افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

بگذارید وراث منتظر اعمال عدالت باشند.

  • کد خبر : 111722
بگذارید وراث منتظر اعمال عدالت باشند.

به گفته بازار، بیش از 3.5 میلیون سهامدار از سال 2004 تاکنون اقدامات عدالتخواهانه فوت کرده اند اما سازوکاری برای واگذاری سهام آنها در این سال ها ایجاد نشده است. از مرداد 1399، شورای عالی بورس و اوراق بهادار، آیین نامه اجرایی آزادسازی اقدامات عدالتخواهانه تایید و اعلام کرد که امکان انتقال وجود دارد اقدامات […]

به گفته بازار، بیش از 3.5 میلیون سهامدار از سال 2004 تاکنون اقدامات عدالتخواهانه فوت کرده اند اما سازوکاری برای واگذاری سهام آنها در این سال ها ایجاد نشده است.

از مرداد 1399، شورای عالی بورس و اوراق بهادار، آیین نامه اجرایی آزادسازی اقدامات عدالتخواهانه تایید و اعلام کرد که امکان انتقال وجود دارد اقدامات عدالتخواهانه متوفی باید به وراث قانونی خود تحویل داده شود.

سازمان بورس و اوراق بهادار با استفاده از ظرفیت موجود در کارگزاری های منتخب شرایط واگذاری سهام متوفیان را فراهم کرد.

بر اساس این بخشنامه، در صورت تعدد وراث، یکی از آنها که در سامانه سجام ثبت نام کرده است، می تواند به عنوان نماینده ورثه مراحل انتقال را طی کند. اما بخشنامه فوق هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته است.

حدود دو هفته پیش فرزانه یاری، نماینده حقوقی سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار اظهار داشت: هیچ اطلاعات متمرکز و دقیقی وجود ندارد که بتوان بر اساس قوانین و مقررات بدون نیاز به مراجعه حضوری، فرآیند واگذاری را انجام داد. اما شرکت سپرده گذاری مرکزی موفق به تصویب مصوبه ای شد که به این شرکت اجازه داد تا با استفاده از ظرفیت همکاری شرکت های کارگزاری نسبت به واگذاری سهام متوفیان اقدام لازم را انجام دهد.

در همین راستا جلسات مشترکی برای آشنایی کارگزاری ها با الزامات قانونی جامعه سپرده گذاری مرکزی برگزار و مقرر شد از وراث جهت تشکیل پرونده با مراجعه به کارگزاری های منتخب دعوت به عمل آید.

احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت روز سه شنبه اعلام کرد: خبرهای خوبی برای خانواده های متوفی داریم که بیش از 15 سال است در انتظار تعیین عدالت برای متوفیان هستند. از چند روز آینده با تمرکز بر نحوه غیبت، نماینده وراث می تواند به سامانه های معرفی شده متوسل شده و این موضوع را حل کند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی اعطای سهام به بازماندگان گفت: این تکلیف در قانون بودجه سال گذشته بر عهده دولت گذاشته شده است. در این زمینه پیش نویسی تهیه شده بود که به دلیل ایراداتی در هیئت رئیسه تشخیص داده شد که باید اصلاح شود.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: امسال با توجه به اینکه دولت در قانون بودجه این مسئولیت را دارد، تقریباً برای 4.5 میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بدون سهام عدالت و 10 میلیون نفر به صورت پرتفوی سهام در نظر گرفته است. تعداد سهام است و امیدواریم این سبد به زودی توسط دولت مشخص شود.

این در حالی است که اواسط ماه گذشته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفته بود که احتمالاً پرداخت سود سهام در همان تاریخ های سال گذشته انجام می شود و بنابراین باید تا زمان واریز منتظر ماند. مرحله اول در پایان دسامبر 1402 و پرداخت مرحله دوم در پایان اسفند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=111722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.