افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
3

بیانیه نشست وزیران امور خارجه در قالب 3+3 در تهران/ترکیه میزبان نشست بعدی خواهد بود

  • کد خبر : 109652
بیانیه نشست وزیران امور خارجه در قالب 3+3 در تهران/ترکیه میزبان نشست بعدی خواهد بود

وزرای امور خارجه در قالب 3+3 در تهران پایان فوری حملات علیه غیرنظامیان بی گناه غزه، اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و مصونیت از تعرض را مورد تاکید قرار دادند. حقوق بین المللی به رسمیت شناخته شده مرزها و توافق شد […]

وزرای امور خارجه در قالب 3+3 در تهران پایان فوری حملات علیه غیرنظامیان بی گناه غزه، اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و مصونیت از تعرض را مورد تاکید قرار دادند. حقوق بین المللی به رسمیت شناخته شده مرزها و توافق شد که نشست بعدی در ترکیه برگزار شود.

نخستین نشست وزرای امور خارجه کشورهای منطقه 3+3 امروز (دوشنبه 10 آبان ماه) با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. جمهوری. جمهوری ایران و توسط حسین امیرعبداللهیان ارائه شد.

در پایان این جلسه بیانیه 9 ماده ای به شرح زیر صادر شد.

در این بیانیه آمده است: به دعوت آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با حضور آقای آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان، آقای جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امور خارجه امور خارجه جمهوری آذربایجان، آقای سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و جناب آقای هاکان فیدان، وزیر امور خارجه جمهوری ترکیه، دومین نشست «3+3» «مکانیزم منطقه ای در تاریخ 1 نوامبر 1402 هجری قمری برابر با 2 مهر 2023 در تهران برگزار شد.

این بیانیه می افزاید: با توجه به اهمیت توسعه روابط دوستانه بین کشورها بر اساس منافع متقابل و حسن همجواری، از این نظر با توجه به اهمیت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و تخطی ناپذیری مرزهای شناخته شده آنها بر قوانین بین المللی، عدم مداخله در امور داخلی، ممنوعیت تهدید یا توسل به زور و احترام به حقوق بشر تاکید کردند.

در بیانیه مذکور آمده است: وی با بیان دیدگاه‌های خود در خصوص موضوعات مختلف بین‌المللی، مهم‌ترین موضوعات منطقه را مورد بررسی قرار داد و بر اهمیت سازوکارهایی مانند سازوکار مشورتی منطقه‌ای «3+3» برای ایجاد فرصت‌های گفت‌وگوی سازنده و «ایجاد منافع متقابل» تاکید کرد. وی تاکید کرد: همکاری کشورهای منطقه که در این زمینه نقش اول را ایفا می کنند.

وزرای حاضر در این نشست بر نقش مثبت همکاری های اقتصادی در تقویت اعتماد متقابل، رفاه ملت ها و ثبات منطقه تاکید کردند.

حاضران بر اهمیت همکاری های فرهنگی، روابط عمومی و اجرای طرح های مشترک در زمینه های آموزشی، علمی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: برای ایجاد صلح پایدار و توسعه اقتصادی در منطقه، رایزنی ها و تعاملات دوجانبه و چندجانبه تقویت خواهد شد.

وزرای خارجه پنج کشور در این بیانیه از روندهای جاری عادی سازی و توسعه روابط بین همه کشورهای منطقه استقبال کردند.

شرکت کنندگان در این نشست اگرچه نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کردند، اما بار دیگر بر باز بودن این نشست برای مشارکت برابر گرجستان در آن تاکید کردند.

وزرای خارجه همچنین در مورد وضعیت غزه تبادل نظر کردند و بر لزوم پایان فوری حملات به غیرنظامیان بی گناه تاکید کردند.

وزرای امور خارجه جمهوری ارمنستان، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکیه و فدراسیون روسیه از استقبال آبرومندانه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و برگزاری موفقیت آمیز این دیدار تشکر کردند.

حاضران در نشست تهران با ارزیابی برگزاری منظم نشست‌های سازوکار منطقه‌ای 3+3 برای گسترش و تقویت فضای اعتماد و همکاری در منطقه، توافق کردند که نشست بعدی در تاریخ مشخصی در جمهوری ترکیه برگزار شود. که از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=109652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.