افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

بودجه عمومی و شرکت های دولتی شفاف شدند 40 درصد رشد بودجه ساخت و ساز

  • کد خبر : 405667
بودجه عمومی و شرکت های دولتی شفاف شدند 40 درصد رشد بودجه ساخت و ساز

به گزارش بازار، سید حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز (سه شنبه) در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه جزئیات بودجه 1404 را که ساعتی پیش از سوی سازمان برنامه و بودجه به شورای اسلامی ارائه شد تشریح کرد. رئیس جمهور مسعود مزیکیان گفت: امروز تقارن مبارکی شکل گرفت و […]

به گزارش بازار، سید حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز (سه شنبه) در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه جزئیات بودجه 1404 را که ساعتی پیش از سوی سازمان برنامه و بودجه به شورای اسلامی ارائه شد تشریح کرد. رئیس جمهور مسعود مزیکیان گفت: امروز تقارن مبارکی شکل گرفت و برای همیشه با آن تعامل داریم. امروز هم روز آمار و برنامه ریزی است و هم روز تقدیم لایحه بودجه به شورای اسلامی. به هر دو دلیل خطاب به همکارانم که در زمان تشکیل دولت شبانه روز زحمت کشیدند تا لایحه بودجه کلی طبق قانون به مجلس ارائه شود. این کار از نظر تقارن با روز آمار برای همه ما لذت بخش تر است.

ما بودجه را به موقع به مجلس ارائه کردیم.

وی بیان کرد: تجربه چندین ساله بودجه نویسی این بود که هر دولتی که زودتر بودجه ارائه می کند در سال های بعد تلاش می کند تا موعد مقرر را رعایت کند اما اگر دیر شود در سال های بعد هم عقب می نشیند. مشکل این بود که هنوز دولت به طور کامل تشکیل نشده بود و این کار به سختی انجام می شد.

بودجه عمومی و شرکت های دولتی شفاف شدند

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در بودجه بحث اصلاحات ساختاری بود که از سال 1396 بخشی از مطالبات بود و باید بخشی را لحاظ می کردیم. منابع تخصیصی در بودجه عمومی لحاظ نشده است و از طرفی اعزام نفت و فروش آن لحاظ نشده است و بندهای بودجه با شماره یک نوشته شده که شفافیت را سلب کرده است اما به فضل الهی. تلاش شده است تا بودجه عمومی و شرکت های دولتی با ارقام مشخص تعریف شود.

پورمحمدی اضافه کرد: اولین سالی است که قانون برنامه هفتم توسعه را در دست داریم و لایحه ما باید تا حد امکان با قانون برنامه منطبق باشد که این کار را انجام دادیم و توضیحات را در پیوست لایحه به مجلس ارائه کردیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در بحث بودجه ریزی شفافیت بودجه و امکان گزارش دهی از بودجه است. نظام بودجه دید جامعی به هزینه کردها نداشت و گزارش ها از نظر شفافیت کامل نبود و طبق سیاست های کلی به سمت شناسایی ردیف ها و پرداخت ها در برنامه رفتیم.

ارقام واقعی بودجه پیش بینی شده بود.

پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: هدف ما این است که از اثر تورمی جلوگیری کنیم و پول دولت در جایی واریز نشود. بهبود بودجه را با پرداخت های نهایی در بودجه برنامه ریزی می کنیم تا منابع بودجه را در بهترین شرایط در کمترین زمان صرف کنیم.

وی افزود: موضوع دیگر مربوط به اصلاحات ساختاری این است که بودجه نباید پر از ارقام مولکولی باشد بلکه واقعی باشد. از این رو تلاش شد تا پرداخت مستمری بگیران یا خرید گندم که کمتر از آن انتظار می رفت واقعی دیده شود تا مانند امسال دچار مشکل نشویم و علاقمندان به موقع و شفاف پرداخت کنند.

حداکثر تأثیر بودجه بر رشد اقتصادی تعیین شد

معاون رئیس جمهور ادامه داد: بدون توجه به بحث رسمی، یکی از موضوعات مهم دیگر نقش بودجه در کاهش تورم، تولید و ثبات قیمت ها بود. در نتیجه تلاش شد تا تأثیر بودجه بر رشد اقتصادی به حداکثر برسد و احکام بودجه به ثبات بازارها کمک کند.

افزایش 40 درصدی بودجه عمرانی

پورمحمدی افزود: بودجه عمرانی یا کالاهای سرمایه ای نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش یافت. این رقم در سال گذشته 11 درصد بود و امسال با رشد و شفاف سازی از طریق حواله های نفتی این نسبت به 20 درصد می رسد.

وی ادامه داد: نه تنها برنامه‌های دولت مهم بود، بلکه دولت طبق قانون برنامه‌ریزی باید بخشی از بدهی‌های خود را به بانک‌ها ارائه کند، در نتیجه حدود 200 میلیارد بدهی بانکی در سال آینده پرداخت می‌شود. 200 میلیارد تومان از بدهی های تضمین شده.» بدهی های اجتماعی پرداخت خواهد شد.

پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان هفته

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: یکی از مصادیق حمایت از تولید در حوزه کشاورزی به ویژه گندم بود. پرداخت باقی مانده بدهی تولیدکنندگان گندم از شب گذشته آغاز شد. کل مبلغ مربوط به خرید تضمینی گندم 143 میلیارد تومب و میزان گندم خریداری شده 12 میلیون تن بوده است.

وی ادامه داد: 220 میلیارد تومبا باید پرداخت می کردیم که نه مجوز و نه منابعی داشتیم و با کمک روسای قوا و همکاری دلسوزانه بخش های اقتصادی مابقی مطالبات گندم کاران پرداخت شد. . و تا پایان هفته به پایان می رسد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405667

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.