افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

بودجه چشمگیر نخواهد بود. سیاست دولت تعیین تک نرخی شدن ارز است.

  • کد خبر : 412471
بودجه چشمگیر نخواهد بود. سیاست دولت تعیین تک نرخی شدن ارز است.

به گزارش بازار، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری اظهار داشت: بودجه محل تعیین ارز و برخی قیمت های دیگر نیست. بنابراین آنچه در بودجه لحاظ می شود مبنای محاسبه تغییر ریالی منابع ارزی بودجه است چرا که بودجه را ارزی نمی نویسیم بلکه بودجه را ریالی می […]

به گزارش بازار، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری اظهار داشت: بودجه محل تعیین ارز و برخی قیمت های دیگر نیست. بنابراین آنچه در بودجه لحاظ می شود مبنای محاسبه تغییر ریالی منابع ارزی بودجه است چرا که بودجه را ارزی نمی نویسیم بلکه بودجه را ریالی می نویسیم. بنابراین منابع ارزی حاصل از صادرات که بخشی از دولت است باید به ریال تبدیل شود.

وی افزود: تامین کالاهای اساسی برای دولت مهم است، بنابراین بخشی از درآمدهای ارزی دولت همواره صرف تامین این کالاها با ارز ترجیحی می شود.

خانلو ادامه داد: نرخ ارز کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی انجام می شود زیرا کنترل قیمت آنها در بازار برای دولت مهم است که شما آن را به نام 28500 تومان می شناسید. این ارز در واقع معیار درآمد ریالی دولت از کالاهای اساسی و حقوق ورودی است.

نرخ ترجیحی ارز را به تدریج و متناسب با تورم افزایش دهید.

وی تصریح کرد: نکته مهم برای دولت در تهیه لایحه بودجه این است که بودجه دولت تکان دهنده نباشد و با تغییرات ناگهانی مواجه نشویم. بنابراین افزایش نرخ ترجیحی ارز به تدریج و متناسب با تورم و در طول سال خواهد بود.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با این اقدام از بحث تکان دهنده جلوگیری می کنیم و به پرداخت ارز ترجیحی ادامه می دهیم زیرا قیمت محصولات اساسی برای ما مهم است. از سوی دیگر سیاست ارزی دولت باید در راستای سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی باشد که هدف آن تک نرخی شدن ارز است.

خانلو افزود: ارز با چند نرخی شدن ارز به اقتصاد آسیب می زند و باعث تورم می شود، بنابراین سیاست دولت این است که این چند نرخی بودن را حذف و به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند. البته سیاست ارز ترجیحی همچنان ادامه دارد، اما اصلاح تدریجی متناسب با تورم و میانگین سالیانه خواهد بود.

وضعیت بازار سرمایه بهبود خواهد یافت

وی درباره وضعیت بورس تصریح کرد: بهبود وضعیت بورس سیاست بودجه ای نیست. ما سعی می کنیم از تصمیماتی که بازار سرمایه را مختل می کند پرهیز کنیم و تصمیماتی بگیریم که به بازار کمک کند. تلاش برای نظم بخشیدن به تامین مالی دولت یکی از کمک های بودجه دولت به بازار سرمایه است. تمام تلاش دولت این بوده است که در چارچوب سیاست های مالی منضبط خود از آسیب به بازار جلوگیری کند. انشالله وضعیت بازار سرمایه از نظر سیاست های کلان و چشم انداز آینده بهتر خواهد شد.

میزان یارانه تغییر نمی کند.

خانلو در رابطه با تغییرات حذف یارانه ها در بودجه 1404 گفت: در خصوص بحث یارانه ها اولین اقدام با یکپارچه سازی بودجه منابع عمومی و هزینه های آنها به بودجه منتقل شد که البته بی ثباتی منابع خاص ما را به این سمت سوق دادند.

وی ادامه داد: دولت باید هزینه های مشخص را به موقع پرداخت کند و اگر تاریخی مشخص شد باید پرداخت شود و مصمم هستیم در این زمینه قاطع باشیم تا بلاتکلیفی در پرداخت ها وجود نداشته باشد. تاکنون تغییرات عددی برای یارانه نقدی و مستمری بگیران سازمان اجتماعی در نظر گرفته نشده است.

رئیس جمهور برای تصویب بودجه کل سال 1404 به مجلس می رود

خانلو با اشاره به ارائه لایحه بودجه در روز اول آبان ماه گفت: بخشی از بلاتکلیفی ها مربوط به بودجه دو مرحله ای است. سال گذشته قانون بودجه با تاخیر قابل توجهی به دولت ابلاغ شد که در اجرای مفاد قانون بودجه موثر واقع شد. در سال جاری تلاش شد تا اولین لایحه بودجه مطابق با قانون برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه شود.

سخنگوی بودجه خاطرنشان کرد: در صورت تصویب لایحه بودجه 1404 در کمیسیون تلفیق بودجه شورای اسلامی، فردا رئیس جمهور برای تصویب لایحه بودجه در مجلس حاضر می شود.

خانلو ادامه داد: طبق برنامه زمان بندی، جداول و ضمایم در مرحله دوم به مجلس ارائه می شود و تا بهمن ماه تمامی این مراحل برای بازگشت به دولت تکمیل می شود. در این صورت بودجه از ابتدای سال 1404 اجرا می شود.

صدور سه مجوز از مراجع بالادستی برای پرداخت مطالبات گندمکاران

وی گفت: تاکنون سه بار از مجوز مسئولان بالادستی برای پرداخت مطالبات گندم کاران استفاده شده است. بر این اساس در مواقعی که منابع و مصارف اختصاصی یارانه ها متعادل نیست، باید تصمیم اصلاحی برای تامین منابع در ابتدای لایحه بودجه اتخاذ شود، لذا تجمیع لایحه بودجه در دستور کار قرار گرفت.

صندوق های با درآمد ثابت بیش از 700 منبع در اختیار دارند

سخنگوی بودجه همچنین در پاسخ به انتشار 700 اوراق در لایحه بودجه گفت: 500 اوراق در سال آینده منتشر می شود و 200 اوراق نیز مربوط به اوراق بهادار شدن اعتبارات بانکی است.

وی با اشاره به اینکه صندوق های با درآمد ثابت در حال حاضر دارای 717 منبع هستند، گفت: توجه داشته باشید که در سال آینده 470 درصد از بدهی دولت با انتشار اوراق سال های گذشته پرداخت می شود. بر این اساس روند طبیعی بازار سرمایه طی خواهد شد و این آزادسازی اوراق فشار اضافی ایجاد نخواهد کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.