افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
0

بیایید دنگی یا تب استخوان شکن را جدی بگیریم/آمار موردی

  • کد خبر : 401146
بیایید دنگی یا تب استخوان شکن را جدی بگیریم/آمار موردی

به گزارش خبرآنلاین، دنگی از طریق پشه ناقل Aedes به انسان منتقل می شود و برخلاف اکثر پشه ها، آئدس فقط در طول روز نیش می زند و اوج گزش آن صبح زود و عصر قبل از غروب آفتاب است. محل پیدایش و اقامت اولیه این پشه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده […]

به گزارش خبرآنلاین، دنگی از طریق پشه ناقل Aedes به انسان منتقل می شود و برخلاف اکثر پشه ها، آئدس فقط در طول روز نیش می زند و اوج گزش آن صبح زود و عصر قبل از غروب آفتاب است. محل پیدایش و اقامت اولیه این پشه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و با توجه به توسعه فعالیت های انسانی، دامنه پراکنش این پشه به سایر نقاط جهان نیز گسترش یافته است.

تب دنگی دارای علائمی مانند تب، بثورات پوستی، سردرد شدید و درد غیر قابل تحمل در عضلات و مفاصل است که به آن «تب استخوان شکن» نیز گفته می شود و اثرات بالینی آن پنج تا هشت روز پس از نیش پشه آلوده به تب دنگی ظاهر می شود و بارها پس از یک دوره خفیف در حدود یک هفته منجر به بهبودی کامل می شود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تا مارس 2023 در بیش از 100 کشور جهان دنگی گزارش شده است و در حال حاضر، طبق برآوردهای این سازمان، چهار میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به عفونت دنگی هستند، اگرچه برآورد میزان آن دشوار است . از این بیماری است زیرا بسیاری از موارد خفیف هستند و به درستی تشخیص داده نمی شوند.

دنگی نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب استخوان شکن نیز می گویند و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در بیش از 140 کشور جهان شایع است و سالانه بین 50 تا 100 میلیون نفر در سراسر جهان به مقعد مبتلا می شوند.

اولین بار در سال 1954 به عنوان عارضه دنگی مشاهده شد و در سال 2013 تخمین زده شد که سالانه 390 میلیون عفونت دنگی در جهان رخ می دهد که 500000 مورد آن جدی و 25000 مربوط به مرگ است.

قباد مرادی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از شناسایی 226 مورد دنگی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: بسیاری از بیماران دنگی از کشورهای مختلف هستند. از جمله امارات، پاکستان، عمان و غیره و متاسفانه کشور ما در حال حاضر کاملا مستعد شیوع این بیماری است.

وی بیان کرد: این کشورها مبتلا به دنگی هستند و تاکنون 76 مورد به صورت محلی منتقل شده است که به این معنی است که کشور ما در حال حاضر کاملاً مستعد شیوع و سرایت این بیماری به افراد دیگر است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بیماری دنگی در برخی شهرستان‌ها از جمله چابهار در استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 90 مورد ابتلا به این بیماری در استان سیستان و بلوچستان ثبت شده است. شهرستان چابهار .

وی گفت: موارد ابتلا به دنگی در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است و ممکن است جزء موارد وارداتی باشد.

مرادی نگرانی از شیوع بیماری دنگی در مناطق شمالی و جنوبی کشور را به دلیل انتقال محلی آن جدی‌تر دانست و اظهار داشت: دنگی یکی از بیماری‌های نوپدید است و مختص کشور ما نیست و مرگ و میرها نیز منحصر به فرد نیست. بالا و مرگ و میر آن کمتر از یک درصد است.

نیاز به نظارت بر همه موجودات در مواجهه با شیوع دنگی

مرادی بر هوشیاری همه دستگاه ها در مقابله با شیوع بیماری دنگی تاکید کرد و تصریح کرد: مردم و دولت باید فضاهای مستعد رشد لاروهای این پشه از جمله چاه آب، فاضلاب روباز و حتی ظروف گلدانی را پاکسازی کنند. .

وی با تاکید بر اینکه یکی از نقاط انتقال بیماری دنگی شهرستان چابهار است و تاکنون حدود 100 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و شاهد انتقال محلی این بیماری و چگونگی انتقال آن پشه به عنوان مالاریا هستیم. این بیماری در بیش از 700 نقطه در مناطق آسیب دیده شناسایی شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: در مواجهه با این بیماری شناسایی سریع بیماران و تحت مراقبت و درمان قرار دادن آنها ضروری است و بیماران را نباید در فضای باز قرار داد زیرا ممکن است بدن آنها توسط پشه گزیده و به بدن دیگران منتقل شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی تشخیص بسیار گسترده ای در چابهار صورت گرفته است و تا شعاع 500 متری محل سکونت بیماران ترکیبی است. سم پاشی و گازوئیل و اطرافیان بیمار معاینه می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون آموزش های ویژه ای برای مردم، مدیران و مسئولان منطقه چابهار انجام شده و مدیرکل آموزش و بهداشت وزارت بهداشت نیز چهارمین سفر خود را به منطقه چابهار انجام داد تا از نزدیک موارد را بررسی کند. . . همچنین به مردم یک سری آموزش های عمومی داده شده است، از جمله نحوه لباس پوشیدن، نحوه تمیز کردن آب های راکد و نحوه استفاده از پشه بند.

داروی خاصی برای دنگی وجود ندارد

به گفته مرادی، بیماری دنگی داروی خاصی ندارد و واکسن این بیماری به صورت محدود و برای موارد خاص تزریق می شود. این واکسن در همه کشورها به طور گسترده در دسترس نیست، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از نیش پشه ها در شهرهای آلوده است و باید بسیار مراقب باشیم.

۲۳۳۲۱۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=401146

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.