن‌ها تاج بالایی برای جویدن دارد. علاوه‌برآن، خرگوش‌ها یک ویژگی دندانی دارند که به دندان‌هایشان اجازه می‌دهد تا زمانی که زنده هستند به رشد خود ادامه دهند!

داشتن تمام این ویژگی‌ها در قلمرو حیوانات بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است. نکته دیگر اینکه دندان‌های خرگوش، آردیکولار است، یعنی ریشه واقعی ندارند و مینای دندان در واقع در زیر خط لثه ایجاد می‌شود! خرگوش‌ها ۱۶ دندان‌شیری و ۲۸ دندان دائمی دارند. از این تعداد ۱۶ تا در فک بالا و ۱۲ تا در فک پایین قرار گرفته است.

 بیماری‌های دندان خرگوش

تا اینجا متوجه تفاوت ساختار دندان خرگوش شدیم. مانند هر جانور دیگری، حیات و فعالیت پویای خرگوش نیز به سلامت دندان‌هایش وابسته است. در ادامه شایع‌ترین مشکلات و بیماری‌های دندانی (مادرزادی یا طی حیات) که خرگوش‌ها به آن‌ها مبتلا می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

به‌هم ریختگی دندان خرگوش

این مشکل به دندان‌های ثنایا خرگوش(دندان‌های جلویی) مربوط می‌شود؛ ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی یا رژیم غذایی نامناسب، خود را نشان دهد. خرگوش‌ها مخصوصاً در معرض شکستگی دندان‌ها و همچنین شکستگی فک هستند. اگر این آسیب‌ها درمان نشوند یا به‌درستی درمان نشوند، ممکن است دندان‌ها با زاویه نامناسب رشد کنند و باعث ناهماهنگی شوند. ناهماهنگی‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند برای سلامت خرگوش بسیار خطرناک باشند. بااین‌حال، اگر مشکل زود تشخیص داده شود، دامپزشکان ممکن است بتوانند آن‌ها را از طریق روش‌های جراحی اصلاح کنند.

همچنین ممکن است به دلیل رشد بیش از حد دندان‌ها نامرتب شوند. این چالش تا حد زیادی از طریق رژیم غذایی مناسب قابل‌پیشگیری است، اما تروما یا نقایص مادرزادی ممکن است علی‌رغم تغذیه مناسب باعث ناهماهنگی یا رشد بیش از حد دندان خرگوش شود.

رشد بیش از حد دندان خرگوش

رشد بیش از حد دندان خرگوش

خرگوش‌هایی که به‌عنوان حیوان خانگی و دام زندگی می‌کنند در صورت عدم تغذیه مناسب در معرض خطر رشد بیش از حد دندان‌های ثنایا و گونه‌ها هستند. دندان‌های گونه ممکن است به حدی رشد کنند که در واقع زبان خرگوش را به دام بیندازند و تغذیه را دشوار یا حتی غیرممکن کنند.

برای جلوگیری از رشد بیش از حد دندان‌ها، خرگوش‌ها به مقدار نامحدودی یونجه و علف برای جویدن نیاز دارند. همچنین، در کنار این موارد می‌توانند سبزی‌ها و غلات دیگر را هم مصرف کنند. البته این غذاها باید به مقدار کم‌مصرف شوند و خرگوش‌ها نیازی به تغذیه همیشگی با هر نوع غلات ندارند. این نوع غذاها به‌جای حرکت معمولی جویدنی که خرگوش‌ها هنگام جویدن علف آن را پیش می‌گیرند، حرکت جویدن نادرست بالا و پایین را تقویت می‌کنند.

خرگوش‌هایی که با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، اغلب علائم چشمگیری نشان نمی‌دهند. مالکان آن‌ها باید مراقب کاهش اشتها، بی‌حالی، افتادن غذا از دهان، کاهش وزن، ترشح آب دهان، کاهش نظافت، بوی بد دهان، ترشحات بینی، کاهش مدفوع، تورم یا دندان‌قروچه باشند. اگر مشکوک هستید که خرگوش شما ممکن است درگیر چالش رشد بیش از حد دندان یا ناهماهنگی باشد، نیاز است که فوراً با یک متخصص دامپزشکی مشورت کنید. نکته بسیار مهم این است که از هر نوع درمان خانگی بپرهیزید.

درمان بیماری دندان خرگوش؛ پر هزینه و دردناک

دانستیم که ویژگی‌های خاص ساختاری دهان و دندان خرگوش چگونه است. بسیار مهم است که به‌عنوان مراقب این جوندگان کوچک همیشه نسبت به سلامت آن‌ها مسئولانه و آگاهانه رفتار کنید. به‌محض اینکه متوجه تغییری در رفتار حیوان شدید، حتماً او را نزد دامپزشک ببرید و پروسه درمان را شروع کنید. اگر خرگوش شما دچار عدم هماهنگی دندان، رشد بیش‌ازحد، آبسه یا چالش دیگری باشد، با نادیده‌گرفتن مشکل، برای خودتان هزینه‌تراشی می‌کنید و حیوان نیز رنج می‌کشد.

با چک‌کردن دوره‌ای دندان‌ها، ارائه سرگرمی‌های جویدنی، معاینه سالانه توسط دامپزشک و ایجاد روتین غذایی سالم، می‌توانید از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم، مواد غذایی تازه و فیبردار عامل پیشگیری‌کننده خرابی دندان خرگوش است. اما در بسیاری از مواقع همه چیز آن‌طور که برنامه‌ریزی کرده‌ایم پیش نمی‌رود. شما با مراجعه به سایت پتسی می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این حیوان و دندان‌هایش کسب کنید. همچنین، پتسی با همراهی تیمی مجرب و متخصص کنار شماست تا حیوان خانگی‌تان در کمال صحت و سلامت کنارتان زندگی کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=53343

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.